شناسهٔ خبر: 41902387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

انفجار بیروت| آخرین اخبار و تحولات:دیاب استعفای دولت را اعلام کرد/ افزایش قربانیان به ۱۶۳ کشته/ارجاع پرونده انفجار به شورای دادگستری

صاحب‌خبر -

شفقنا- در حالی که شش روز از انفجار مهیب بندر بیروت سپری می شود، لبنان هنوز نتوانسته وضعیت ثابتی پیدا کند و با استعفای دولت نیز اوضاع پییچیده تر از قبل شده، دولتی که در مدت فعالیت خود قدم هایی برای ایجاد ثبات اقتصادی در این کشور برداشته بود.

به گزارش شفقنا، اغتشاشات دو روز گذشته در بیروت و به تبع آن استعفای شماری از وزرای دولت و نمایندگان پارلمان لبنان، اوضاع را بیش از پیش پیچیده کرده و اعلام استعفای دولت از سوی «حسان دیاب»، نخست وزیر این کشور نیز ممکن است مشکلات را دو چندان کند.

برای اطلاع از آخرین اخبار و تحولات لبنان در ادامه بخوانید:

 

میشل عون استعفای دولت حسان دیاب را پذیرفت

شفقنا- میشل عون، رئیس جمهوری لبنان امروز (دوشنبه) استعفای کابینه دولت حسان دیاب، نخست وزیر این کشور را پذیرفت و از آن خواست تا زمان تشکیل دولت جدید، به صورت موقت اداره امور را در دست داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که عون از دیاب و وزیران قدردانی کرده و از آنها خواست تا زمان تشکیل دولت جدید، اداره دولت را در دست داشته باشند.

حسان دیاب امشب در سخنانی با مردم لبنان، استعفای خود را از منصبش ارائه داد و انفجار بیروت را نتیجه فساد شیوع پیدا کرده در کشور دانست.

 

نخست‌وزیر لبنان استعفای دولت را اعلام کرد

نخست وزیر لبنان ضمن تاکید بر این که سیستم فساد در این کشور به حدی بزرگ است که نمی توانند از آن رهایی یابند، از استعفای دولت خود خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان (NNA)، «حسان دیاب»، نخست وزیر این کشور شامگاه امروز (دوشنبه) در یک سخنرانی برای مردم کشورش که به صورت زنده از شبکه های تلویزیونی مختلف پخش شد، استعفای دولت خود را اعلام کرد.

دیاب در آغاز سخنرانی خود و در اشاره به انفجار خونین سه شنبه هفته گذشته در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت لبنان که بنا بر آمار رسمی، تاکنون ۱۶۳ کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جای گذاشته، تصریح کرد: همچنان با ترس و وحشت مصیبتی زندگی می کنیم که لبنان را لرزاند؛ این فاجعه که لبنانی را در اعماق قلب هدف قرار داد و در نتیجه فساد مزمن در سیاست، مدیریت و کشور به وقوع پیوست.

نخست وزیر لبنان ضمن یادآوری این که پیشتر گفته سیستم فساد در همه بخش های کشور ریشه دوانده، اظهار داشت: با این حال به این مسئله پی بردم که سیستم فساد بزرگ تر از کشور است و کشور در بند این سیستم قرار دارد و نمی تواند با آن روبرو شود یا از آن رهایی یابد.

دیاب در ادامه ضمن آن که انفجار بیروت را یکی از نمونه های فساد و عامل مصیبت در لبنان برشمرده، گفت: با این حال نمونه های فساد در جغرافیای سیاسی و اداری کشور گسترش یافته و خطر بسیار بزرگ تر از مصیبت های پنهان دیگری در ذهن و انبارهای زیادی است که تحت حفاظت طبقه ای قرار دارند که سرنوشت کشور را کنترل، زندگی مردم را تهدید و واقعیت ها را جعل می کنند، روی فتنه ها زندگی می گذرانند و با خون مردم تجارت می کنند در زمان های شانه خالی کردن که بر اساس منافع، امیال، محاسبات و شرط بندی های پرنوسان تکرار می شود.

