شناسهٔ خبر: 41963253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت/ عربستان آتش بیار معرکه شده است!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- قطعنامه ضد ایرانی آمریکا به طور رسمی در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته است تا زمانی را برای رای دادن به آن مشخص کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران که به موجب برجام و در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت در 27 مهرماه پایان می‌یابد، روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی خود را در دستور کار شورای امنیت قرار داد.
قرار است زمان رای‌گیری برای این قطعنامه مشخص شود که پیش‌بینی‌ها از شکست آمریکا در پیشبرد این اقدام ضد ایرانی در شورای امنیت حکایت دارد.
هنوز زمان رای‌گیری مشخص نشده است اما در صورت معلوم شدن، اعضا 24 ساعت فرصت دارند تا به آن رای دهند.
کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.
محدودیتی که از 13 سال پیش به تصویب شورای امنیت رسید، به موجب برجام و به تبع آن، قطعنامه 2231، در 27 مهرماه امسال به پایان می‌رسد. این مساله موجب ناخرسندی رژیم صهیونیستی و سعودی به عنوان دو مخالف جدی برجام بود و همین مساله، رژیم ترامپ را بر آن داشت که برای شادی آنهایی که قراردادهای میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات از آمریکا بسته‌اند، کاری بکند.
از این رو، قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی 15 بند مقدماتی و 35 بند عملیاتی در مجموع 13 صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور شورا قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و سه شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را به زباله دانی انداخته و سندی را ارائه داده است که تنها 2 پارگراف مقدماتی دارد، هرچند که هدف یکی است.
این پیش‌نویس عصر سه شنبه در بین اعضای شورای امنیت توزیع شد و آنها تا ساعت 10 صبح روز چهارشنبه به وقت محلی فرصت داشتند، نظراتشان را درباره آن مطرح کنند.
آمریکایی‌ها برای این قطعنامه خود را اصلاح کردند و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه 2231 شورای امنیت شدند که کاملا یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.
هرچند تا کنون هم اعضای شورا به متن فعلی آمریکا نظر مثبتی نشان نداده‌اند و انتظار می‌رود دولت ترامپ علاوه بر شکست سنگین، بار دیگر در موضوع ایران دچار انزوای بین‌المللی شود، روسیه و چین هم به صراحت از مخالفت خود با این رویکرد آمریکا سخن گفته‌اند.
از این رو، تاخیر در زمان رای‌گیری تنها فرصتی برای دست و پا زدن آمریکا فراهم می‌سازد تا بتواند حداقل یک یا 2 رای مثبت برای خود دست و پا کند تا شاید از افتضاح تمام عیار در عرصه بین‌المللی و در آستانه انتخابات جلوگیری کند.

درخواست آمریکا از اعضای شورای امنیت
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد خواست اعضای شورا نسبت به آنچه پیامد انقضای ممنوعیت تسلیحاتی ایران نامید، بیدار شوند.
کلی کرافت عصر چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، افزود: امروز آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید ممنوعیت فعلی خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران ارائه داد.
وی با این ادعا که این قطعنامه پس از ماه‌ها فعالیت دیپلماسی آمریکا ارائه شده است، ادامه داد این یک اقدام صریح و عقلانی است که از طرف کشورهای خاورمیانه که بیشترین آسیب را از ناحیه اقدمات ایران در آنچه که حمایت از تروریسم و آشوب در سراسر منطقه و فراتر از آن نامید متحمل شده‌اند، درخواست شده است.
اشاره کرافت به نامه اخیر شورای موسوم به همکاری خلیج فارس است که در واقع دیکته شده رژیم سعودی بود بدون آنکه به کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان و مردم بی‌گناه یمن در پی تجاوزات سعودی‌ها با تسلیحات میلیاردها دلاری آمریکا پرداخته شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد اقدامات ایران شعله‌ور ساختن درگیری، هرج و مرج و رنج‌های انسانی در مقیاس گسترده است که با حمایت فعال گروه های نیابتی و آنچه سازمان‌های تروریستی در کشورهایی چون سوریه، یمن، لبنان و عراق خواند، همچنان جان و زندگی میلیون‌ها مرد، زن و کودک را به خطر می‌اندازد.
کرافت با اشاره به نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، مدعی شد: تصور کردنی نیست که شورای امنیت غافل شود و دسترسی ایران را به هواپیماهای جنگی، بالگردها رزمی، ناو، تانک‌ها، سیستم‌های موشکی و سایر سلاح‌های پیشرفته باز کند.
وی اظهار کرد: من از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم که در مورد پیامدهای واقعی انقضای تحریم تسلیحاتی ایران بیدار شوند. هدف اصلی شورای امنیت ترویج صلح و امنیت جهانی است. عدم تمدید تحریم تسلیحاتی به سخره گرفتن مسئولیت مقدسی است که سازمان ملل متحد برای آن شکل گرفت.

