شناسهٔ خبر: 4155473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی و خارجی

رئیس مجلس: برای خروج از رکود ارائه تسهیلات بانکی باید بهبود یابد

صاحب‌خبر -
علی لاریجانی گفت: اگر تیم مذاکره کننده هسته ای یک توافق خوب داشته باشد قطعا مورد حمایت مجلس خواهد بود.
نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در محل تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد.
لاریجانی در نشست خبری خود با تشکر از دولت و رئیس جمهور که ضوابط و مقررات را در بودجه امسال رعایت کردند، گفت: شورای محترم نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کرده و امروز بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد.
وی کاهش وابستگی بودجه به نفت را به عنوان مهمترین ویژگی بودجه ۹۴ خواند و گفت: نقش نفت در بودجه کاهش یافت و به ۲۵ درصد رسید. این آمار در سه سال گذشته حدود ۵۰ درصد بود که ما امیدواریم با روند فعلی این وابستگی قطع شود و سرمایه گذاری ها به سمتی برود که بودجه جاری کشور نیاز به فروش نفت نداشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی میزان رشد اقتصادی کشور در سال آینده بر اساس بودجه عمرانی در نظر گرفته شده را حداقل ۲ درصد اعلام کرد و گفت: با این مبلغ نرخ تورم ۱۴ درصد پیش بینی می شود. در ادامه ، خبرنگار شبکه خبر سئوال خود را از رئیس‌ مجلس شورای اسلامی پرسید: ۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواستند ضمن ایستادگی بر حقوق ملت ایران، لغو یک جای تحریم‌ها را در مذاکرات مورد توجه خود قرار دهند. این بیانیه چه پیامی برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین برای طرف مذاکره‌کننده خواهد داشت؟ رئیس مجلس پاسخ داد: در کل اراده نمایندگان مجلس بر این است که مذاکرات حرکت رو به جلو داشته باشد، البته نظرات نمایندگان مختلف و گوناگون است. اما در کل برآیند مجلس، حمایت از مذاکره است. البته در چارچوب‌هایی که رهبری برای آن مشخص کرده‌اند که امیدواریم در همین چارچوب، کارها پیش رود. لاریجانی در پاسخ به دیگر سئوال شبکه خبر مبنی بر اینکه مجلس برای افزایش نقش نظارتی خود چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ گفت: یکی از بخش‌های نظارتی مجلس، نظارت بر مذاکرات است. لذا در کنار رویکرد حمایتی، نظارت بر مذاکرات هم خواهیم داشت. وی همچنین در پاسخ به سئوال روزنامه همشهری مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؟ گفت: علی القاعده در نظام جمهوری اسلامی پرونده‌هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، به دلیل آنکه مأذون از طرف مقام معظم رهبری است. لذا قابلیت این را دارد که پرونده‌ها را جلو ببرد و ما مشکلی از جنس آنچه که در آمریکا به وجود آمده است، نداریم و با همفکری مسائل را دنبال می‌کنیم و این مساله نیز تحت نظارت رهبری قرار دارد.
لاریجانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادبیات مسئولان دولتی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و رسانه ای کردن آنها بدون توجه به افکار عمومی و نیز درباره ارزیابی وی از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: جلسات این ستاد مرتب تر تشکیل می شود و ما نیز چهار عضو در آن داریم، اما سوال این است که با این روش آیا مبارزه با فساد به طور دقیق انجام می شود یا خیر؟، به نظر من یک نوع نقصی وجود دارد و باید ساز و کار شفاف تری تعریف شود. رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی در رابطه با برنامه مجلس در سال آینده برای اجرایی شدن قوانین مصوب در سال ۹۳ به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: مهمترین کاری که سال آینده برعهده مجلس و دولت است، تدوین برنامه ششم توسعه است که می تواند چارچوب خوبی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کند. لاریجانی با اشاره به ارائه پیش نویس برنامه ششم به مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: شاید در شش ماه اول سال آینده مجلس بتواند وارد بررسی برنامه ششم شود و پس از آن نیز بر اساس این برنامه بودجه سال ۹۵ را بررسی کند.
همچنین خبرنگار روزنامه افکار ضمن گلایه از گرانی های موجود در جامعه گفت: از مجلس این تقاضا را داریم که نسبت به گرانی‌ها اقدامات لازم و برخورد جدی با دولت کند. نماینده مردم قم پاسخ داد: مساله گرانی، مساله مهمی است و این مساله ناشی از فضای رکود موجود در جامعه است.
لاریجانی با بیان اینکه باید در جامعه رونق تولید ایجاد شود، افزود: باید فضای کسب و کار و رونق تولید تسهیل شود و دولت و مجلس باید تلاش کنند تا شرایط سرمایه گذاری را فراهم کنند تا انشاءالله در آینده وضع بهتر شود. در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری مهر پرسید: عده ای در سایه شعار مبارزه با مفاسد سیاسی با مطرح کردن موضوع پول کثیف، گویا در صدد بهره برداری از این موضوع برای نقش آفرینی برای بدست آوردن مجلس آینده هستند. نظر شما در اینباره چیست؟
وی در پاسخ توضیح داد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر مساله مبارزه با مفاسد اقتصادی به سمت کشمکش های سیاسی کشیده شود، راه به جایی نمی بریم. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خود رسانه ها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند که تبدیل به یک اراده ملی برای مبارزه با فساد شود. لاریجانی در رابطه با آینده آرایش سیاسی مجلس نیز گفت: وضعیت آینده به رفتارها بستگی دارد؛ رفتارها هر چقدر سنجیده تر و معقول تر باشد وضعیت بهتر خواهد بود و در عین حال آنچه که باید برای ما مهم باشد این است که این سازوکار ها و رفت و آمدها منجر به بهبود اقتصاد و بویژه رونق  تولید شود و سایر مسائل فرع بر آن است.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر توافق هسته ای و شرایط ایران در صورت عدم توافق نهایی گفت: اگر به توافق جامع هم دست پیدا نکنیم، دنیا به آخر نمی رسد. همین الان هم توافق نکرده ایم و کارمان را ادمه می دهیم.
وی تاکید کرد: اگر این توافق صورت بگیرد که هم برای ایران و هم منطقه مفید است و اگر هم نشود ما کار خود را ادامه خواهیم داد.
لاریجانی همچنین درباره برنامه مجلس برای بهبود وضعیت تسهیلات بانکی برای خروج از رکود، گفت: در قانون بودجه ۹۴ برای این مساله منابعی قرار داده‌ایم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری نخبگان و کارآفرینان کاهش دهند.
وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار نیز سود تسهیلات را تعیین می‌کند و هر کاری را هم که ما بخواهیم انجام دهیم، باید در قانون بودجه و با توجه به این مسائل باشد.
 

نظر شما