نخست وزیر لبنان در این باره افزود: امروز ما در برابر یک مصیبت بزرگ قرار داریم و می بایست همه گروه هایی که به کشور و منافع مردم اهمیت می دهند، با روزهای سکوت در سوگ شهدا، با احترام به اندوه مادرانی که فرزندان خود را از دست دادند و پدران، برادران و یتیمان، با کمک به مردم، با تسکین زخم های این افراد، تامین مسکن برای آنها و کمک به آنهایی که منابع درآمد خود را از دست دادند، برای عبور از این بحران همکاری می کردند.

دیاب با بیان این که حجم مصیبت بزرگ تر از آن است که توصیف شود با این حال برخی ها می خواهند در زمان دیگری زندگی کنند و از همه آن چه روی داده، چیزی جز کسب امتیازات سیاسی، سخنرانی های عوامفریبانه انتخاباتی و تخریب آن چه از جلوه های کشور باقی مانده، برای آنها اهمیت ندارد، اظهار داشت: می بایست از خودشان خجالت بکشند چرا که فساد آنها باعث این مصیبت پنهان شده از هفت سال پیش گردید و خدا می داند چه تعداد مصیبت دیگر زیر پوشش فساد خود پنهان کرده باشند؛ با این آنها به تغییر در مواضع خود برای جعل واقعیت عادت کردند در حالی که آن چه مورد نیاز است، تغییر آنها است چرا که همان مصیبت واقعی برای ملت لبنان هستند.

نخست وزیر لبنان در ادامه تصریح کرد: آنها در گذشته هر بار که چشم انداز رهایی از فسادشان نمایان می شد، تغییر زیادی می کردند؛ آنها انقلاب لبنانی ها در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ را به خوبی نخواندند؛ آن انقلابی که علیه آنها بود با این حال آن را به خوبی درک نکردند؛ به اقدامات و محاسبات خود ادامه دادند و گمان کردند می توانند خواسته های لبنانی ها برای تغییر، برخورداری از کشور عادل و قدرتمند و نهاد قضایی مستقل، توقف فساد، اتلاف و دزدی، پایان دادن به سیاست های مالی عامل خالی شدن خزانه دولت، نابودی پس اندازهای مردم و بدهکاری هنگفت کشور که منجر به فروپاشی مالی، اقتصادی، اجتماعی و معیشتی شد را تضعیف کنند؛ با این حال بزرگ ترین تناقض این است که آنها پس از گذشت چند هفته از تشکیل این دولت، تلاش کردند گناهان خود را به گردن آن بیندازند و مسئولیت فروپاشی، اتلاف و بدهی عمومی را بر عهده آن بگذارند.

دیاب طرف های مذکور را بدون آن که نامی از آنها ببرد، به بی حیایی متهم کرده و خاطر نشان ساخت: این دولت تلاش زیادی برای تدوین نقشه راه نجات کشور انجام داد؛ هر یک از وزرای این دولت همه توان خود را به کار گرفت چرا که ماه به کشور، آینده آن و آینده فرزندان خود در آن اهمیت می دهیم؛ ما دارای منافع شخصی نیستیم و همه آن چه برای ما اهمیت دارد همان نجات کشور است؛ برای این ماموریت نیز هجمه های تهمت زنی و اتهام های زیادی را تحمل کردیم با این حال نپذیرفتیم به بحث های بی نتیجه کشانده شویم چرا که ما می خواستیم کار کنیم؛ با این حال شیپورهای هار از تلاش برای جعل واقعیت با هدف حفاظت از خود و پوشش تخلفات خویش دست نکشیدند.

