شناسهٔ خبر: 41493445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

الکاظمی وارد تهران شد/ اهداف سفر نخست وزیر عراق به ایران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نخست وزیر عراق به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های کشورمان، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی – اقتصادی امروز وارد تهران شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های کشورمان، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی – اقتصادی امروز وارد تهران شد و از سوی رضا اردکانیان وزیر نیرو در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال قرار گرفت.
نخست وزیر عراق همچنین ملاقاتی خصوصی با حجت الاسلام والمسلین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و سپس مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مصطفی الکاظمی برگزار می‌شود.
دیدار با رهبرمعظم انقلاب اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه نخست وزیر عراق به تهران است.
مصطفی الکاظمی را در سفر به تهران، وزیران امور خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع، بهداشت و مشاور امنیتی ملی عراق همراهی می‌کنند
مصطفی الکاظمی در حالی قرار است به تهران سفر کند که سفر وی به ریاض بدلیل بیماری ملک سلمان به تعویق افتاد و این اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید عراق است که در آن مسائل و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای روی میز خواهد بود.
بدنبال بیمار ملک سلمان، این گمانه مطرح شد که شاید هر دو سفر کاظمی به تعویق افتد اما احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفر کاظمی به تهران فردا انجام خواهد شد.
این سفر در حالی انجام می شود که روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز سفری یک روزه به عراق داشت و در دیدار با مقامات سیاسی و حزبی عراقی از آخرین تحولات در این کشور مطلع شده و درباره راههای توسعه همکاریها با آنها رایزنی کرد.
حالا پس از آن سفر که به نوعی مقدمه دیدار کاظمی از تهران است، نخست وزیر عراق آماده می شود تا پرونده های بین ایران و عراق در تهران را مورد بررسی قرار داده و برای توسعه روابط و نیز کمک به ایجاد ثبات در منطقه با طرف ایرانی همکاری های مشترکی را دنبال کند.
در سفر نخست وزیر عراق به ایران بررسی دو نوع پرونده قابل پیش بینی است. اولی پرونده داخلی که عبارتست از روابط دو جانبه ایران و عراق و دومی پرونده منطقه ای که عبارتست از روابط بین کشورهای مختلف و نیز نقشی که عراق می تواند در این بین ایفا کند.

تحولات منطقه در دستور کار نخست وزیر عراق با مقامات ایران
در حوزه منطقه ای، با شهادت سردار سلیمانی روشن شد که بغداد بدنبال ایفای نقش میانجیگری بین عربستان و ایران است و سردار سلیمانی به عنوان رابط این پرونده از سوی ایران فعالیت خود را دنبال می‌کرد که با کارشکنی طرف آمریکایی و نیز ناآرامی‌ها و اعتراضات اجتماعی رخ داده در عراق این روند مسکوت ماند.
در برنامه نخست وزیر عراق، سفر به عربستان و پس از آن به ایران قرار داشت تا ضمن بررسی روابط بغداد- ریاض، احتمالاً این پرونده نیز مورد بررسی قرار گیرد اما با بیماری ملک سلمان فعلاً متوقف شده است.
اگرچه طرف ایرانی بارها عنوان کرده که آماده مذاکره با عربستان و کشورهای همسایه است اما این اعلام آمادگی باید از طرف مقابل نیز شنیده شود چراکه در غیر اینصورت بی نتیجه خواهد ماند.
نخست وزیر عراق می تواند در این بین نقش آفرین باشد و مواضع تهران را که بارها به صورت رسمی و شفاف اعلام شده یکبار دیگر به ریاض یادآور شود از جمله اینکه سیاست منطقه ای پیش گرفته شده در ریاض طی سالهای گذشته منجر به ایجاد هرج و مرج در منطقه شده و تنها راه بازگشت ثبات به کشورهای منطقه اعم از سوریه، یمن و قطر مذاکره و گفتگوهای توام با احترام به حاکمیت کشورهاست.
در مجموع می توان گفت که نخستین سفر خارجی نخست وزیر جدید عراق که به تهران انجام می گیرد می تواند ضمن بالا بردن سطح روابط اقتصادی تهران- بغداد، در بعد منطقه ای ادامه روندی باشد که عادل عبدالمهدی در حال دنبال کردن آن بود که نتیجه منطقه ای آن، ایجاد ثبات بیشتر خواهد بود.

