شناسهٔ خبر: 41663614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخاباتی 2020 آمریکا؛

جو بایدن دموکرات کاندیدای معاونت خود را معرفی می کند/ نگرانی هم‌حزبی‌های ترامپ از مداخله چین در انتخابات

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا می گوید که در هفته اول ماه آگوست (هفته آینده) کاندیدای معاونت خود را معرفی می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رویترز، «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا روز سه شنبه خطاب به خبرنگاران گفت که پیش از قبول رسمی نامزدی حزب متبوع خود در «مجمع ملی حزب دموکرات»، کاندیدای معاونت خود را هفته آینده معرفی می کند.
گفتنی است که اقدام بایدن برای یافتن فردی مناسب جهت احراز پست معاونت ریاست جمهوری نیازمند موشکافی و بررسی های دقیق است؛ زیرا وی با 78 سال سن در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، سالخورده ترین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا به شمار خواهد رفت.
گفتنی است که جو بایدن پیشتر وعده داده بود که یک زن را برای پیوستن به کمپین خود در انتخابات ماه نوامبر انتخاب کند.
لازم به ذکر است که نتایج حاصل از نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و مؤسسه اس اس آر اس نشان می دهند که «جو بایدن» نامزد دموکرات ها در انتخابات 2020 از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در 3 ایالت کلیدیِ این کشور (میشیگان، فلوریدا و آریزونا) پیش افتاده است.

نگرانی هم‌حزبی‌های ترامپ از «مداخله چین» در انتخابات آمریکا
گروهی از سناتور‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا بررسی تلاش چین برای مداخله ادعایی در انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق نرم‌افزار «تیک تاک» را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از سناتور‌های ارشد جمهوری خواه آمریکا موضوع تلاش چین برای تاثیرگذاری در انتخابات آتی این کشور، با استفاده از شبکه تیک تاک را مطرح کرده و از دولت خواستند تا این مسئله را مورد بررسی دقیق قرار دهد.
سناتور مارکو روبیو، تام کانن و تد کروز در نامه‌ای به تاریخ روز سه شنبه، 28 ژوئیه، موضوع تلاش پکن برای مداخله و تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا را با دفتر مدیر اطلاعات ملی، سرپرست وزارت امنیت داخلی و دفتر تحقیقات پلیس فدرال در میان گذاشتند.
نگارندگان این نامه در چارچوب اتهام‌زنی‌های بی‌اساس خود به پکن، ابراز نگرانی کردند که چین با استفاده از کنترل خود بر نرم افزار تیک تاک بتواند به تحریف و دستکاری مناظرات سیاسی در جهت ایجاد شکاف عمومی و حصول نتایج مطلوب خود در انتخابات دست یابد. سناتور‌های آمریکا در این نامه خواهان ارزیابی دقیق احتمال توسل پکن به این نرم افزار برای گسترش دیدگاه‌های سیاسی خاص از سوی دولت شدند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرد واشنگتن به طور قطع به دنبال ممنوعیت استفاده اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی چین از جمله شبکه «تیک تاک» است. ارتش آمریکا نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی به سربازان خود دستور داده است که از نرم‌افزار ویدئویی چینی «تیک تاک» استفاده نکنند.
به نظر می‌رسد سیر نزولی محبوبیت ترامپ و کارنامه بحث برانگیز او در مدیریت بحران مهم کرونا و نیز اعتراضات ضد نژادپرستی، هم حزبی‌ها او را بر آن داشته تا از همین حالا دستمایه و توجیه‌های مناسب را برای شکست احتمالی او در انتخابات سوم نوامبر جور کنند.
موضوع ادعایی مداخله در انتخابات آمریکا هر از چندگاهی از سوی مقامات این کشور با اتهام زنی به عوامل خارجی علم می‌شود. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این ادعا را دست آویز اتهام زنی و فشار بر رقبای خارجی خود از جمله چین و روسیه قرار دهند.