نخست وزیر لبنان همچنین گفت: خواسته های لبنانی ها برای تغییر را بر عهده گرفتیم با این حال میان ما و تغییر، یک دیوار بسیار ضخیم و خاردار تحت حفاظت طبقه ای وجود دارد که با همه روش های کثیف برای محافظت از دستاوردها، جایگاه و توانایی خود در کنترل کشور مقاومت می کند؛ ما سرسختانه و شرافتمندانه جنگیدیم با این حال این نبرد برابر نیست؛ ما تنها بودیم و آنها همه علیه ما بودند، همه سلاح های خود را به کار گرفتند، حقیقت را منحرف و واقعیت را جعل کردند، شایعه راه انداختند، به مردم دروغ گفتند و تخلفات بزرگ و کوچک انجام دادند؛ می دانستند که ما تهدیدی برای آنها به شمار می آییم و موفقیت این دولت به معنای تغییر واقعی در این طبقه است که مدت زیادی حکمرانی کرده تا این که کشور از بوی فساد آن خفه شد.

دیاب در ادامه نیز تاکید کرد: امروز به این جا رسیدیم، به این زلزله که کشور را لرزاند، با همه پیامدهای انسانی، اجتماعی، اقتصادی و ملی آن؛ اصلی ترین دغدغه ما تعامل با این پیامدها همزمان با انجام تحقیقات سریعی است که مسئولیت طرف های مختلف را مشخص کند و با گذشت زمان، فاجعه در آن ناپدید نشود؛ ما امروز به مردم رجوع می کنیم، به خواسته آنها برای بازخواست و مجازات مسئولان این فاجعه پنهان شده از هفت سال پیش و تمایل آنها به تغییر واقعی از کشور فساد، اتلاف، دلالی و سرقت به کشور قانون، عدالت و شفافیت، کشوری که به فرزندان خود احترام بگذارد.

نخست وزیر لبنان در پایان نیز عنوان کرد: در برابر این واقعیت، یک گام به عقب می رویم تا در کنار مردم بایستیم و با آنها وارد نبرد تغییر شویم؛ می خواهیم در را به روی نجات ملی باز کنیم که لبنانی ها در ساخت آن مشارکت کنند، به همین دلیل نیز امروز استعفای این دولت را اعلام می کنم؛ خداوند از لبنان محافظت کند؛ خداوند از لبنان محافظت کند؛ خداوند از لبنان محافظت کند؛ زنده باشید و لبنان زنده باد.

 

افزایش قربانیان انفجار بیروت به ۱۶۳ کشته

ارتش لبنان تاکید کرد که اجساد پنج قربانی دیگر انفجار خونین پایتخت این کشور را از محل وقوع آن بیرون آورده تا شمار قربانیان به ۱۶۳ نفر افزایش یابد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «لبنان ۲۴»، فرماندهی ارتش لبنان عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تیم های امداد و نجات ارتش با همکاری تیم های دفاع مدنی و آتش نشانی این کشور و تیم های جست و جو و نجات روسیه و فرانسه، اجساد پنج قربانی دیگر انفجار خونین بندرگاه شهر بیروت را بیرون آوردند.

فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه خود همچنین خاطر نشان ساخت که عملیات جست و جوی دیگر افراد مفقود شده در نتیجه انفجار خونین بندرگاه بیروت ادامه می یاید.

این در حالی است که پیشتر وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده بود که انفجار مهیب بندرگاه بیروت تاکنون ۱۵۸ کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جای گذاشته در حالی که بیش از ۲۰ تن دیگر نیز همچنان ناپدید هستند.

 

ارجاع پرونده انفجار بیروت به شورای دادگستری لبنان

شفقنا- شبکه المنار لبنان گزارش داد که دولت این کشور پرونده انفجار بندر بیروت را به شورای دادگستری کشور ارجاع داده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، شبکه LBCI لبنان هم گزارش داد که دولت لبنان امروز (دوشنبه) در جلسه خود پرونده انفجار بندر بیروت را به شورای دادگستری محول کرده است.

بر اساس این گزارش، ارجاع این پرونده به شورای دادگستری بر اساس پیشنهاد ماری کلود نجم، وزیر مستعفی دادگستری انجام گرفته است.

 

استعفای وزیر دارایی لبنان

برخی گزارش های خبری از استعفای وزیر دارایی لبنان از منصب خود حکایت دارند و در صورت این خبر، وی چهارمین وزیر مستعفی از زمان وقوع انفجار خونین پایتخت این کشور خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، شبکه خبری «المیادین» بعد از ظهر امروز (دوشنبه) گزارش داد که «غازی وزنی»، وزیر دارایی لبنان نیز از منصب خود در دولت «حسان دیاب»، نخست وزیر این کشور استعفا داده است.

