شناسهٔ خبر: 41530462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بهروز افخمی:

سریال «تهران» تماشاگر را احمق فرض کرده است!

بهروز افخمی در گفتگویی با نادر طالب‌زاده درباره سریال «تهران» محصول رژیم صهیونیستی، ضمن «خنده‌دار» توصیف کردن این مجموعه، آن را محصول یک پروژه نخ‌نماشده دانست.

صاحب‌خبر -

برنامه زنده «عصر» شبکه افق با اجرای نادر طالب‌زاده شب گذشته ۳۱ تیرماه با حضور بهروز افخمی به نقد و بررسی سریال «تهران» محصول رژیم صهیونیستی که به تازگی قسمت‌هایی از آن از طریق فضای مجازی در دسترس قرار گرفته است، اختصاص داشت.

طالب‌زاده در ابتدای این برنامه سریال «تهران» را «محصولی صادراتی» از رژیم صهیونیستی توصیف کرد که به سه زبان فارسی با زیرنویس عبری، انگلیسی و عربی ارایه شده است.

در ادامه بهروز افخمی گفت: تماشای این سریال برای من خیلی سخت و زجرآور بود. یکی از سخت‌ترین کارها برای من تماشای فیلم بد است. من فیلم‌های زیادی در زندگی‌ام ندیده‌ام. اینگونه نیست که چند هزار فیلم دیده باشم، چون فیلم را با احتیاط انتخاب می‌کنم و دلیلش هم این است که از خسته شدن در طول فیلم می‌ترسم.

پروژه‌ای که نخ‌نما شده است

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: قسمت‌های پخش‌شده از سریال «تهران» هم خیلی خسته‌کننده است و هم تماشاگر را احمق فرض کرده است! آش آنقدر شور شده که فکر کنم تماشاگر اسراییلی هم بفهمد دیگر اوضاع اینگونه نیست! حتی تماشاگر ضدانقلاب خارج از ایران هم همینطور است و به نظرم شاید تماس بگیرند به تهیه‌کننده و بگویند با اینکه مخالف ایران هستیم ولی این خبرها هم نیست (با خنده)! می‌توان گفت این سریال یک ملودرام آبکی است.

افخمی در ادامه درباره تحلیل خود از دلایل ساخت این سریال در شرایط کنونی توسط رژیم صهیونیستی عنوان کرد: در چند سال اخیر، به‌خصوص بعد از برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و مهم‌تر از آن ترور سردار سلیمانی و بدرقه میلیونی و غیرمنتظره او توسط مردم، دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به نوعی عدم اعتماد به نفس، پریشان‌گویی و تکرار حرف‌های نخ‌نمای که گویی حتی خودشان هم می‌دانند که معنایی ندارد گرفتار شده‌اند.

وی افزود: گفتمان فراماسونری، یهودی و صهیونیستی (انگلیس، امریکا و اسراییل) سعی دارد کلماتی را به هم ربط دهد که زمانی با معنا به نظر می‌رسید اما الان نخ‌نما شده است و برای گویندگان هم دیگر معنا ندارد. مثل گویندگان بی‌بی‌سی که از چند سال پیش، خودشان هم می‌دانند تحلیل‌هایشان معنایی ندارد و حرف‌هایشان در تضاد و تناقض است.

جاسوس فیلم «روباه» باهوش‌تر از مأموران اسرائیلی «تهران» بود!

این کارگردان سینما اضافه کرد: به ویژه بعد از ترور سردار سلیمانی که با آن تظاهرات عجیب مردمی معلوم شد هیچ‌یک از این تلاش‌های رسانه‌ای این گروه اثری نداشته است. بعد از آن به نظر می‌رسد فعالیت فیلمسازی در این جریان رسانه‌ای هم به یک کار از سر رفع تکلیف تبدیل شده است که نمونه آن همین سریال «تهران» است. انگار حرفی که می‌زنند می‌دانند کاربردش را از دست داده است ولی با خود می‌گویند این کار را انجام ندهیم چه کنیم!

کارگردان فیلم امنیتی و جاسوسی «روباه» اظهار کرد: حتی خود من در روباه جاسوس‌های اسراییل را پیچیده‌تر و باهوش‌تر از آنچه در این سریال می‌بینیم نشان دادم! درست است که از فیلم هدفی غیر از سرگرمی نداریم ولی در عین حال تماشاگر احمق نیست و باید آنچه نشان می‌دهیم با واقعیات نسبت داشته باشد.

افخمی در پاسخ به سوال طالب‌زاده درباره انگیزه‌اش از ساخت فیلم سینمایی «روباه» گفت: زمانی که برای روباه دعوت شدم، از من پرسیدند که آیا داستان یا ایده‌ای درباره ترور دانشمندان هسته‌ای داری؟ من درباره ناموفق بودن ترورها داستان داشتم و آن را عرضه کردم و بعد خود بچه‌های وزارت اطلاعات نیمه آخر داستان را کمک کردند که براساس یک ماجرای واقعی من داستانی که خودم داشتم را تغییر دادم.

وی ادامه داد: من آن زمان فکر می‌کردم فیلم جدی نمی‌توان در این باره ساخت، چون ورق برگشته و یک سویه شده و فقط می‌توان فیلمی ساخت که به آن‌ها بخندیم. انتظار می‌رفت فیلمی حماسی و عبوس درباره ترور دانشمندان هسته‌ای بسازم اما معتقد بودم چون مدتی از ترورها گذشته لحن باید تغییر کند. ما نمی‌خواستیم فیلمی بسازیم که دنیا یا نظر تماشاگر را تغییر دهیم و الان همه مردم همه چیز را می‌دانند. به نظرم همه اخبار گوش می‌دهند و اخبار هم به دلیل تحلیل‌های منحرف‌کننده خودش به داستان تبدیل شده است، داستان‌هایی که تماشاگر هم آنها را می‌داند. بنابراین دوره اینکه با فیلمسازی داستانی ذهنیت تماشاگر را بسازید گذشته است.