بایدن: ترامپ نباید به دنبال انتخاب مجدد خود برای ریاست‌جمهوری باشد
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با انتقاد از عملکرد رقیب خود در زمینه مدیریت بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن، گفت که او نباید به دنبال انتخاب مجدد خود باشد.
 جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، از مدیریت ضعیف بحران کرونا در آمریکا انتقاد کرد.
بایدن در سایه شیوع گسترده کرونا در آمریکا در تلاش برای جلب نظر مخالفان نژادپرستی در آمریکا گفت: ما شاهد حضور افرادی هستیم که چشمان خود را به این نژادپرستی سیستمایک و در حالی که این طاعون کشور را در برگرفته است، بسته‌اند. ما افرادی را می‌بینیم حالا که بسیاری از مردم در خانه خود پناه گرفته‌اند، آن‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند و مواد غذایی را در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار می‌دهند. به مزارع برای کشاورزان سوخت می‌رسانند تا آن‌ها غذای ما را تولید و بر سر میز ما قرار دهند. بسیاری از آن‌ها رنگین‌پوست هستند.
او همچنین درباره وضع بحرانی کرونا در آمریکا اذعان کرد: ما هم اکنون شاهد مرگ 150 هزار نفر هستیم. آزمایش بیش از 4 میلیون آمریکایی مثبت بوده است. جوامع رنگین‌پوست 3 برابر بیشتر از سفیدپوستان به این بیماری مبتلا شده‌اند. آن‌ها بیشتر از سفید‌پوستان جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند. بیش از 30 میلیون نفر بیکار شده‌اند و به دنبال دریافت مزایای بیکاری هستند. نرخ بیکاری سیاه‌پوستان 15 درصد است. برای لاتین‌تبار‌ها این میزان 14.5 درصد است. 40 درصد کسب و کار‌های مربوط به سیاه‌پوستان تعطیل شده است. این بحران همه چیز را بدتر کرده است.
نامزد دموکرات‌ها انتخابات 2020 آمریکا همچنین با انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ اظهار داشت: تغییر لحن ترامپ در چند روز گذشته نمی‌تواند واقعیت‌های 4 سال اخیر را تغییر دهد. دونالد ترامپ با یک امتحان واقعی روبرو و در این امتحان رد شده است. او باید به وظیفه‌اش عمل کند و نباید به دنبال انتخاب مجدد خود برای ریاست جمهوری باشد. او نشان داد که نمی‌تواند همه‌گیری را شکست دهد و شما را سلامت نگه دارد. او نمی‌تواند اقتصاد آمریکا را به وضع گذشته بازگرداند و آن را احیاء کند. در این حال او به شدت به شعله‌های تفرقه، نژادپرستی در این کشور دامن می‌زند. در ناآرامی‌های اخیر هیچ دلیلی برای آسیب زدن به اموال وجود ندارد.
بایدن در پایان در انتقاد از برخی رفتار‌ها در جریان اعتراضات اظهار داشت: تظاهرکنندگان باید حمایت شوند و آتش‌افروزان و آشوبگران باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند و نیرو‌های محلی باید این کار را انجام دهند. زمانی که من و رئیس جمهور اوباما در قدرت بودیم از اموال فدرال محافظت می‌کردیم.

