شناسهٔ خبر: 41855951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

کارآفرینان، راه‌آفرینان

احمد چراغ صنعت و صنعتگر هر روز، روزهای سخت‌تری را تجربه می‌کند و خود را بین مرگ و زندگی می‌جوید. صنعتگر که روزی با امیدهای فراوان برای آمیختن تخصص و تجربه، مهندسی از آستین مدیریت بیرون آورده و هر آنچه داشته در کار کرده اکنون روزهایی را به چشم می‌بیند که تاکنون کسی ندیده است و نمی‌تواند از راه‌های رفته دیگران بیاموزد و باید علاوه بر کارآفرینی، راه‌آفرینی هم بکند تا راه خود و آینده خود و دیگران را بسازد!

صاحب‌خبر -

احمد چراغ * صنعت و صنعتگر هر روز،  روزهای سخت‌تری را تجربه می‌کند و خود را بین مرگ و زندگی می‌جوید. صنعتگر که روزی با امیدهای فراوان برای آمیختن تخصص و تجربه، مهندسی از آستین مدیریت بیرون آورده و هر آنچه داشته در کار کرده اکنون روزهایی را به چشم می‌بیند که تاکنون کسی ندیده است و نمی‌تواند از راه‌های رفته دیگران بیاموزد و باید علاوه بر کارآفرینی، راه‌آفرینی هم بکند تا راه خود و آینده خود و دیگران را بسازد!

تحریم خارجی کم بود به تحریم داخلی هم آراسته شد!

آیا انصاف است؟ برای تامین مواد اولیه  هفت خوان موانع را از آلمان تا چین و ماچین طی می‌کنی و ثابت می‌کنی مواد مورد نیازت نه نظامی است و نه دوگانه‌سوز است و حتی به صنعت کشاورزی و دارو و غذا مربوط است و مجوز صادرات از آن کشورها را می‌گیری. با عبور از چین و ماچین به موانع روابط بانکی بین‌المللی و قصه مگوی لوایح پولشویی اصابت می‌کنی. برای حواله کردن ارز هم بالاخره راهی پیدا می‌کنی، تازه بانک مرکزی درخواست ثبت سفارش را تیک نمی‌کند! نه ارز یافته‌ات را قبول می‌کند و نه خودش ارز می‌دهد!

همه این تحریم‌ها کم بود مزین به کرونا هم شده. کرونا خودش باعث شده که زنجیره تامین داخلی و خارجی منقوص شود. برای خرید خارجی علاوه بر ۱۰ خوان رستم پیش‌گفته زمان‌های تحویل هم به تاخیر افتاده است. هیچ کس نمی‌تواند در تعهد خود پایدار بماند.

کرونا باعث شده نتوانی پرسنل خود را همه روزه مانند قبل در کنار هم و با کارایی بالا همراه کنی و می‌دانی سرمایه‌ات همراهی این عزیزان است و سلامتی‌شان در اولویت است.

اما مشکلات کرونا بیش از اینهاست. تقاضای بازار برای برخی کالا‌ها بیشتر و برای برخی کالاها کمتر شده است. کرونا شبکه توزیع و فروش را نیز به هم زده و گردش مالی را نیمه‌فلج کرده است.

این موانع را پیش روی هر کس بگذاری کم می‌آورد! اما از روز اولی که کارآفرین دست خود را از آستین تدبیر و مهندسی بیرون آورد و وجه همت خود در مدیریت تولید کرد هر روز باتجربه‌تر، حرفه‌ای‌تر و سختکوش‌تر شد و مرد روزهای سخت‌تر شد!

آیا راهی هست؟ آیا امیدی هست؟

آری کارآفرین، راه‌آفرین هم هست!

۱- در شرایط سخت سراغ استراتژی‌ها بروید! مدیریت استراتژیک هم راهش مهم است و هم نتیجه‌اش. بنابراین با همکاران خود بیشتر مشورت کنید. نتیجه مشورت چند کارآفرین، راه‌آفرینی است!

۲- اگر محصولات شما تجملی است و در اولویت مردم نیست مقداری از امکانات خود را به تولید محصولات نیاز ضروری مردم تبدیل کنید. شاید کرونا از این باب فرصت تلقی شود. الگوی زندگی مردم اندکی تغییر یافته و اولویت‌هایشان عوض شده است. به اولویت مردم توجه کنید.

۳- اکنون که ارز و واردات محصولات خارجی را در بازار کم‌حضور کرده وقت نقش‌آفرینی صنعتگران داخلی است. محصولات جایگزین تولید کنید.

۴- اکنون که نرخ ارز چنین و چنان شده هزینه دستمزد داخلی فرصتی برای صادرات است. اگر نمی‌توانید به دوردست صادرات کنید به همسایگان صادر کنید. هم سودآور است و هم ارز مواد اولیه شما تامین می‌شود و بانک مرکزی هم ثبت سفارش شما را به تیک مبارک خود مزین می‌کند!

۵- در شرایط نوسانات ارز و قیمت مواد اولیه، روزانه سود و زیان خود را کنترل کنید قبل از اینکه دیر بشود. اگر ارزان بفروشید تعطیل خواهید شد و اگر گران بفروشید سهم بازار خود را از دست می‌دهید و باز هم ممکن است تعطیل شوید. قیمت‌گذاری مناسب نیازمند پایش هزینه‌ها به صورت روزانه است. برای خود جداول محاسبات درست کنید و سهم هر یک از نهاده‌های تولید را در آن مشخص و روزانه آن را به روز کنید.

۶- گردش نقدینگی خود را با دقت بیشتر تحت نظارت داشته باشید. در شرایط تورمی نسیه‌خری و نسیه‌فروشی خارج از قاعده شما را به تعطیلی می‌کشاند!

۷-‌ اگر نیاز به آموختن روش‌های مدیریتی بالا دارید در شبکه‌های نوشتاری و تصویری جست‌وجو کنید. دور از دسترس شما نیست.

۸-‌ در شرایط سخت فقط به سرمایه‌گذاری‌هایی عمل کنید که شما را زودتر به بازدهی می‌رسانند. اکنون وقت آموزش شنا به غریق نیست، غریق، غریق نجات می‌خواهد.

۹- برای رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های سلامتی از شبکه‌های مجازی و تماس‌های مجازی بهره بگیرید و جلسات خود را مجازی تشکیل دهید. زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را تقویت کنید.

و آخر کلام اینکه تا جایی که ممکن است نیرو‌های خود را تعدیل نکنید و آنها را در این راه‌آفرینی مشارکت دهید. آنها روزهای بهاری با شما بودند. در زمستان کنار هم گرم شوید. آنها سرمایه‌ها و یاران همراه شما هستند. با آنها ایران را بسازید تا فرزندان ما بدانند کارآفرینان در روزهای سخت ایران را تنها نگذاشتند و دست در دست هم راه‌آفرینی کردند.

* عضو هیات‌مدیره ستصا

۵/۵ ( ۲ نظر )

نظر شما