شناسهٔ خبر: 41620095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

دکتر «سلمان رضوی» در گفتگوی اختصاصی با قدسنا:

انشقاق فتح از بین خواهد رفت

دکتر «سلمان رضوی»

صاحب‌خبر -


خبرگزاری قدس (قدسنا): عدم موفقیت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اجرای پروژه الحاق در روز یکم جولای 2020 باعث شد جنبش های فتح و حماس در تحولی بسیار مثبت به یکدیگر نزدیک تر شوند.


همچنین همزمان با نزدیک شدن به موعد اجرای طرح الحاق، گروههای فلسطینی به شدت به رژیم صهیونیستی هشدار دادند. این هشدارها به علاوه خیزش های مردمی برای آغاز انتفاضه در کرانه باختری و اراضی 1948 صهیونیست‌ها را به شدت دچار نگرانی کرد و باعث شد شاباک و ارتش به مقامات سیاسی تل آویو درباره پیامدهای خطرناک اجرای طرح الحاق هشدار دهند.


در کشاکش این تحولات و پس از ناکامی کامل نتانیاهو در اجرای طرح الحاق صهیونیست‌ها به تحرکات منطقه ای خود افزودند و چندین بار سوریه را هدف حملات و تجاوزات خود قرار دادند. برخی تحلیلگران معتقدند این تحرکات بی ارتباط تحول مثبت رخ داده در صحنه فلسطین نیست و رژیم صهیونیستی در نظر دارد با این اقدامات دو جنبش فتح و حماس را از پیگیری روند تفاهمات و آشتی خود دور کند. همچنین به نظر می رسد صهیونیستها در نظر دارند با اقدامات این چنینی افکار عمومی فلسطین را از موضوع اصلی یعنی اشغالگری و موجودیت نا مشروع خودشان منحرف کرده و آنها را از آغاز انتفاضه جدید بازدارند.


در همین راستا خبرگزاری قدس با دکتر «سلمان رضوی» کارشناس مسائل فلسطین گفتگویی اختصاصی انجام داده که مشروح آن را در اینجا می خوانید:


قدسنا: در روزهای اخیر شاهد تحولاتی پیاپی در سطح منطقه بوده ایم، حملات ادامه دار رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه و تعرض ایذایی جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ایرانی تنها دو نمونه از این رخدادها هستند، به نظر شما این اقدامات محور آمریکایی صهیونیستی در راستای انحراف افکار عمومی از شکست رخ داده در پرونده الحاق کرانه باختری نیست؟ به ویژه اینکه ناکامی نتانیاهو در این طرح باعث نزدیکی هر چه بیشتر حماس و فتح به یکدیگر شده بود؟


-رضوی: البته در ابتدا در موضوع داخلی فلسطین باید به این مساله اشاره کنم که نوع نگاه حماس و فتح در برخی مسائل به طور ریشه ای با هم تفاوت دارد. نوع نگاه این دو جنبش در باب حکومت داری، اجرای قوانین اسلامی و نحوه آزادی فلسطین از طریق مسلحانه یا مذاکره دارای اختلاف است و از سال 2007 تاکنون نتوانسته اند در این باره به فصل مشترک و توافقی جامع برسند.


اما دو جنبش فتح و حماس بر روی یک موضوع اصلی و اساسی توافق نظر کامل دارند، این نقطه اشتراک بسیار قوی مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی است. فتح و حماس در این مساله کاملا با هم همراه هستند و از همین رویکرد نیز صهیونیست‌ها در دهه های اخیر ضربات متعددی را از گروههای فلسطینی و وحدت متبلور میان آنها متحمل شده اند.


در واقع «تقابل با اشغالگری رژیم صهیونیستی» موضوعی بوده که دو جنبش فتح و حماس را به هم پیوند داده و فصل مشترکی بسیار اساسی بین آنها ایجاد نموده است.  ما شاهد هستیم که در جریان تحولات مختلف سیاسی این نزدیکی ها و دوری ها بعضا تغییر می کند و در جایی فتح و حماس بسیار نزدیک شده و یا از هم واگرایی پیدا می کنند.


