شناسهٔ خبر: 41597148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات جدید از تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی/ ادامه واکنش ها به اقدام تروریستی آمریکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- جنگنده های آمریکایی که متعرض هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه شدند، از پایگاه الازرق در اردن به پرواز درآمده بودند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شبکه خبری العالم به برخی اطلاعات ویژه دست یافت مبنی بر اینکه جنگنده های آمریکایی که متعرض هواپیمای مسافربری ایران شدند، از پایگاه الازرق در اردن برخاسته بودند.
طبق این اطلاعات، پهپاد و هواپیماهایی که سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در مسیر فرودگاه بغداد ترور کردند، از همین پایگاه برخاسته بودند.
برخی منابع نیز تاکید کردند که جنگنده های آمریکایی یک بار بر فراز پایگاه التنف در آسمان سوریه و بار دیگر نزدیک مرزهای لبنان و سوریه متعرض هواپیمای مسافربری ایران شدند؛ این امر نشان می دهد که جنگنده های آمریکایی در پی تشخیص هویت این هواپیما نبودند بلکه می خواستند این هواپیما توسط پدافند هوایی سوریه هدف قرار بگیرد.

ادامه واکنش‌ها به اقدام تروریستی آمریکا

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: آمریکایی‌ها در سال 1988 هم یک فروند هواپیمای مسافربری را در خلیج فارس هدف قرار دادند که به شهادت دویست و نود مسافر منجر شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اقدام آمریکا به تهدید هواپیمای ایرانی، جنایتی دوگانه است.
بشار الجعفری گفت: این اقدام جنگنده‌های آمریکایی نه تنها نقض حاکمیت سوریه بلکه نقض کنوانسیون مربوط به مقررات هوانوردی است. وی همچنین افزود: این اولین باری نیست که هواپیما‌های مسافربری ایران در معرض تهدید قرار می‌گیرند بلکه آمریکایی‌ها در سال 1988 (1367 هجری شمسی) نیز یک فروند هواپیمای مسافربری ایران را بر فراز آب‌های خلیج فارس هدف قرار دادند که به شهادت دویست و نود مسافر منجر شد.
بشار الجعفری تاکید کرد: حضور نظامی آمریکا در سوریه کاملا غیرقانونی است و تجاوز به قوانین بین المللی به شمار می‌رود.
در همین حال عدنان محمود سفیر سوریه در تهران گفت: تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران نمونه محسوسی از تروریسم و هدف قرار دادن غیرنظامیان است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، عدنان محمود سفیر سوریه در تهران اقدام جنگنده‌های آمریکایی را به تهدید هواپیمای مسافربری ایران بیانگر تروریسم آمریکایی دانست.
عدنان محمود گفت: این اقدام آمریکا نمونه قابل لمسی از تروریسم آمریکایی و هدف قرار دادن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و تجاوزی آشکار به قوانین و توافقنامه‌های بین المللی ویژه پرواز‌های هواپیما‌های مسافربری است.
عدنان محمود همچنین تاکید کرد: این تجاوز آمریکا از اقدامات این رژیم در حمایت از تروریسم جدا نیست.

نتایج تعرض به هواپیمای ماهان دامن برنامه ریزان آن را گرفت
علی عبد الکریم علی سفیر سوریه در لبنان گفت آمریکایی‌ها قصد داشتند سامانه دفاع هوایی سوریه را فریب دهند تا به هواپیمای مسافربری شلیک کند ولی رادار‌های ارتش سوریه فریب این بازی را نخورد.
علی عبد الکریم علی سفیر سوریه در لبنان با اشاره به اینکه سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه فریب بازی آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای ماهان را نخورد، تأکید کرد: نتایج این بازی پلید و خطرناک، دامن برنامه ریزان آن را گرفت.
"علی عبدالکریم علی" در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم در واکنش به حادثه تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان در حریم هوایی سوریه و ارزیابی دمشق از این حادثه گفت: از آمریکا همیشه انتظار ارعاب، هراس افکنی و اغتشاش می‌رود و ما در حال حاضر و در گذشته به دیده اعتماد و اطمینان به سیاست آمریکایی‌ها نگاه نمی‌کنیم و نکرده ایم و در آینده نیز قطعا چنین خواهد بود. آمریکایی‌ها در گذشته نیز با به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و شهید المهندس که اقدامی مخالف با قوانین بین المللی و نقض حاکمیت عراق بود، مرتکب اقدامات مشابه (با تعرض با هواپیمای ماهان) شده اند. اینکه دولت یا سازمان اطلاعات آمریکا مرتکب نقض حاکمیت عراق و تهدید زندگی غیرنظامیان شده باشد، هنوز معلوم نیست، ولی الحمدلله مسافران از این حادثه نجات یافتند.
سفیر سوریه افزود: کارنامه آمریکا مملو از تخلف و نقض قوانین و کرامت کشور‌ها است. این حادثه اولین حادثه نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود. آمریکایی‌ها در تجاوز به خاک سوریه و مواضع و رادار‌های ارتش سوریه، حضور ایران را بهانه این حملات قرار می‌دهند. تجاوزات آمریکا و اسرائیل ادامه دارد و چیز غافلگیر کننده‌ای نیست و جای تعجب ندارد، اما به نظرم اقدام اخیر بیانگر سردرگمی آمریکایی‌ها است چرا که این اقدام حمله به هواپیمایی بود که معلوم بود غیرنظامی است. آمریکایی‌ها قصد داشتند سامانه دفاع هوایی سوریه را برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران فریب دهند تا به سوی هوایپمای متخاصم شلیک کند و هواپیمای ایرانی را هدف قرار دهد,، ولی سامانه دفاع هوایی و رادار‌های ارتش سوریه فریب این بازی را نخورد. نتایج این بازی پلید و خطرناک به برنامه ریزان آن بازگشت. تاکنون مشخص شده است جنگنده‌های متجاوز آمریکایی بوده اند، اما چه آمریکایی باشند چه اسرائیلی، هر دو در یک خان قرار می‌گیرند.