شبکه تلویزیونی «الجدید» لبنان نیز ابتدا از استعفای وزنی از منصب خود خبر داد با این حال دقایقی پس از آن اعلام کرد که این وزیر شیعه عضو جنبش «امل» به رهبری «نبیه بری»، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، نامه استعفا را در جیب خود گذاشته و در صورت عدم استعفای دولت دیاب، بی درنگ از وزارت دارایی استعفا خواهد داد.

این در حالی است که دولت کنونی لبنان در صورت استعفا، مسئولیت پیشبرد امور کشور تا زمان تشکیل دولت تبدیل را بر عهده خواهد گرفت با این حال اگر هفت تن از وزرای آن استعفا دهند، به صورت خودکار تبدیل به دولت مستعفی می شود.

یادآور می شود که پیش از این نیز «منال عبدالصمد»، وزیر اطلاع رسانی لبنان از اقلیت دروزی و «دمیانوس قطار» و «ماری کلود نجم»، وزرای مسیحی محیط زیست و توسعه اداری و دادگستری این کشور نیز از مناصب خود استعفا دادند.

 

احتمال استعفای حسان دیاب

منابع خبری در لبنان امروز(دوشنبه) از احتمال استعفای دولت حسان دیاب نخست وزیر این کشور خبر می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، پایگاه خبری العهد در این باره به نقل از منابعی نوشت: حسان دیاب نخست وزیر لبنان در جریان یک تماس تلفنی با میشل عون رئیس جمهور این کشور به وی ابلاغ کرده است که قصد دارد استعفای دولت را از ساختمان نخست وزیری(هیات دولت) اعلام کند.

در همین حال شبکه خبری اسکای نیوز عربی هم به نقل از منابع لبنانی گزارش داد: اطلاعاتی مبنی بر عدم تکمیل حد نصاب برای برگزاری جلسه امروز شورای وزیران لبنان مخابره شده و حسان دیاب استعفای دولت را بدون برگزاری هرگونه جلسه ای اعلام خواهد کرد.

پایگاه خبری النشره هم نوشت: حسان دیاب نخست وزیر لبنان با میشل عون رئیس جمهوری این کشور تماس گرفته و موضوع استعفای دلوت و اوضاع کنونی را با وی در میان گذاشته است.

همین پایگاه در خبری دیگر نوشت: اطلاعات النشره از تقدیم استعفای حسان دیاب و آغاز رایزنی ها برای معرفی «سفیر نواف سلام» جهت تشکیل دولت جدید لبنان حکایت دارد.

خبرگزاری رسمی لبنان در این باره گزارش داد: جلسه شورای وزیران که قرار بود در کاخ ریاست جمهوری برگزار شود، ساعت سه بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در ساختمان نخست وزیری برگزار خواهد شد.

حسان دیاب پاییز سال گذشته در پی اعتراضات سراسری در لبنان و پس از استعفای سعدالحریری نخست وزیری سابق این کشور، نخست وزیر شده بود.

 

ادعاهای وزیر جنگ اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای خطرناک هر گونه جنگ دیگری میان این رژیم و حزب الله لبنان هشدار داد و ادعاهای بی اساسی علیه این حزب و ایران مطرح کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «اسپوتینک» روسیه، «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) ضمن هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک هر گونه جنگ دیگری میان این رژیم و حزب الله لبنان، مدعی شد که از ورود به یک نبرد دیگر در لبنان اگر بر آنها تحمیل شود، تردید نخواهند کرد.

