شناسهٔ خبر: 41891300 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

طرفداران اکس‌باکس از محدودیت سرویس xCloud برروی گوشی‌های هوشمند iOS ناراضی هستند

حسن اکرامی

صاحب‌خبر -

به تازگی شرکت اپل (Apple) در تصمیم عجیب و قابل تامل اعلام کرد که اجازه‌ی دسترسی کاربران گوشی‌های هوشمند iOS را به سرویس xCloud شرکت مایکروسافت نخواهد داد. پس از این اتفاق بود که طرفداران برند اکس‌باکس شروع به اعتراضات گسترده در مورد این تصمیم نمودند و حتی برخی از آن‌ها شرکت اپل را تهدید به تلافی کردند. هفته‌ی گذشته بود که شرکت اپل رسماً اعلام کرد که اجازه نخواهد داد سرویس استریم جدید شرکت مایکروسافت یعنی xCloud که از طریق سرویس اکس‌باکس گیم‌پس در اختیار بازی‌بازان قرار می‌گیرد، برروی فروشگاه پلتفرم گوشی‌های هوشمند iOS قرار گیرد. بدون شک مشخص است که بسیاری از کاربران سرویس اکس‌باکس گیم‌پس که از گوشی‌های شرکت اپل استفاده می‌کنند، نسبت به این تصمیم ناراضی باشند و اعتراض خود را به امید تغییر این تصمیم به این شرکت می‌رسانند.

به تازگی یکی از بزرگترین انجمن‌های اکس‌باکس، یک بیانیه‌ را در قالب لینکی به شرکت اپل و چندین زیرمجموعه‌ی آن فرستاد تا به آن‌ها اعلام کنند که این تصمیم بسیار مضر بوده و آن‌ها هم باید بتوانند به مانند سایر کاربران سرویس اکس‌باکس گیم‌پس از قابلیت‌های آن برروی گوشی iOS خود بهره ببرند. البته استدلال و توجیه شرکت اپل از این اقدام کمی مغرضانه و عجیب به نظر می‌رسد. شرکت اپل در مورد سرویس استریم xCloud اظهار داشت:

فروشگاه اپل (App Store) ایجاد شده است تا مکانی امن و قابل اعتماد برای جستجو و بارگیری برنامه‌های کاربردی و مطمئن برای مشتریان باشد و از سوی دیگر یک فرصت بزرگ و عالی برای توسعه‌دهندگان تا محصولات خود را به این مشتریان ارائه کنند. قبل ورود هر محصول و نرم‌افزار به فروشگاه ما، تمامی محتوای آن‌ها از نظر دستورالعمل‌های امنیتی برای مشتریان و ایجاد یک زمینه‌ی سالم رقابتی برای توسعه‌دهندگان مورد بررسی قرار می‌گیرند. جامعه‌ی مخاطبین این فروشگاه از میلیون‌ها نرم‌افزار، بازی و سرویس که توسط توسعه‌دهندگان گوناگون تهیه شده‌اند لذت می‌برند. سرویس‌ها و خدمات مربوط به بازی‌های ویدئویی هم می‌توانند به فروشگاه شرکت اپل راه یابند، به شرطی که همان شرایط و قوانین که برای سایر توسعه‌دهندگان و محصولاتشان وضع شده است را رعایت کنند و آن‌ها را بپذیرند. برخی از این قوانین شامل ارسال محتویات سرویس‌ها به مانند بازی‌ها برای بازبینی و نمایش‌ آن‌ها در نمودارها و بخش جستجوی فروشگاه می‌شوند. توسعه‌دهندگان محصولات مختلف می‌توانند علاوه بر App Store، به تمام جامعه‌ی مخاطبین و مشتریان خود که کاربران iPhone و iPad محسوب می‌شوند، از طریق مرورگر Safari و سایر مرورگرهای موجود در فروشگاه دسترسی داشته باشند.

البته لازم به ذکر است که سرویس‌های استریم مشابه xCloud به مانند Google Stadia و Geforce Now توانسته‌اند به راحتی با رعایت پروتکل‌های امنیتی و قوانین شرکت اپل، به فروشگاه App Store راه یابند. اولین نکته‌ای که در مورد بیانیه‌ی شرکت اپل در مورد محدودیت سرویس xCloud برروی App Store می‌توان به آن اشاره داشت این است که اگر برای این سرویس شرکت مایکروسافت قرار باشد تمامی محتوا و بازی‌های آن تک به تک بررسی شوند، پس در این صورت باید تمامی محتوای دو سرویس پخش محتوا به مانند Netflix یا Hulu نیز به همین ترتیب بررسی گردند. مورد دوم مربوط به بازرسی محصولات سرویس xCloud از نظر سلامت و امنیت کاربران گوشی‌های پلتفرم iOS خواهد بود که با توجه به این که بازی‌های ویدئویی توسط سازمان‌های رتبه‌بندی مختلف به مانند ESRB و PEGI رده‌بندی می‌شوند، نباید مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. مهم‌تر از همه‌ی این موارد به نظر می‌رسد شرکت اپل به بیانیه و قوانین خود که آن‌ها را اعلام نموده است نیز پایبندی کاملی ندارد؛ چرا که می‌توان به وضوح شاهد برخی گران‌فروشی‌های پر سر و صدا و زیر پا گذاشتن حقوق مشتریان توسط این فروشگاه بود که بیشتر به جای مشتری‌مداری، سیاست کسب درآمد را در تمرکز اصلی خود قرار داده است. با توجه به همه‌ی این تفاسیر احتمالا در آینده‌ی نزدیک شرکت اپل در مورد تصمیم خود برای سرویس xCloud تجدیدنظر کند.

نظر شما