شناسهٔ خبر: 41798417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کشته و زخمي شدن 3773 نفر در انفجار مهيب بيروت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نخست وزیر لبنان: از همه کشور‌های دوست و برادر که لبنان را دوست دارند درخواستی فوری دارم که در کنار لبنان قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا، انفجار شدیدی در انبار شماره 12 بندر بیروت پایتخت لبنان رخ داد که خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال داشت. حمد حسن وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد شمار جان باختگان این انفجار تاکنون 73 نفر و مجروحان بیش از 3 هزار و 700 نفر است.

اعلام دو هفته وضع فوق العاده در بیروت
شورای عالی دفاع لبنان به مدت دو هفته در بیروت وضع فوق‌ العاده اعلام کرد. دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان گفت: طبق تصمیم شورا به مدت سه روز در این کشور عزای عمومی اعلام می‌شود.
سرلشکر محمود الأسمر، تشکیل کمیته تحقیق درباره انفجار بندر بیروت و اعلام گزارش خلال 5 روز، درخواست اشد مجازات برای عاملان حادثه را از دیگر تصمیمات شورای عالی دفاع لبنان بیان کرد. وی تاکید کرد: باید به سرعت، بندر طرابلس آماده و تجهیز شود تا نقش بندر بیروت را که در پی انفجار غیرقابل استفاده شده است، ایفا کند.
دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان گفت: با همه کشور‌ها و سفارت‌هایشان برای دریافت کمک‌ها ارتباط برقرار شده تا صندوقی در همین خصوص تشکیل شود.
همچنین؛ سرلشکر عباس ابراهیم رئیس دستگاه امنیتی لبنان اعلام کرد تحقیقات اولیه حاکی از انفجار بیش از 2700 تن نیترات آمونیوم در انبار بندر بیروت است.
در عین حال؛ گفته می‌شود شمار زیادی از شهروندان لبنانی و اتباع خارجی در پی انفجار عصر سه‌شنبه بیروت مفقود شده اند و وزارت بهداشت لبنان هم خط ویژه‌ای برای پیگیری این افراد معرفی کرده است. رسانه‌های لبنانی هر چند دقیقه اسامی مفقودان را قرائت می‌کنند تا کسانی که از آن‌ها اطلاعی در دست دارند اعلام کنند.
مسجد جامع محمد امین در مرکز بیروت که از نماد‌های جدید لبنان به شمار می‌رود در فاصله تقریبا یک و نیم کیلومتری از انفجار بندر بیروت آسیب زیادی دیده است. از سوی دیگر؛ مرکز زلزله شناسی اردن نیز اعلام کرد: قدرت انفجار بیروت معادل 5.4 (پنج و چهار دهم) ریشتر ارزیابی کمی شود.

درخواست میشل عون برای اعلام وضع فوق العاده دو هفته‌ای در بیروت
به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنانی که در حساب کاربری ریاست جمهوری لبنان در توئیتر منتشر شد، گفت: پس از انفجار مهیب روز سه شنبه در بیروت باید دو هفته در این شهر وضع فوق العاده اعلام شود.
رئیس جمهور لبنان همچنین درخواست کرد نشست اضطراری هیئت دولت روز چهارشنبه (امروز) برگزار شود. وی تاکید کرد این پذیرفتنی نیست که یک محموله نیترات آمونیوم به میزان دو هزار و هفتصد و پنجاه تن از شش سال پیش و بدون اتحاذ تدابیر پیشگیرانه در یک انبار موجود باشد.
میشل عون تهدید کرد شدید‌ترین مجازات‌ها علیه عاملان و مسئولان این کار اعمال می‌شود.
 
تسلیت حزب الله به مردم لبنان
حزب الله لبنان در بیانیه‌ای با مردم به ویژه خانواده‌های جان باختگان انفجار بندر بیروت ابراز همدردی کرد در این بیانیه آمده است: با اندوهی عمیق، این مصیبت بزرگ ملی که در شرایط سخت کشور پیش آمده را به ملت شریف لبنان، خانواده‌های شهدا و مجروحان تسلیت می‌گوییم. این فاجعه دردناک و ویرانی بی سابقه‌ای که بر جا گذاشته، می‌طلبد که همه لبنانی‌ها و تمامی نیرو‌های سیاسی و ملی وحدت و هم افزایی داشته باشند. به همه کادر پزشکی، امدادی و نیرو‌های انتظامی درود می‌فرستیم.
در ادامه بیانیه حزب الله آمده است: همه امکانات خود را در خدمت شهروندان عزیز و مردم شریف لبنان قرار می‌دهیم و هرکجا که نیاز باشد حضور خواهیم یافت. برای عبور از این فاجعه دردناک همه نیرو‌های ملی لبنان باید دست به دست هم بدهند.
 
دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی روز چهارشنبه خود را به تعویق انداخت
شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان سخنرانی خود را که قرار بود روز چهارشنبه انجام شود به علت وقوع انفجار بیروت، تا اطلاع بعدی به تأخیر انداخت.
 
عکس‌هایی از تمرکز کاربران فضای مجازی بر حواشی انفجار بیروت
کاربران فضای مجازی بعد از انفجار مهیب بندر بیروت روی برخی از حواشی آن تمرکز کرده اند. در این فضا، جوانان ساکن ضاحیه جنوبی بیروت دیده مس شوند که برای اهدای خون به مجروحان انفجار عصر سه شنبه بیروت به صف شده اند.
در تصویر دیگری، شیخ حسین زین الدین از علمای حزب الله در حال اهدای خون به مجروحان انفجار مهیب بیروت است. در تصویری نیز، پرستار لبنانی در یکی از بیمارستان‌های بیروت سه نوزاد را در میان صد‌ها زخمی در آغوش گرفته است. کاربران نیز با رنگ قرمز در دو طرف پرچم این کشور نسبت به این حادثه خونین ابراز احساسات می‌کنند.
کشته و زخمی شدن 3773 نفر در انفجار مهیب بیروت کشته و زخمی شدن 3773 نفر در انفجار مهیب بیروت کشته و زخمی شدن 3773 نفر در انفجار مهیب بیروت کشته و زخمی شدن 3773 نفر در انفجار مهیب بیروت
 
واکنش‌های جهانی به انفجار مهیب بیروت
به دنبال انفجار سهمگین در بندر بیروت لبنان‏‏، شخصیت‌های مختلف از کشور‌های مختلف جهان با مردم لبنان ابراز همدردی و همبستگی کردند.

دلجویی مردم لبنان از خانواده‌های آسیب دیده انفجار بیروت
مردم نقاط مختلف لبنان از صد‌ها خانواده‌ آسیب دیده در انفجار بیروت دعوت می‌کنند تا مهمان خانه‌های آنان شوند.

دیاب: مسئولین انفجار بیروت هزینه آن را خواهند پرداخت
نخست وزیر لبنان: از همه کشور‌های برادر و دوست می‌خواهم در کنار لبنان بایستند و کمک کنند.

واکنش ظریف به انفجار لبنان: ایران آماده کمک است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توئیتری خود نوشت: مثل همیشه، ایران کاملاً آمادگی ارائه کمک به هر طریقی را دارد. قوی باش لبنان.

مجروح شدن هموطن ایرانی در انفجار بیروت
«پیمان مددی» شهروند ایرانی مقیم لبنان در انفجار بیروت مجروح شد. مددی در نمایشگاه عرضه محصولات ایرانی «میراکسپو» در بیروت فعالیت دارد.
نمایشگاه میراکسپوی بیروت که به صورت فصلی برگزار می‌شود با وجود فاصله حدود سه کیلومتری به شدت آسیب دیده است. گفته می‌شود دیگر کارمندان ایرانی و لبنانی ااین نمایشگاه در سلامت به سر می‌برند.
 
زخمی شدن چند نیروی سازمان ملل در انفجار بیروت
خبرگزاری فرانسه از بیروت گزارش داد: نیروی سازمان ملل متحد در لبنان موسوم به (یونیفل) شامگاه سه شنبه اعلام کرد تعدادی از نیرو‌های کلاه آبی این سازمان که کشتی آن‌ها در بندر بیروت، پایتخت لبنان لنگر انداخته بود، در انفجار‌های عظیمی که پایتخت لبنان را به لرزه درآورد، به شدت زخمی شدند.
 
زخمی شدن سفیر سوئیس در انفجار بیروت
وزارت خارجه سوئیس در برن اعلام کرد مونیکا اشموتس سفیر این کشور در لبنان براثر انفجار شدید در بندر بیروت مجروح شده است.
براساس بیانیه وزارت خارجه سوئیس؛ قدرت این انفجار به حدی بود که ساختمان سفارت و رزیدانس سوئیس در بیروت هم خسارت دیده است. همچنین سفیر سوئیس به بیمارستان بیروت منتقل شده است.
 
تعدادی از کارکنان سفارت آلمان در لبنان در انفجار بیروت زخمی شدند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد تعدادی از کارمندان سفارت این کشور در بیروت، در انفجار‌های شدیدی که روز سه شنبه این بندر را به لرزه درآورد، زخمی شدند.
وزارت امور خارجه آلمان توضیح داد ”در میان کارکنان سفارت آلمان نیز زخمی‌هایی وجود دارند. با توجه به خسارت‌های قابل توجهی که در منطقه شهری بیروت به بار آمده است، در حال حاضر ما نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که سایر اتباع آلمان در میان کشته‌ها و زخمی‌ها وجود ندارند“.
 
درخواست رئیس جمهور لبنان برای تشکیل جلسه شورای عالی دفاع
میشل عون رئیس جمهور لبنان شورای عالی دفاع را برای برگزاری نشستی اضطراری فراخواند.

انفجار بیروت خسارت‌های مالی و جانی فوق العاده‌ای داشته است
شبکه تلویزیونی المنار: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شمار قربانیان حادثه انفجار در بندر بیروت لبنان زیاد است.

زخمی شدن همسر و دختر نخست وزیر لبنان
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های لبنانی اعلام کردند همسر و دختر حسان دیاب نخست وزیر لبنان بر اثر حادثه انفجار در بندر بیروت زخمی شدند. رسانه‌های لبنان به جزئیات بیشتری اشاره نکردند.
 
سعد حریری پس از انفجار بیروت: بیروت تقاضای کمک دارد
سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در واکنش به انفجار بیروت گفت: بیروت تقاضای کمک دارد و آنچه در این شهر رخ داد قلب‌ها را به درد می‌آورد. حجم خسارت‌ها بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود.
 
دبیرکل حزب الکتائب لبنان جان باخت
پایگاه خبری السیاسه نیوز از جان باختن نزار نجاریان دبیرکل حزب الکتائب بر اثر انفجار بیروت خبر داد.
 
یکی از کارکنان سفارت روسیه در بیروت زخمی شد
شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: سفارت روسیه در بیروت بر اثر انفجار شدید در بندر این شهر متحمل خسارت‌هایی شد و یکی از کارکنان آن زخمی شد.
 
زخمی شدن سفیر قزاقستان در بیروت
شبکه الجزیره گزارش داد: سفارت قزاقستان در بیروت اعلام کرد سفیر این کشور بر اثر انفجار زخمی شده و به ساختمان سفارتخانه آسیب وارد شده است.
 
مواد با قدرت انفجار بالا در بندر بیروت 50 تن وزن داشتند
شبکه المیادین گزارش داد: یک منبع امنیتی لبنانی به این شبکه گفت مواد با قدرت انفجار بالا که عامل حادثه بودند از 9 سال قبل در بندر بیروت توقیف بودند. این مواد 50 تن وزن داشتند. چهار ماه قبل گزارشی در مورد خطرناک بودن این مواد و باقی ماندن آن‌ها در بندر تهیه شده بود.
 
گزارشی از بیروت
صلیب سرخ لبنان از کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن بیش از 150 نفر دیگر تاکنون در این انفجار خبر داد. دولت لبنان اعلام کرد: در حال بررسی علت انفجار هستیم و رسانه‌ها تا زمان انتشار اطلاعیه رسمی از نشر شایعات پرهیز کنند.

برخی از قربانیان انفجار بیروت در محل وقوع این حادثه گیر افتاده‌اند
یک مقام مسئول در منطقه «الضاحیه» بیروت می‌گوید برخی از قربانیان انفجار بیروت در محل وقوع این حادثه گیر افتاده‌اند و دسترسی به آنها با مشکل مواجه است.

نظر شما