عربستان آتش بیار معرکه شده است!
نماینده عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل در ژنو ضمن اتهام‌زنی به تهران، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شد.
«عبدالعزیز الواصل» نماینده عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، امروز (پنجشنبه)، به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری شبکه «العربیه»، نماینده عربستان سعودی طی سخنرانی خود در سازمان ملل متحد ضمن درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، ادعا کرد: «ایران برای گروه‌های شبه‌نظامی که تلاش دارند منطقه را بی‌ثبات کنند، تسلیحات قاچاق می‌کند».
این ادعا در حالی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، که رئیس‌جمهور آمریکا سوم خردادماه سال گذشته به بهانه وضعیت اضطراری در قبال ایران، از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن خبر داد و کنگره آمریکا را دور زد.
اظهارات نماینده ریاض در سازمان ملل در ژنو در شرایطی مطرح شده که عربستان سعودی در کشتار صدها غیرنظامی یمنی دست داشته و همچنان به تجاوزات خود علیه این کشور ادامه می‌دهد.
عبدالعزیز الواصل در ادامه گفت: «منطقه خاورمیانه در مرحله دشواری قرار دارد».
پیشتر «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس (GCC) نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به فرقه‌گرایی، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود.
جمهوری اسلامی ایران ارسال این نامه را اقدامی خودسرانه از سوی آل سعود می داند و معتقد است الحجرف کارمند سعودی هاست و رژیم سعودی نیز در چارچوب اجرای دستورات آمریکا ارسال چنین نامه ای را از وی خواسته است.
عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رویکرد غیرسازنده برخی از اعضای شورای همکاری نسبت به ایران ابراز تاسف کرد چرا که نشان داد دبیرخانه این شورا به تریبون دشمنان ایران تبدیل شده است.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعتقاد داشت مواضع عربستان سعودی و اذنابش امارات و بحرین با مواضع سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس متفاوت است و نامه الحجرف با توصیه عربستان سعودی ارسال شده است به ویژه پس از آنکه آمریکا نتوانست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را نسبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کند در حالیکه همه می دانند قطعنامه 2231 شورای امنیت خواستار لغو تحریم تسلیحاتی ایران در روز 18 اکتبر 2020 است.
پس از آن مطلق بن ماجد القحطانی فرستاده وزیر امور خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری برای حل منازعات، الحجرف را رسوا کرد و گفت که مواضع شورای همکاری خلیج فارس از سوی نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورا مطرح می شود نه از سوی دبیرکل که مواضعش فقط بیان کننده دیدگاههای دبیرخانه شورای همکاری است.
وی با تاکید به اینکه نامه الحجرف از سوی تمام اعضای شورا نبوده، در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر خاطر نشان کرد که تحریمهای فعلی علیه ایران باعث حل بحرانهای منطقه نمی شود چرا که این بحرانها باید از طریق گفت وگو حل شود به ویژه که ایران یک کشور همسایه بوده و دارای رابطه حسن همجواری با قطر می باشد و در محاصره ظالمانه علیه قطر در کنار دوحه ایستاد.

نظر شما