بنا بر گزارش سازمان سخن پراکنی رژیم صهیونیستی (کان)، گانتس در جلسه کمیسیون روابط خارجی و امنیت پارلمان این رژیم (کنست) در رابطه با «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان و انفجار خونین سه شنبه هفته گذشته در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت این کشور که تاکنون نزدیک به ۱۶۰کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جای گذاشته، ادعا کرد: نصرالله یک مصیبت برای لبنان به شمار می آید همان گونه که در انفجار اخیر بندرگاه بیروت مشاهده کردیم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره همچنین مدعی شد: انفجار لبنان می توانست بدتر باشد چرا که حزب الله در منازل غیر نظامیان، موارد منفجره نگهداری می کند؛ وجود منازلی در لبنان که در آنها یک اتاق برای مهمانان و یک اتاق دیگر برای موشک باشد، باعث خواهد شد جامعه لبنان هزینه هنگفتی پرداخت کند.

گانتس در ادامه نیز به فرافکنی علیه ایران پرداخت جایی که ادعا کرد: ایران تمایل دارد یک جبهه تروریستی در سوریه باز کند و ما باید از این کار جلوگیری کنیم؛ ما به صورت همه جانبه علیه تثبیت نیروهای ایرانی در سوریه و اماکن دیگری فعالیت می کنیم؛ وضعیت خاور میانه بی ثبات است و از یک دهه پیش تاکنون شاهد بی ثباتی در منطقه هستیم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره افزود: همه قدرت های بزرگ در این جا دارای منافع هستند و اسرائیل باید از روابط خود با کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ محافظت کند، از عدم ورود به یک گرداب در این دوره شاهد بی ثباتی اطمینان یابیم و با ثبات و قدرتمند باقی بمانیم؛ باید به همراه کشورهای جهان برای آسیب زدن به ایران و تاثیرگذاری در رویدادهای داخلی آن تلاش کنیم.

گانتس در پایان نیز مدعی شد: ایران همچنان خواهان دستیابی به سلاح هسته ای است و در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نیز گروه های نیابتی دارد؛ ما نباید این خطر را نادیده بگیریم؛ ادامه فشار بر ایران و تدابیر قاطع برای تداوم اعمال تحریم علیه آن، عالی ترین هدف ما است.

 

سمیر جعجع: فرانسه بار دیگر ثابت کرد مادر مهربان لبنان است

«سمیر جعجع» رئیس جزب «القوات اللبنانیه»(نیروهای لبنانی) در توییتی نوشت: فرانسه بار دیگر ثابت کرد که مادر مهربان لبنان است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، جعجع همچنین نوشت: ملت فرانسه بار دیگر ثابت کرد که چقدر شیفته لبنان است. سپاس از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه زیرا همه مشغولیاتت را از کووید ۱۹ گرفته تا مشکلات اقتصادی فرانسه و اروپا کنار گذاشتی و یک هفته کامل را به لبنان اختصاص دادی.

او در پایان نوشت: خداوند روزهای شیرین را به ما عطا کند تا بتوانیم ولو نمادین قدردان فرانسه باشیم.

گفتنی است «سمیر جعجع» به عنوان یکی از برهم‌زنندگان صحنه سیاسی لبنان به شمار می رود و همواره معتقد است که وزرایی که گرایش به حزب‌الله دارند نباید وارد کابینه شوند.

 

وزیر دادگستری لبنان نیز استعفا داد

وزیر دادگستری لبنان ضمن اعلام استعفای خود از این منصب، ابراز امیدواری کرد که همه اعضای کابینه دولت این کشور به صورت دسته جمعی استعفا دهند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «النشره» لبنان، در ادامه روند استعفای وزرای کابینه و نمایندگان پارلمان این کشور، «ماری کلود نجم»، وزیر دادگستری نیز ظهر امروز (دوشنبه) نامه استعفای خود از این منصب را تحویل «حسان دیاب»، نخست وزیر کشورش داد.

نجم در نامه خود به دیاب تاکید کرده که در واکنش به فاجعه هولناک انفجار خونین در بندرگاه شهر بیروت، درد و رنج های مردم لبنان، ناآرامی های اخیر در این شهر و واکنش های حاکی از ورود این کشور به مرحله بحرانی که به گفته وی نیازمند موضع گیری قاطع برای محافظت از صلح اجتماعی و جلوگیری از تلفات جانی و مادی بیشتر است، از تصدی وزارت دادگستری استعفا می دهد.

