بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت، رشد حداقل چهار میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی را در مقایسه با دو هفته پیش نشان می دهد، آماری که حکایت از آشفتگی بیش از پیش این بازار دارد، ضمن این که خریداران در شرایط رکودی، منتظر کاهش نرخ ها هستند.
به گزارش ایرنا، امروز (شنبه یازدهم مرداد ماه) در گروه سایپا و در مقایسه با دو هفته پیش، قیمت هر دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ از ۸۹ به ۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ هم از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان، وانت پراید از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان، تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان، کوئیک دنده ای ساده از ۱۱۳ به ۱۲۳ میلیون تومان و کوئیک. آر (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تومان قيمتگذاري شدند.
هر چند بررسی روند قیمت ها شیب ملایم رشد را نشان می دهد، ولی همچون هفته های گذشته بازار در رکود کامل بوده و خرید و فروش ها به حداقل رسیده است.
علاوه براین در گروه ايران خودرو و در مقایسه با دو هفته پیش، هر دستگاه سمند ال. ایکس از ۱۳۶ به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، پژو پارس ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی هشت از ۱۷۹ به ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای سفید رنگ ۲۲۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای مشکی از ۲۲۹ به ۲۳۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان، همینطور دنا و دنا پلاس به ترتیب ۲۱۲ و ۲۶۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
کارشناسان از نوسان ارز بعنوان یکی از عوامل بی ثباتی در این بازار یاد می کنند، بطوری که دارندگان خودرو از ترس ضرر نسبت به فروش اقدام نمی کنند و خریداران نیز خریدی انجام نمی دهند، در عین حال بررسی بازار همچنین حاکی از افزایش یافتن فاصله قیمتی درب کارخانه و بازار است.
«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت اظهارکرد: روزها و هفته های قبل، اجازه یافتن خودروسازان داخلی و مونتاژکاران به افزایش قیمت ها، اثر روانی بر بازار داشته است.
او عرضه ناکافی خودرو را بعنوان یکی از علل رشد بی حساب و کتاب قیمت ها یاد می کند و معتقد است: چنانچه خودرو به اندازه کافی تولید و روانه بازار شود، بازار راه خودش را پیدا می کند.
موتمنی ادامه داد: سال های گذشته خودروسازان نتوانستند به اندازه کافی خودرو تولید و به بازار عرضه کنند، بر این اساس از یک کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شد، همچنین مداومت نداشتن در عرضه خودرو باعث شد تا بازار نتواند در مسیر درست خود حرکت کند.
بررسی بازار، همچنین رشدهای بیش از ۲۰ میلیون تومانی در مدت دو هفته در بازار خودروهای مونتاژی را نشان می دهد، هر دستگاه هایما اس۷ با رشد ۳۰ میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، جک اس۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۵۵ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵۵ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان، چانگان با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۳۶۰ میلیون تومان و هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۷۴۵ میلیون تومان قيمتگذاري شدند.
∎
نظر شما