سرزنش جمهوری‌خواهان آمریکا بابت عدم درج بودجه انتخابات در لایحه کرونا
جمهوری‌خواهان سنا که در لایحه محرک خودشان بودجه‌ای بابت رای‌گیری پستی و رای‌دهی پیش از موعد در دوران پاندمی کووید-19 در نظر نگرفتند، با انتقاد دموکرات‌ها، مقام‌های انتخاباتی و گروه‌های فعال روبرو شدند.
به گزارش  پایگاه خبری هیل، با توجه به آنکه کمتر از 100 روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، این مقام‌ها نگرانند که بدون تزریق جدید اعتبار فدرال، مقام‌های ایالتی و محلی برای برگزاری امن و ایمن انتخابات که تضمین کند هر شهروند آمریکایی می‌تواند رای بدهد، با کسری بودجه مواجه شوند.
این نگرانی‌ها در شرایطی مطرح میشود که پاندمی کرونا روند اولیه انتخابات را دگرگون کرده و موجب شده است تا اکثر ایالتها رقابتهایشان را به تعویق بیندازند و نتایج در تعداد انگشت شماری از مناطق از جمله نیویورک، با افزایش رایگیری پستی به تاخیر افتاده است.  
بنجامین هاولند، رئیس کمیسیون کمک به انتخابات که از سوی ترامپ گماشته شده است، سه‌شنبه گفت: این در بودجه هیچکس نیست. هیچکس بابت این پاندمی بودجه نگرفته است و شما می‌توانید ببینید که بودجه‌های ایالتی و محلی در حال کوچک شدن هستند. آنها بودجه‌ای برای این کار ندارند و قطعا این قرار است یک چالش باشد.
بسته محرک یک تریلیون دلار که میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا و دیگر مقامهای ارشد جمهوریخواه روز دوشنبه اعلام کردند، شامل اعتبار انتخاباتی برای ایالتها نیست و این در حالیست که ماهها برای گنجاندن آن در این اعتبارها تلاش شده بود.
مک کانل در جریان یک کنفرانس خبری گفت، این نگرانی وجود داشت که گنجاندن اعتبارات منجر به فدرالی شدن انتخابات شود. او افزود، کنگره پیشتر اعتباراتی را برای انتخابات به ایالتها اختصاص داده بود که در دیگر لوایح آمده است.
کنگره آمریکا 400 میلیون دلار به ایالتها به عنوان بخشی از لایحه محرکی که ماه مارس با امضای ترامپ به قانون تبدیل شد، اختصاص داد. این اعتبارها به علاوه بیش از 800 میلیون دلاری است که برای ارتقای امنیت انتخابات به ایالتها فرستاده شد و بخشی از بسته سال 2018 بود.
مجلس نمایندگان آمریکا هم 3.6 تریلیون دلار برای انتخابات در بسته محرک دموکراتها گنجاند که سنا آن را مورد بررسی قرار نداد چون مجلس نمایندگان آن را ماه مه در چارچوب خطوط حزبی خود تصویب کرده بود.

دیپلمات اسبق پاکستانی:ترامپ و بایدن در مورد افغانستان رویکرد مشابهی دارند
 یک دیپلمات باسابقه پاکستانی درباره رویکرد سیاست خارجی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد افغانستان بر این باور است که دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی و جو بایدن رقیب وی، هر دو قصد خارج کردن تمام نظامیان آمریکایی از افغانستان را دارند و آسیا اولویت آنها نیست.
 «ملیحه لودی» دیپلمات ارشد پاکستانی که به عنوان اولین دیپلمات زن این کشور در سازمان ملل خدمت کرد، به مقایسه رویکرد و سیاست خارجی جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد مسایل آسیا و خاورمیانه پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آیا انتخابات آتی ایالات متحده می‌تواند به تاثیر مخرب ناشی از رویکرد ترامپ بر امور بین الملل، پایان دهد.
این دیپلمات باسابقه پاکستانی در مقاله‌ای با عنوان «بایدن در مقابل سیاست خارجی ترامپ» که در روزنامه انگلیسی زبان «داون» منتشر شد، نوشت: نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا که قرار است ماه نوامبر برگزار شود، تاثیر جهانی چشمگیری خواهد داشت.
وی افزود: باید دید که آیا انتخابات آتی منجر به دگرگونی در سیاست خارجی آمریکا خواهد شد و یا باعث پایان یافتن تاثیر مخربی که ناشی از رویکرد دونالد ترامپ بر امور بین الملل تحمیل شده، می‌شود.
ملیحه لودی اظهار داشت: جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی از ترامپ پیشی گرفته و دلیل آن نیز سوء مدیریت و درماندگی دونالد ترامپ در رسیدگی به ضعف اقتصادی و مقابله با بیماری همه گیر کرونا است و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به زمان انتخابات، پیشتازی بایدن از ترامپ بیشتر خواهد شد.
وی معتقد است که برگزاری انتخابات بی‌سابقه همزمان با وضعیت بیماری کرونا به معنای غیرقابل پیش بینی بودن بیشتر آن است به ویژه اینکه بیم آن می‌رود ترامپ در صورت از دست دادن نتیجه انتخابات، دست به چالش آن و یا غیرمشروع تلقی کردن انتخابات بزند.
نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نوشت: رهبری تفرقه انگیز و تهاجمی دونالد ترامپ و سیاست‌های بحث برانگیز درباره نژادپرستی و پلیس اوضاع داخلی آمریکا را با وضعیت بی‌نظمی، تفرقه و اختلال مواجه ساخته است. سیاست خارجی دو مدعی انتخابات آتی آمریکا را نمی‌توان از وضعیت داخلی این کشور جدا کرد زیرا اگر سیاست خارجی بازتاب قدرت و انسجام داخلی یک کشور باشد، ایالات متحده نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.
وی افزود: رویکرد ترامپ در طول چهار سال گذشته به شهرت و جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده و به اصطلاح قدرت نرم آن را از بین برده است اما نامزد انتخاباتی آمریکا یعنی جو بایدن درصدد ترمیم تقسیمات داخلی خواهد بود و سعی خواهد کرد تا پیامدهای ناگوار آن را از چهره آمریکا پاک کند. 

