شناسهٔ خبر: 41553346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آغاز ثبت‌نام وام کمک ودیعه مسکن از امروز

وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران که 600 هزار خانوار را دربر می‌گیرد از امروز شنبه؛ چهارم مردادماه آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -





به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی درخصوص جزئیات وام کمک ودیعه مسکن اظهار داشت: مبلغ ودیعه مسکن۵۰ میلیون تومان برای تهران، ۳۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ و ۱۵ میلیون تومان برای شهرهای کوچک با سود ۱۳ درصد است.
وی افزود: ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت وام اجاره هستند که از سامانه وزارت رفاه استخراج شده است. تسهیلات با اولویت خانواده‌های پنج نفره، زوج‌های تازه ازدواج کرده و مستاجران تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از امروز شنبه؛ چهارم مردادماه پرداخت می‌شود. محمد اسلامی درباره طرح ملی مسکن هم گفت: اولین سری از واحدهای ساخته‌شده طرح اقدام ملی از اواخر مردادماه به مردم تحویل می‌شود. همچنین فرزانه اصلانی؛ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر داد: کسانی که متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستند باید در سامانه TEM.MRUD.IR که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت‌نام کنند و وزارت راه و شهرسازی بر اساس اولویت‌بندی متقاضیان را انتخاب می‌کند.
وی درخصوص نرخ اقساط سود تسهیلات ودیعه مسکن گفت: اقساط تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی استان تهران ۵۴۰ هزار تومان، تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ۳۲۵ هزار تومان و تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی هم ۱۶۰ هزار تومان است.
او درباره شرایط دریافت وام توضیح داد: مستاجران واجد شرایط یا از طریق معرفی‌نامه نهادهای حمایتی یا با گواهی کسر از حقوق یا حتی در رهن گذاشتن سهام عدالت می‌توانند این وام را دریافت کنند و اگر هیچ یک از این موارد ذکر شده را نداشته باشند، باید برای دریافت وام به بانک ضامن معرفی کنند.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: مستاجران حتماً باید اجاره‌نامه دارای کد رهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچ‌گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند و سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا می‌کنند در آن پنج سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشند.       همچنین محمودزاده؛ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درخصوص افراد در اولویت دریافت وام اجاره تصریح کرد: خانه اولی‌ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند و خانواده‌هایی که بیش از سه فرزند دارند جزء اولویت‌های دریافت ودیعه مسکن هستند. این طرح برای کارگران، حقوق‌بگیران ثابت و زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است که اگر ظرفیت مازاد باشد به گروه‌های بعدی منتقل می‌شود. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی، از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. رئیس‌ کل بانک مرکزی هم درباره وام اجاره مسکن نوشت: این «وام ودیعه مسکن» نیست. بلکه، «کمک ودیعه مسکن» است.
عبدالناصر همتی افزود: اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳درصد، آن هم با موکول کردن برگرداندن اصل وام به پایان دوره یک ساله، با در نظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی، مقدور نبود.
وی تصریح کرد: افرادی که با تأئید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ  ۱۲ درصد دریافت کنند.
در عین حال، محمدرضا رضایی کوچی؛ رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه رقم وام ودیعه مسکن مستاجران رقم کمی است و باید افزایش یابد، افزود: پس از تعطیلات مجلس، طرح ودیعه مسکن با دو فوریت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
وی با‌ اشاره به جزئیات طرح تسهیلات ودیعه مسکن مستأجران، گفت: طرح ارائه تسهیلات اجاره مسکن نشان می‌دهد یا دولت و وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را نمی‌شناسند یا اینکه تنها برای رفع مسئولیت دست به تدوین و اجرای چنین طرحی زده‌اند. این طرح موجب بروز تلاطمات بیشتر در بازار اجاره مسکن می‌شود.

نظر شما