شناسهٔ خبر: 41938940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از ناآرامی های بلاروس گزارش می دهد قیام علیه آخرین دیکتاتور اروپا !

صاحب‌خبر -

 

 

هزاران نفر در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. حکومت بلاروس به ریاست جمهوری آلکساندر لوکاشنوکو با خشونت به معترضان واکنش نشان داده است. تیخانوفسکایا رهبر معترضان به لیتوانی رفت. نیروهای اپوزیسیون نتایج اعلام‌شده ناظر بر شمارش موقت آرای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را بری از هرگونه واقعیت می‌دانند. بر اساس این نتایج موقت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌‌جمهور کنونی این کشور موفق به کسب بیش از ۷۹ درصد از آرا شده است. رقیب انتخاباتی او، اسوتلانا تیخانوفسکایا، بر اساس همان نتایج اعلام‌شده تنها موفق به کسب ۶،۸ درصد از آرا شده است. اعلام این نتایج باعث تجمع معترضان در مینسک، پایتخت بلاروس و همچنین در برخی دیگر از شهرهای این کشور شد.

 

به گزارش «جمله» به نقل از خبرگزاری های بین المللی، سخنگوی تیخانوفسکایا پس از اعلام نتایج موقت انتخابات ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد: «پذیرش نتایج چنین انتخاباتی ناممکن است». او گفته است، «به نظر می‌رسد که یک موسسه نظرسنجی دولتی نتیجه ۸۰ درصدی پیروزی لوکاشنکو را اعلام می‌کند و چنین نتیجه‌ای هیچ ربطی به واقعیت ندارد»..
کارشناسان مسائل سیاست بین‌الملل نیز آمار و نتایج اعلام شده از سوی دولت بلاروس را غیرواقعی می‌دانند. بلاروس در حال حاضر با بحران اقتصادی بسیار شدیدی‌روبرو است و ظرف هفته‌های گذشته، افزایش ناخشنودی بین مردم این کشور به اعتراضات علیه لوکاشنکو دامن زده است.
در بسیاری از شهرهای بلاروس بین طرفداران تیخانوفسکایا و نیروهای انتظامی درگیری‌ روی داده است. گفته می‌شود که هزاران نفر در میادین مرکزی شهرها گردهم آمده و علیه تقلب در انتخابات دست به اعتراض زده‌اند.
ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حکایت از نحوه برخورد نیروهای پلیس با معترضان در مینسک دارند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از جمله اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده است.
گرچه خیابان‌های شهرهای بزرگ بلاروس و از جمله مینسک در ساعات بامدادی روز دوشنبه ۱۰ اوت آرام گزارش شده است، اما اپوزیسیون در شبکه‌های اجتماعی خبر از ادامه اعتراضات علیه لوکاشنکو داده است.
گفته می‌شود که سایت مربوط به انتخابات از دسترس خارج شده است. افزون بر آن دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌ها نیز مختل شده است. این در حالی است که شبکه تلگرام همچنان قابل دسترس است.
زنی که دیکتاتور را به چالش کشید!
سوتلانا تیخانوفسکایا می‌گوید سیاستمدار نیست. او در یکی از گردهم‌آیی‌های انتخابات ریاست جمهوری بلاروس گفت: «من می‌خواهم به آغوش خانواده‌ام برگردم و غذا درست کنم.» این زن ۳۸ ساله خانه‌دار برای بسیاری از شهروندان بلاس سمبل امید و تغییر است.

شهروندان بلاروس یکشنبه (۱۹مرداد) برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی این کشور پای صندوق‌های رأی می‌روند. سوتلانا تیخانوفسکایا جدی‌ترین رقیب الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد بلاروس به شمار می‌رود. لوکاشنکو که رسانه‌ها او را «آخرین دیکتاتور اروپا» می‌خوانند، برای ششمین‌بار پیاپی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
اما سوتلانا تیخانوفسکایا کاملأ تصادفی وارد این بازی بزرگ شده است. در اصل همسر او سرگئی تیخانوفسکی که یک‌ وبلاگ‌نویس منتقد لوكاشنكو است، می‌خواست نامزد انتخابات شود. او اما به دلیل شرکت در یک گردهم‌آیی غیرمجاز اوایل سال جاری میلادی بازداشت شد و نتوانست برای شرکت در انتخابات ثبت نام کند.
اینطور بود که سوتلانا ناگهان تصمیم گرفت خود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود و درخواستش در کمال تعجب پذیرفته شد. شوهر او پس از پایان مهلت ثبت‌نام آزاد شد و مدیریت کمپین انتخاباتی سوتلانا را برعهده گرفت تا اینکه دوباره دستگیر شد. دادگستری بلاروس او را به خشونت علیه پلیس متهم می‌کند. همکاران او می‌گویند نیروهای پلیس او را تحریک کردند.