به نظر می رسد که طی چند سال اخیر عوامل همگرایی فتح و حماس بیشتر بوده است، طرح معامله قرن برای نخستین بار در سالهای اخیر این دو جنبش مهم فلسطینی را به یکدیگر نزدیک کرد. در ادامه این روند شاهد رونمایی از طرح الحاق بودیم که به عنوان یک طرح تجاوز گرانه علیه حقوق و منافع ملی فلسطینی ها باعث شد فتح و حماس حول یک محور واحد علیه رژیم صهیونیستی موضع گیری کنند و با هم متحد شوند.


در اینجا اسرائیلی ها تلاش دارند با استفاده از یک سری تاکتیک ها و روش هایی میان فتح و حماس ایجاد اختلاف کرده و باعث واگرایی بیشتر آنها شوند. آنها در این راستا به اقدامات متعددی دست می زنند به عنوان نمونه به تشکیلات خودگردان جهت عدم نزدیکی فتح به حماس فشار وارد می کنند. یا اینکه در سطح منطقه وقایعی را رقم می زنند که افکار فلسطینی ها را منحرف و دچار تشتت کنند.


به نظر می رسد اسرائیلی ها در برخورد با این شرایط از تاکتیک های متنوعی استفاده می کنند تا به هدف نهایی خود که همانا ادامه اختلافات در صحنه فلسطینی و تعمیق آن است، دست پیدا کنند. در همین راستا شاهد بودیم برای نخستین بار در ماههای اخیر رژیم صهیونیستی به یکی از مواضع حزب الله لبنان در سوریه حمله کرد که باعث شهادت یک نیروی حزب الله نیز شد.


البته در اینجا نباید این مساله را نادیده گرفت که صهیونیست‌ها دوران حضور ترامپ در قدرت را به عنوان یک فرصت طلایی می دانند و تلاش دارند از این فرصت برای اجرای پروژه های خطرناک خود در تقابل با ایران و ایجاد یک جنگ با حضور آمریکا استفاده کنند.


قدسنا: هزینه های اتحاد گروههای فلسطینی به ویژه فتح و حماس برای رژیم صهیونیستی چیست که از تحقق آن هراس  دارد؟ به ویژه اینکه اخیرا مقامات فتح تاکید دارند که راه خود را از تشکیلات خودگردان جدا کرده و می خواهند به طور جدی با حماس وارد اتحاد شوند؟


-رضوی: واقعیت این است که جنبش فتح بخش اصلی تشکیلات خودگردان را تشکیل می دهد و جدایی آنها از این تشکیلات تا حدود زیادی به معنای از بین رفتن ساختار تشکیلات خودگردان است. اما در هر صورت اگر شاهد تحقق اتحاد فتح و حماس باشیم، می توانیم با قدرت این گزاره را مطرح کنیم که کل فلسطین حول یک محور متحد شده است. همانگونه که در انتفاضه مسجدالاقصی شاهد بودیم که گردانهای شهدای  الاقصی به طور جدی وارد روند مبارزه شده و رژیم صهیونیستی را دچار مشکل کردند. شاخه نظامی جنبش فتح در آن زمان به طور کامل در کنار دیگر گروههای مقاومت فلسطین فعالیت می کرد و این سابقه درخشان را در  کارنامه خود دارد. پس از آن بود که ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان اقدام به خلع سلاح این گروه مقاومتی کرد.


باید تاکید کنم که اگر فتح با حماس درباره نحوه مقابله با رژیم صهیونیستی از راهکار مسلحانه به توافق برسند این به معنای یک شکست جدی برای صهیونیستها خواهد بود و در آن زمان فلسطینی ها می توانند دستاوردهای مهم و جدی در عرصه فلسطین را محقق کنند.

 

دکتر سلمان رضوی در گفتگوی اختصاصی با قدسنا:

صهیونیست‌ها برای جلوگیری از اتحاد فتح و حماس برنامه ریزی جدی دارند ساختار تشکیلات خودگردان با انشقاق فتح از بین خواهد رفت 2

انتهای پیام/م.ت/

نظر شما