وزیر مستعفی دادگستری لبنان ضمن تاکید بر این که بحران عمیق و شرایط فوق العاده کنونی در این کشور ایجاب می کند که در راستای اجرای مبانی قانون اساسی در نظام های پارلمانی دمکرات، به اراده و خواست مردم رجوع شود، اعلام کرد که بر همین اساس نیز طرح تصویب لایحه کاهش دوره فعالیت مجلس نمایندگان و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را ارائه داده و امیدوار بوده که نخست وزیر و سایر وزرای کابینه نیز در احترام به خون قربانیان، یک موضع واحد اتخاذ کنند و به جای استعفای فردی، به صورت دسته جمعی استعفا دهند.

نجم با بیان این که باور دارد ادامه فعالیت دولت کنونی لبنان در چنین شرایطی بدون تغییر ریشه ای در نظام و سامانه حکمرانی، منجر به اصلاحاتی نمی شود که برای تحقق آن تلاش کردند، ابراز امیدواری کرد که استعفای وی تبدیل به بخشی از استعفای دسته جمعی دولت باشد.

 

تارنمای لبنانی: احتمال عدم تمدید مأموریت یونیفل در لبنان و عقب نشینی در چند مرحله

پایگاه النشره نوشت: «منابع معتبر در سازمان ملل متحد احتمال می دهند که نشست شورای امنیت در خصوص تمدید مأموریت یونیفل درجنوب لبنان ، که در ۲۸ اوت برگزار خواهد شد، از تصمیم عدم تمدید مأموریت یونیفل خبر خواهد داد».

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، این منبع افزود: «نیروهای غربی سازمان ملل متحد از تمایل خویش برای عقب نشینی یونیفل در هنگام پایان تمدید قرارداد خبر داده اند. این عقب نشینی در چند مرحله اتفاق خواهد افتاد».

منبع مذکور افزود: « اگرهرگونه سناریوی تمدید مأموریت یونیفل اتفاق بیفتد، پس از امروز به طور خودکار نخواهد بود، بلکه در چارچوب یک دستورکار مشروط گنجانده می شود که در صدر این شروط خلع سلاح حزب الله و یافتن یک سیستم دفاعی سازگار بین المللی است».

ناظران سازمان ملل متحد اذعان داشته اند که این خبر ناگهانی لبنان را در تقابل نظامی با اسرائیل قرار خواهد داد. این ناظران به دولت لبنان توصیه کردند که در نشست ۲۸ اوت شورای امنیت که در سطح عالی وزرا برگزارمی شود و در خصوص تمدید مأموریت یونیفل است، حاضر شوند تا رویکرد اعضای نشست را تغییر دهند، شاید بتوانند فتیله مقابله نظامی احتمالی میان لبنان و اسرائیل را پایین بکشند.

علاوه بر این، بسیاری از وزرای خارجه عربی از جمله وزرای تونس، مغرب، الجرائر، اردن، کویت وشرلب وهبه، وزیر خارجه جدید لبنان، از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و «اوچا»، دفتر امور بشردوستانه در سازمان ملل متحدبه این نشست دعوت شده اند. علاوه بر این جمع بسیاری از نمایندگان کشورها در سازمان ملل متحد، مایک پمپئو به عنوان وزیرخارجه امریکا و یا به عنوان نماینده کاخ سفید در این نشست شرکت خواهد کرد.

 

کمیته تحقیق درباره فاجعه بیروت گزارش خود را تهیه و به شورای وزیران ارسال کرد

کمیته حقیقت‌یاب فاجعه بندر بیروت، گزارش خود را تهیه و برای بررسی آن را به دبیرکل شورای وزیران در «بعبدا» ارائه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد؛ این گزارش مسؤولیت‌های اداری انفجار بیروت را از زمان ورود کشتی که حامل نیترات آلومنیوم بوده تا زمان انفجار آن مشخص کرده است و این اقدام کار قوه قضائیه را برای تعیین مسؤولیت‌ها و ارائه لیست اسامی ۲۰ نفره، همراه با تعیین مسؤولیت‌های سیاسی که وزیران در طول این سال‌ها داشته‌اند را به عنوان شهود، تسهیل می‌کند.

