شناسهٔ خبر: 41902299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نخست‌وزیر لبنان، امشب برای اعلام استعفا سخنرانی می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر لبنان تا کمتر از دو ساعت دیگر برای مردم این کشور سخنرانی می کند جایی که انتظار می رود استعفای خود را اعلام کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «لبنان ۲۴»، دفتر اطلاع رسانی «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان عصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه کوتاهی اعلام کرد که وی ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی (۲۱ به وقت تهران) به طور مستقیم برای مردم این کشور سخنرانی می کند.

در همین حال، شماری از وزرای کابینه دولت لبنان در پایان جلسه هیئت دولت تایید کردند که دیاب تصمیم گرفته از منصب نخست وزیری کنار برود و در نتیجه پیش بینی می شود در سخنرانی امشب، استعفای خود را به صورت رسمی اعلام کند.

در همین راستا نیز، «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان در گفت و گو با خبرنگاران در کاخ دولت، ضمن اعلام این که دولت دیاب استعفا خواهد داد و این کار را نیز برای تحمل مسئولیت انجام می دهد، تاکید کرد که مردم کشورش عاملان جنایت انفجار خونین سه شنبه هفته گذشته در بندرگاه شهر بیروت را می شناسند.

«میشل نجار»، وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان نیز به نوبه خود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: گمان می کنم دیاب استعفای دولت را اعلام خواهد کرد و من نیز ۲۴ ساعت پیش از وقوع انفجار، از مسئله بندرگاه (نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در آن) مطلع شدم.

نجار در رابطه با اقدام دولت لبنان در ارجاع پرونده انفجار بندرگاه بیروت به شورای دادگستری این کشور نیز تصریح کرد: تحقیق در رابطه با انفجار بندرگاه، اداری است و هنوز به پایان نرسیده، به همین دلیل نیز تصمیم هایی (در این باره) در هیئت دولت اتخاذ نشد در حالی که شورای دادگستری عالی ترین نهاد قضایی در لبنان به شمار می آید و طبیعی است چنین مسئله ای بدان ارجاع داده شود.

این در حالی است که پیش از سخنان وزرای مذکور در رابطه با تصمیم نخست وزیر لبنان برای اعلام استعفای کابینه دولت، «منال عبدالصمد»، وزیر اطلاع رسانی و «دمیانوس قطار» محیط زیست و توسعه اداری به صورت رسمی از این مناصب استعفا دادند و «زینه عکر»، وزیر دفاع و معاون نخست وزیر، «غازی وزنی»، وزیر دارایی و «ماری کلود نجم»، وزیر دادگستری نیز استعفای خود را اعلام کردند.

از زمان وقوع انفجار خونین بندرگاه بیروت که تاکنون ۱۶۳ کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جای گذاشته، هفت تن از اعضای مجلس نمایندگان لبنان شامل هر سه نماینده حزب مسیحی «الکتائب»، دو نماینده دروزی و مسیحی حزب سوسیالیست ترقی خواه و دو نماینده مسیحی مستقل نیز از عضویت در مجلس استعفا دادند.

خبر اصلی را در لبنان۲۴ ببینید

نظر شما