سفیر ایران: همه اقدامات برای محکومیت آمریکا لحاظ شده شد
محمد جلال فیروزنیا در بیمارستان رسول اکرم (ص) در منطقه ضاحیه بیروت گفت همه اقدامات قانونی برای محکوم کردن دزدی هوایی آمریکا در نظر گرفته شده است.
به گزارش وبگاه خبری العهد از بیروت، محمد جلال فیروزنیا سفیر ایران در لبنان پس از ملاقات با یکی از مصدومان هواپیمای مسافربری ماهان در بیمارستان رسول اکرم (ص) در منطقه ضاحیه بیروت گفت: همه اقدامات قانونی برای محکوم کردن دزدی هوایی آمریکا در نظر گرفته شده است.
محمد جلال فیروزنیا به همراه عباس خامه یار رایزن فرهنگی سفارت ایران در لبنان، برای اطمینان از وضعیت جسمانی و سلامت احمد صفی الدین یکی از مسافران پرواز هواپیمایی ماهان از بیمارستان رسول اکرم (ص) در منطقه ضاحیه بیروت بازدید کردند.
احمد صفی الدین یکی از مسافران هواپیمای مسافربری ماهان بود که پنجشنبه گذشته مورد تعرض و مزاحمت دو جنگنده آمریکایی در حریم هوایی سوریه قرار گرفت.
احمد صفی الدین بر اثر این حادثه مصدوم شد و هم اکنون در بیمارستان رسول اکرم (ص) در ضاحیه بیروت بستری است.
محمد جلال فیروزنیا تاکید کرد: این تجاوز (جنگنده‌های آمریکایی) نمونه بارزی از بِرند‌های تروریستی و جنایتکارانه است که آمریکایی‌ها در منطقه انجام می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی ایران همه اقدامات حقوقی و قانونی لازم را برای محکوم کردن دزدی هوایی آمریکا در نظر گرفته است.
فیروزنیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی و دادگاه‌های مرتبط به ویژه در ارتباط با مسافران، زخمی‌ها و مصدومان این حادثه پیگیری خواهد کرد.

ایران و سوریه حق شکایت از آمریکا را دارند
علی التمیمی کارشناس حقوقی می گوید ایران و سوریه می‌توانند بعد از تعرض جنگنده آمریکا به هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه و نقض حاکمیت این کشور، از آمریکا شکایت کنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی المعلومه عراق، یک کارشناس عراقی حق شکایت ایران و سوریه را از آمریکا به علت تعرض به هواپیما محفوظ دانست.
 علی التمیمی کارشناس حقوقی تاکید کرد ایران و سوریه می‌توانند بعد از تعرض جنگنده آمریکا به هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه و نقض حاکمیت این کشور، از طرف آمریکایی شکایت کنند. التمیمی گفت تعرض به هواپیمای ایرانی که در آسمان سوریه مورد مزاحمت هواپیما‌های آمریکایی قرار گرفت، مخالف توافقنامه سال 1963 توکیو و بند یک توافقنامه شیکاگو است.
وی افزود: حاکمیت متعلق به سوریه بود، زیرا آمریکا جنگنده‌های خود را در آسمان سوریه به کار گرفت و این برخلاف قانون است، از این رو ایران می‌تواند بر اساس توافقنامه‌های مذکور، از آمریکا شکایت کند، شرایط برای سوریه هم به همین شکل است و این کشور می‌تواند از آمریکا به علت نقض حاکمیت خود شکایت کند.
این کارشناس عراقی خاطرنشان کرد توافقنامه شیکاگو در ماده 27 خود این شرط را مطرح می‌کند که هواپیما در سازمان هواپیمایی ثبت شده باشد و کشور‌ها را ملزم می‌کند به سفارت خانه ها، هواپیماها، ناو‌ها و هرچیزی که جزئی از کشور‌های وابسته خود هستند، احترام بگذارند.

نظر شما