در رابطه با تحقیقات و دستگیری ها ;I بر عهده دستگاه قضایی ویژه هستندt این گزارش می‌افزاید: باشگاه قضات لبنان فردا ساعت ۱۱ صبح، یک موضع‌گیری مهمی را در قصر عدل بیروت اعلام می‌کند و موارد مهمی را مطرح خواهد کرد که گامی بی سابقه در تاریخ قوه قضائیه خواهد بود.

 

ناو کمکی فرانسه امروز به طرف لبنان به راه می افتد

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که ناو حامل بالگردهای فرانسه که مجهز به یک بیمارستان است عصر امروز به طرف لبنان به راه خواهد افتاد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع فرانسه در صفحه توییتر خود نوشت که ناو این کشور امروز به طرف لبنان به حرکت درخواهد آمد.

طبق اعلام وزارت دفاع فرانسه کشتی حامل بالگردهای هوایی – دریایی «تونر» که مجهز به یک بیمارستان است عصر امروز از بندر تولون به مقصد بیروت به راه خواهد افتاد.

پیش از این وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که در این ناو یک تیم مهندسی به همراه ۲۰۰ تن آرد و محصولات لبنی و خوراک کودکان و همچنین ۱۳۴ تن جیره غذایی و ۷۵۰۰ لیتر آب و مصالح ساختمانی خواهد بود.

قرار است که در روزهای پیش رو هم ۲۰ تن گندم و ۲۰ تن آرد به لبنان داده شود.

 

روزنامه الجهموریه لبنان: جایگزین هر وزیری که استعفا بدهد، آماده است

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از منابع خود نوشت: جایزگزین همه وزیران مستعفی آماده است و فورا تعیین خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد، این روزنامه در ادامه نوشت: بررسی جایگزین وزیر اطلاع رسانی به محض اعلام استعفایش آغاز گشت.

روزنامه مذکور در ادامه نوشت که فهرست بززگی از جایگزین ها برای وزرای مستعفی وجود دارد.

این در حالی است که نیروهایی در لبنان برای سرنگون کرن دولت این کشور در حال فشار آوردن هستند.

 

احتمال استعفای وزیر کشور لبنان نیز مطرح شده است

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که محمد فهمی، وزیر کشور لبنان درصدد تقدیم کردن استعفانامه خود از دولت است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از اسپوتنیک، شبکه لبنانی الجدید گزارش داد که محمد فهمی، وزیر کشور لبنان در صدد استعفا از منصبش در روز دوشنبه است.

پیشتر نیز وزیر اطلاع رسانی و نیز وزیر محیط زیست لبنان در اعتراض به انفجار بندر بیروت از منصب خود استعفا دادند.

تعدادی از نمایندگان پارلمان نیز استعفای خود را از پست‌هایشان اعلام کرده‌اند که این استعفاها تلاشی برای برگزار کردن انتخابات پارلمانی زودهنگام است.

 

ارتش لبنان: هیچ تونل مشکوکی در بندر بیروت وجود ندارد

ارتش لبنان در بیانیه‌ای شایعات مرتبط با وجود یک شبکه تونلی در بندر بیروت را به شدت رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در بیانیه ارتش لبنان آمده است: «فرماندهی ارتش قصد دارد به طور قاطع صحت چنین ادعاهایی را رد کند و توضیح دهد که سیلوهای موجود در بندر بخش‌هایی در زیر زمین دارند و یک خط تونل از ورودی شرقی به سمت غرب سیلوها کشیده شده است.

این بیانیه افزود: فرماندهی ارتش از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد تا با شایعات همراه نشده و درگیر اطلاعات کذب نشوند.

پیش از این برخی رسانه‌های وابسته به جریان ۱۴ مارس مدعی وجود شبکه تونلی وابسته به مقاومت در بندر بیروت شده بودند.

نظر شما