شناسهٔ خبر: 41655120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سپاه با برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم، در کنار صبر راهبردی آمادگی خود برای واکنش به هرگونه تهدید از سوی دشمن را به رخ کشید

تمرین ضربه متقابل

برگزاری مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم ؟ص؟14 که روز گذشته آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد، می‌تواند در شرایط تهدیدهای فزاینده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ معنی‌دار به نظر برسد. یکی از نکات جالب توجه در این رزمایش، رصد منطقه با استفاده از تصاویر ارسالی ماهواره «نور» بود. ماهواره‌ای که روز سوم اردیبهشت امسال، با پرتاب موفقیت‌آمیز توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قاصد» و تزریق به مدار 425‌کیلومتری زمین، سر و صدای زیادی در محافل بین‌المللی به پا کرد و موجب تحسین رسانه‌های خارجی شد.

صاحب‌خبر -


 همچنین، استفاده از لانچرهای نسل جدید، رونمایی از بالگرد بل-206 نیروی دریایی سپاه مسلح به موشک کروز دریایی و تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی، از قسمت‌های مهم این رزمایش بود.     
مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم ؟ص؟14 با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح روز گذشته (سه‌شنبه) با رمز مقدس «یا علی‌بن‌ابی‌طالب ؟ع؟» در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد. در این رزمایش، یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه، سناریوهای مختلف را تمرین و عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین‌ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا را اجرا کردند. از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیامبر اعظم ؟ص؟14، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است. نمایش نوعی جدید از لانچر[پرتابگر] موشک‌های بالستیک کلاس «فاتح» از دیگر نکات قابل توجه این رزمایش بود که در ابعادی کوچک‌تر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. همچنین این لانچر، قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد که پیش از این، لانچرهای تک فروندی در این کلاس دیده شده بود.

سردار نیلفروشان: از برخی  سلاح‌های غافلگیرکننده مانند موشک‌های برد بلند استفاده کردیم
سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه در حاشیه این رزمایش، طرح‌ریزی مدرن بر‌اساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را از جمله ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم‌14 ارزیابی و عنوان کرد: در این رزمایش، دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیرکننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می‌شود.

تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی
تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری، پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابه‌جایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج‌فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آورده بود. بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه بر حملات موشکی، راکت‌اندازهای دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-206 نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالاً از نوع نصر هواپایه با برد 35‌کیلومتر) به سمت ناو آمریکایی شلیک کرد. پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان‌های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری، با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.
سردار رشید: دولت‌های غاصب منتظر پرداخت هزینه گستاخی‌های خود باشند
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء؟ص؟ در حاشیه این رزمایش و در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، با اشاره به هزینه جبهه استکبار برای اقدام علیه ملت ایران، گفت: کسانی که به‌دنبال بی‌ثبات نشان‌دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را خواهند پرداخت. وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع، تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات‌ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، اعلام کرد: دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود علیه ملت شریف ایران باشند.

سردار سلامی: در سطوح عملیات و تاکتیک، سراسر تهاجم هستیم
در بخش دیگر، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، تصریح کرد: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد. سردار سلامی همچنین با بیان اینکه توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است، گفت: دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش، نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار می‌دهیم و آن را در میدان واقعی به‌کار می‌گیریم.
در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران امروز در برابر تهدیدات روز افزون جبهه استکبار، صبر راهبردی در پیش گرفته، برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم و رونمایی از گوشه‌ای از توانایی‌های نظامی کشورمان، می‌تواند پیامی در خور و مناسب به طرف‌هایی بدهد که قصد دارند با تهدید، اهداف خود علیه ایران را عملیاتی کند.

نظر شما