شناسهٔ خبر: 41850234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آیت‌الله سبحانی: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

ابنا

آیت الله سبحانی گفتند: پیامبر گرامى(ص) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصى از جانب خدا مى دانست که امت در گزینش آن سهمى ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت ‌الله العظمی سبحانی از مراجع عالیقدر شیعیان در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر که به صورت مجازی برای زائران ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار کردند: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.

متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن أبی طالب والأئمّه المعصومین(علیهم السلام)

ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عید ولایت، عید حاکمیت همه ارزش هاى الهى و انسانى و عدالت همه جانبه، عید رهبرى امیرمؤمنان در متن شخصیت جهان اسلام، عرایضى را تقدیم مى دارم:

با درگذشت پیامبر خاتم(ص)، نزول وحى الهى پایان پذیرفت و پس از وى به کسى وحى فرود نخواهد آمد و امیرمؤمنان(ع) به هنگام تجهیز پیکر پاک پیامبر اکرم(ص) به این حقیقت چنین تصریح مى کند و مى فرماید:
«بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّهِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».

«پدر و مادرم فداى تو اى پیامبر خدا! با مرگ تو پایان پذیرفت، چیزى که با مرگ دیگر پیامبران پایان نپذیرفت یعنى رشته نبوت و نزول وحى آسمانى».

با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامى(ص) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتاب هاى آسمانى و شریعت وى آخرین شریعت آسمانى است، یادآور مى شویم که وظایفى که برعهده پیامبر(ص) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او پایان نپذیرفت و لازم بود جانشین وى همه را به عهده بگیرد، و راه او را ادامه دهد و در غیر این صورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را برعهده دارد آیین کامل نخواهد بود.

نمونه اى از این وظایف

۱. پاسخگویى به مسائل نوظهور که در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت هاى مختلف جهان مطرح مى گردید و لازم است احکام واقعى این موضوعات از طریق جانشین او بیان گردد.

۲. تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقاید و احکام که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) آن را برعهده داشت، و آیات قرآن را ده تا ده تا تفسیر مى کرد ولى در عین حال قرآن دریاى بى پایان کرانه است که باید از طرف کسانى که وحى به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسیر قرار گیرد. شافعى مى گوید: آیه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا…) از جهاتى براى ما مجمل بود تنها فعل امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد «بغاه» مفهوم حدود این آیه را براى ما روشن کرد.

۳. در عصر رسول خدا(ص) گروه گرایى و نحله سازى رخ نداد زیرا وجود او محور حق و باطل و روشنگر هدایت و ضلالت بود، و مردم با مراجعه به وى حق را از باطل باز مى شناختند، پس از درگذشت پیامبر(ص) باید در میان امت اسلامى فرد والامقامى باشد که بسان پیامبر(ص) محور حق و باطل و بیانگر ملاک هدایت و ضلالت باشد.

البته وظایفى که پیامبر(ص) برعهده داشت بیش از آن است که در اینجا بازگو شود، فقط از میان آنها، این سه وظیفه را برگزیدیم تا روشن شود آن کس مى تواند بر جایگاه پیامبر(ص) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(ص) انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادى از امت ساخته نیست، جز آن کس که در مکتب خاصى زیر نظر عنایت الهى تربیت یابد و از علم و دانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنین فردى به جز از طریق وحى الهى و بیان پیامبر امکان پذیر نیست.

خوشبختانه این فرد در روز هیجدهم ذى الحجه الحرام سال دهم هجرت در سرزمین غدیر معرفى شد و از این جهت دین کمال خود را بازیافت و آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا)در چنین روزى فرود آمد. و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامى است هم در جهات معنوى و هم در جهات سیاسى.

تنصیصى بودن مقام امامت در لسان پیامبر(ص)

پیامبر گرامى(ص) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصى آن هم از جانب خدا مى دانست که امت در گزینش آن سهمى ندارند.

ابن هشام در سیره خود مى نویسد در ماه هاى حرام که آزادى بیان براى پیامبر(ص) وجود داشت وى با سران بنى عامر در موسم حج تماس گرفت و آیین خود را بر آنها عرضه کرد، آنها گفتند: اگر ما با تو بیعت کنیم و خدا تو را بر مشرکان پیروز کرد«أیکون لنا الأمر من بعدک؟»، آیا رهبرى امت پس از تو با ما خواهد بود؟ پیامبر(ص) در پاسخ فرمود:
«الأمر إلى الله یضعه حیث یشاء».

«این کار از آن خداست و هر فردى را خواست آن را به عهده او مى گذارد».

این سنت الهى در شرایع پیشین نیز حاکم بود، و اوصیاى پیامبران به وسیله خود آنان معرفى مى شد و مردم در گزینش آنان سهمى نداشتند.

اینجانب از این راه دور به کلیه برگزار کنندگان این همایش را که مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبریک گفته و توفیقات همگان را در پیشبرد مکتب اهل بیت(علیهم السلام) از خداوند متعال خواهانم.

قم ـ جعفر سبحانى
مؤسسه امام صادق(علیه السلام)

………………….

پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما