شناسهٔ خبر: 41921883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر:

نژاد مرغ انگلیسی راس، بومی شد

اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: پژوهشگران این سازمان پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش موفق به بومی سازی نژاد مرغ انگلیسی راس با نام کوثر ۷ در کشور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمدرضا اسکندری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بارها کشورهای اروپایی تهدید و در مواردی اقدام به تحریم تحویل مرغ اجداد به کشور شدند افزود: این اقدام که نوعی تروریسم اقتصادی و غذایی محسوب می‌شود می‌توانست کشور را با خطر کمبود مرغ مادر و در نتیجه، کمبود مواد پروتئینی و مرغ در بازار کند چراکه کشور ما وابسته به واردات مرغ اجداد از خارج کشور بود.

وی افزود: در نتیجه تصمیم گرفتیم که مرغ لاین نژاد راس را که بهترین نژاد مرغ در جهان محسوب می‌شود از طریق مهندسی معکوس و مهندسی ژنتیک در کشور بومی سازی کنیم.

وی افزود: هم اکنون این ظرفیت در کشور ایجاد شده است که مرغ لاین، که مرغ اجداد و مرغ مادر از آن بدست می‌آید در کشور تکثیر شود و زنجیره تولید گوشت سفید از ابتدا تا انتها بدون وابستگی به خارج، در کشور تولید شود.
اسکندری افزود: نمونه مرغ کوثر ۷، در مقایسه با نژاد راس مقاومت بیشتری در مقابله با بیماری‌ها دارد.

به گفته مدیرعامل بنیاد اقتصادی کوثر، این بنیاد همچنین برای احیای مرغ لاین آرین نیز اقدامات گسترده‌ای در سال‌های اخیر انجام داده است و از جمله با ایجاد یک مزرعه در استان خراسان رضوی، اقدام به توسعه این نژاد نیز کرده است که در نوع خود، اقدام موثر و ارزشمندی محسوب می‌شود.

وی وجود دو لاین مرغ آرین و راس (کوثر ۷) در کشور را موجب دلگرمی و اعتماد تولید کنندگان مرغ دانست و افزود: امیدواریم از این پس با توجه به تولید و بومی سازی مرغ لاین، نیازی به واردات مرغ اجداد وجود نداشته باشد.

نظر شما