صحنه‌های تظاهرات در «تهران» خنده‌دار است

افخمی با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها در چند دهه قبل برای ورود به عرصه‌های روزنامه‌نگاری و فیلمسازی عنوان کرد: آن زمان نقشه کشیدند و فکر کردند بر رسانه و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها مسلط می‌شوند اما نقشه ضد خودش عمل کرد! تسلط صهیونیستی بر هالیوود و همه تلویزیون‌ها به اوج شکفتگی خود در دهه نود رسید اما الان دیگر دارد خودش را تکرار می‌کند. فکر می‌کنم اگر از کارگردان بپرسید چرا این فیلم را ساخته‌، بگوید «ما می‌خواستیم پول دربیاوریم و سریالی هم ساخته باشیم.»

مجری کارشناس برنامه «نقد سینما» در ادامه درباره خریداری هر اپیزود از این سریال به قیمت یک و نیم میلیون دلار از طرف اپل و ذوق‌زدگی تهیه‌کنندگان آن گفت: تهیه‌کننده باید هم خوشحال شود چون فکر می‌کنم بابت هر اپیزود بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار هزینه نکرده باشند. «تهران» سریال فقیری است. صحنه تظاهراتشان را با صحنه تظاهرات در فیلم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان مقایسه کنید، اصلاً خنده دار است.

وی با مقایسه «روباه» و «روز شیطان» دو فیلم سینمایی خود گفت: ۲۵ سال پیش که «روز شیطان» را می‌ساختم تهدید حمله اتمی به ایران جدی بود و ترسناک بود و این فیلم هم جدی و تلخ و عبوس و وحشت‌زده است و فضایی سیاه دارد ولی بعد از ۲۵ سال فکر کردم ما عملاً قدرت منطقه‌ای هستیم و موشک‌های ما هر یک ساعت یک بار از بالای سر نتانیاهو می‌گذرد، به همین دلیل «روباه» فضای غیرجدی و تا حدودی شوخی دارد.

افخمی با اشاره به رویکردهای اخیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: در حال حاضر نظم سخن به گونه‌ای از هم پاشیده است که متوجه می‌شوید خود طرف به حرف خود باور ندارد اشتباه است که او را جدی بگیرید.

رهبر جنبشی که یک هروئین فروش از آب درمی‌آید!

در ادامه حامد عزتی‌زاده کارشناس و مستندساز نیز از طریق تماس تلفنی درباره سریال «تهران» بیان کرد: من به سختی توانستم این سریال را ببینم. فارغ از اینکه سریال ضعیف است یک کمپین تمام تبلیغاتی از ماه‌ها پیش روی آن کار می‌کند. اسفند گذشته اولین صحبت‌ها درباره سریال شروع شد. ادعاهای دروغی مطرح شد و ادعا شد چهل درصد تصویربرداری در تهران انجام شده است. اما وقتی پخش آن آغاز شد مشخص شد خبری از این فضاسازی‌ها نیست.

عزتی‌زاده ادامه داد: این سریال ضعیف در آی‌ام‌دی‌بی درجه هفت از ۱۰ گرفته است که خیلی با عقل جور در نمی‌آید. در این سریال خیلی می‌خواستند بین مردم ایران و جمهوری اسلامی با مردم اسراییل فاصله بگذارند با این حال سریال پروژه‌ای شکست خورده است، کاش حداقل تهیه کننده و کارگردان دو مشاور از میان مردم عادی از ایران داشتند که تا این اندازه درباره جزییات گاف نمی‌دادند!

وی اضافه کرد: نشانه ایران در این تصاویر فقط یک صندوق صدقات است که به نظر می‌رسد همان را هم در حین ساخت سکانس‌های مختلف جا به جا کرده‌اند! رهبر جنبش دانشجویی هروئین فروش از آب درمی‌آید و یک جا به پلیس ۴۰ هزار تومان رشوه می‌دهد و بعد می‌گوید این حقوق یک ماه من بود! اگر مشاوره می‌گرفتند واقعاً چنین افتضاحی به بار نمی‌آوردند.

این مستندساز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی این سریال را به عنوان مرهمی برای ناراحتی‌های خودشان ساخته است گفت: دوست داشتم این سریال از تلویزیون پخش می‌شد، این‌ها حتی اپوزیسیون ما را هم خراب کرده‌اند و معترضان دانشجویی را شبیه رپر ها نشان می‌دهند! با این حال این‌ها برای همین محصول ضعیف کمپینی را در سطح وزارت خارجه خودشان به راه می‌اندازند و کارشان را تبلیغ می‌کنند اما ما بعد از ساخت محصولاتی مثل «روباه» و «گاندو» در داخل آن‌ها را می‌کوبیم! این تنها موردی است که به نظرم درباره این سریال اسراییلی‌ها موفق عمل کرده‌اند!

افخمی در پایان این گفتگو تصریح کرد: این سریال با ناشی گری ساخته شده و داستان‌های سرهم‌بندی شده‌ای دارد که بچه‌ها هم به منطق آن می‌خندند. تماشاگر امروز مچ طراحان و سردبیران بخش‌های خبری را هم می‌گیرد و خبر را از تفسیر و تحلیل جدا می‌کند و دروغ‌ها را تشخیص می‌دهد در این شرایط دیگر تکلیف فیلم داستانی‌ای که می‌خواهد عقیده‌ای را به ما تحمیل کند مشخص است.

«خبرگزاری مهر»