دولت ناکارآمد
یکی از اعضای تیم انتخاباتی تیخانوفسکایا از بحران سیاسی بی‌سابقه‌ای در بلاروس خبر داده است. اپوزیسیون دولت لوکاشنکو را متهم به دخل و تصرف در نتایج انتخابات کرده است. اپوزیسیون مدعی شده که میزان مشارکت در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی بیش از ۱۰۰ درصد اعلام شده است.
تیخانوفسکایا بر این باور است که دولت بلاروس توانایی اداره کشور را ندارد و باید اعتراف کند که اکثریت مردم این کشور مخالف ادامه زمامداری آلکساندر لوکاشنکو هستند.
باید یادآور شد که تیخانوفسکایا پس از دستگیری همسر خود، سرگئی تیخانوفسکای و حذف او از رقابت‌های انتخاباتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. سرگئی تیخانوفسکای یک وبلاگ‌نویس بنام در بلاروس است.
آلکساندر لوکاشنکو اکنون به مدت ۲۶ سال بر بلاروس حکومت می‌کند. پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری مناقشه‌برانگیز این کشور عملا به معنای ششمین دوره زمامداری او خواهد بود.
خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر از درگیری خشونت‌آمیز بین نیروهای امنیتی با معترضان داده‌اند. گفته می‌شود که در جریان این ناآرامی‌ها دست‌کم یک نفر کشته و بیش از ۱۲۰ نفر دستگیر شده‌اند. از تعداد مجروحان هنوز آمار دقیقی منتشر نشده است.
صبح روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد وزیر امور خارجه لیتوانی، لیناس لینکویسیوس در توییتر خود اعلام کرد که سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب آلکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که خود را برنده انتخابات اعلام کرده به لیتوانی آمده است.

رهبر اپوزیسیون بلاروس به لیتوانی رفت
تیخانوفسکایا پیش از عزیمت به لیتوانی دو فرزند خود را به این کشور فرستاده بود. همسرش سرگئی تیخانوفسکی، وبلاگ نویس بنام بلاروس، از اواخر مه سال جاری به اتهامات مختلفی در مینسک زندانی شده است.
شامگاه دوشنبه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت) تلویزیون دولتی بلاروس تیخانوفسکایا را به برنامه‌ریزی “ناآرامی های گسترده” در این کشور متهم کرده بود.
ستاد انتخاباتی تیخانوفسکایا در ابتدا درباره خروج او از کشور اظهار نظر نکرد. این موضوع اما پس از شکایت رسمی تیخانوفسکایا در کمیسیون مرکزی انتخابات علیه نتیجه رسمی این انتخابات آشکار شده است. تیخانوفسکایا پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را پیروز این انتخابات دانست.
سخنگوی تیخانوفسکایا قبلش گفته بود كه او تصمیم گرفته به مکانی نامعلوم برود. صبح سه‌شنبه ستاد انتخاباتی تیخانوسکایا خواستار اعتصاب عمومی شد.
در کانال تلگرامی تیخانوفسکایا آمده است که هدف او به عنوان رئیس جمهور جدید بلاروس آزادی همه زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات جدید و عادلانه است.
در دومین شب اعتراض‌ها در مینسک، پایتخت بلاروس اولین شرکت‌کننده در تظاهرات علیه نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری کشته شد.
وزارت کشور شامگاه دوشنبه ۲۱ مرداد اعلام کرد، «مردی که کشته شده سعی کرده است یک وسیله انفجاری را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کند. اما این ماده انفجاری در دست او منفجر شده است». روزنامه‌نگارانی که در غرب شهر مینسک شاهد صحنه بودند نسبت به ادعای وزارت کشور تردید نشان دادند. آنها گفتند نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان بمب‌ صوتی پرتاپ کردند و این معترض مورد اصابت قرار گرفته و جان باخته است.
تنها در میسنک هزاران نفر گردهم آمدند تا علیه لوکاشنکو اعتراض کنند. لوکاشنکو که به عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» شناخته می‌شود، بیش از یک ربع قرن در بلاروس حکومت می‌کند. طبق گزارش‌هایی که می‌رسد علاوه بر ماموران پلیس، نیروهای ویژه ارتش نیز در دستگیری تظاهرکنندگان دست داشته‌اند. وزارت کشور بلاروس هشدار داده است که “هرگونه نقض قانون” تحت پیگرد حقوقی به دنبال خواهد داشت.
تظاهرکنندگان در مینسک با ایجاد موانعی تلاش کردند، جلوی حرکت نیروهای پلیس را بگیرند. اما پلیس برای مهار و سرکوب تظاهرکنندگان از نارنجک، گاز اشگآور، خودروهای آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است. طبق گزارش‌ها یک خبرنگار و راننده اتوبوس نیز زخمی شدند.
اعتراضات به دیگر شهرهای بلاروس نیز کشیده شده است. نیروهای ویژه رژیم اما تظاهرکنندگان را در آنجا دستگیر کردند.
شمار دستگیرشدگان و زخمی‌ها در صبح روز سه‌شنبه مشخص نشده است، اما گفته شده است که تعدادی روزنامه‌نگار از جمله سردبیر یک روزنامه آنلاینی نیز در میان دستگیرشدگان بوده است.

 

 

نظر شما