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از پیشتازی بایدن بر ترامپ حکایت دارد
نتایج یک نظرسنجی جدید حاکی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از جو بایدن رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در ایالت‌های مهم فلوریدا، میشیگان و آریزونا عقب است.
 این ایالت ها همان ایالت هایی است که ترامپ در انتخابات سال 2016میلادی در آن به پیروزی دست یافت و برای موفقیت وی در انتخابات پیشرو، بسیار حائز اهمیت است.
نشریه پولیتیکو نوشت: نتایج نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان و موسسه «اس‌اس‌آراس» که از 18 تا 24 ژوئیه (28 تیر تا 3 مرداد) انجام شد، نشان داد در حالی که تنها100 روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، ترامپ در سه ایالت فلوریدا، آریزونا و میشیگان موفقیت چندانی کسب نکرده است.
ترامپ در فلوریدا از بایدن به میزان 51 درصد در مقابل 46 درصد عقب افتاده و این ارقام در دو ایالت آریزونا و میشیگان به ترتیب 49 درصد در برابر 45 درصد و 52 درصد در برابر 40 درصد است.
در همین حال، محبوبیت کلی رئیس جمهوری آمریکا در این ایالت ها به دلیل نحوه مدیریت بحران کرونا کاهش یافته است به طوری که 60 درصد از آمریکایی های ساکن آریزونا، 59 درصد از ساکنان میشیگان و 57 درصد از مردم فلوریدا رویکرد ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا را نمی پسندند. حاشیه خطای این نظرسنجی 3.8 درصد اعلام شده است.
همچنین نتایج نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز و موسسه ماریست نشان داد که بایدن در آریزونا 5 امتیاز از ترامپ پیشتر است به طوری که این نامزد دموکرات با 50 درصد آرا در برابر 45 درصد آرا ترامپ، از رئیس جمهوری فعلی آمریکا جلو افتاده است.
در این نظرسنجی که از یک هزار و 20 نفر در این ایالت از 14 تا 22 ژوئیه (24 تیر تا 1 مرداد) انجام شد و حاشیه خطای آن 3.7 درصد بود، مشخص شد که بایدن از حمایت لاتین تبارها، زنان، افرادی با مدارک دانشگاهی، افراد زیر 45 سال و افراد ساکن شهرها و حومه ها برخوردار است.
این در حالی است که مسیحیان اوانجلیکال، مردان، افراد 45 سال و بیشتر و کسانی که در شهرهای کوچک یا مناطق روستایی تر زندگی می کنند، بیشتر موافق ترامپ هستند.  
این نظرسنجی همچنین نشان داد که ترامپ نامزد دلپسندی برای طرفداران موضوعات اقتصادی است، در حالی که حمایت از بایدن در زمینه مدیریت روابط نژادی و بحران کرونا بیش از ترامپ است.

نظر شما