تلاش الکاظمی برای ایجاد توازن در روابط منطقه‌ای
از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، یکی از انگیزه‌های مهم الکاظمی در شرایط کنونی عراق و منطقه تلاش برای ایجاد توازن در روابط میان سه ضلع ایران، عربستان و آمریکا است.
 هنگامی که چند هفته پیش الکاظمی به عنوان وزیر عراق معرفی شد او در برنامه دولت خود که به پارلمان ارائه کرد روی سه اصل، حفظ حاکمیت عراق، برقراری توازن در روابط خارجی و همکاری با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تکیه کرده بود. الکاظمی در برنامه دولت خود تصریح کرده بود که بدون تکیه بر اصل توازن در روابط خارجی عراق نمی‌توان حاکمیت ملی این کشور را تضمین کرد.

تحلیل رسانه های عربی از سفر الکاظمی به ایران
شبکه خبری «الجزیره» قطر در این باره نوشته سفرهای خارجی الکاظمی در راستای تقویت اصل توازن در روابط خارجی عراق و کاهش تنش‌ها میان آمریکا و عربستان با ایران صورت می‌گیرد.
«ظافر العانی» عضو کمیسیون روابط خارجی در مجلس عراق به این شبکه خبری گفته دولت کنونی عراق با این سفرها می‌خواهد این پیام را برساند که در روابط خارجی خود سیاست متوازنی را در پیش گرفته است. این کشور دنبال گشایش روابط با کشورهای عربی و غربی است. او همچنین با سفر خود به ایران می‌خواهد نگرانی دوستداران ایران در عراق را از بین ببرد و نشان دهد که روابط عراق با آمریکا و کشورهای عربی به زیان ایران نخواهد بود. عراق با اوضاع اقتصادی کنونی خود نیاز مبرمی به همه کشورها دارد تا به این کشور کمک کنند.
صفحه عربی تارنمای شبکه «الحرة» آمریکا در این زمینه نوشت با توجه به مناسبات الکاظمی با سعودی‌ها و نیز تهران، ناظران وی را فرد مناسبی برای میانجیگری بین عربستان و ایران به عنوان دو رقیب و کنشگر منطقه‌ای به شمار آورده‌اند.
به نوشته روزنامه «رای الیوم»، «نظیر الکندوری» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید برخی معتقدند که الکاظمی به دنبال تقویت روابط عراق با محور آمریکایی و همپیمانان عرب این کشور است این در حالی که الکاظمی به دنبال برقراری روابط متوازن با همه بازیگران در عراق به ویژه تهران و واشنگتن است.
وزنامه «العرب» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره سفر الکاظمی به ایران و عربستان نوشت با این سفر بار دیگر سوال‌هایی درباره کاهش نفوذ عربستان در عمق سرزمین‌های عربی مطرح می‌شود. از سال 2015 میلادی با بازگشت سفیر عربستان به عراق، این کشور تلاش می‌کند که عراق را به سمت خود بکشاند اما تاکنون تلاش‌های ریاض موثر نبوده است. با وجود اینکه برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق به طور آشکار هواداری خود از ایران را اعلام می‌کنند و مخالف همگرایی عراق و سعودی‌ها هستند به نظر می‌رسد آزمون ریاض برای بازگردان عراق به سوی خود آسان نیست.
به نوشته روزنامه العرب، ناظران معتقدند تا زمانی که عربستان رویکرد ثابتی را در پیش نگیرد فرصت جذب عراق به سوی خود را ندارد. به طور مثال حجم تجارت عربستان با عراق در سال 2016 میلادی به 600 میلیون دلار رسید این در حالی است که حجم تجارت عراق و ایران به 12 میلیارد دلار رسیده است. با وجود اینکه که بن سلمان برای جذب عراق به سوی ریاض تلاش می‌کند بازهم این ماموریت آسان نیست. این در حالی است که تهران در این زمینه‌گوی سبقت را از ریاض ربوده است و هواداران ایران در عراق مخالف نزدیک شدن عراق با سعودی‌ها هستند. عربستان در حالی به برقراری روابط با بغداد اهمیت می‌دهد که این کشور در لبنان هم عرصه را به ایران باخته است. در سوریه هم نفوذ عربستان ناچیز است و هزینه‌های جنگ عربستان در یمن هم سرسام آور است.

سفر روز گذشته ظریف به عراق
محمد جواد ظریف نیز روز گذشته به عراق رفت تا راهبرد جمهوری اسلامی ایران را برای همسایه غربی تعبیین کند. سفری که حواشی بسیار داشت و تحلیل های بسیاری درباره نتایج و دستاوردهای آن مطرح شده است.
سفر ظریف وزیر خارجه کشورمان به عراق در بحبوحه مذاکرات بغداد و واشنگتن و سفر الکاظمی به تهران و ریاض به طبع دارای حواشی بسیار و از حساسیت بالایی برخوردار بود. ظریف در زمانی راهی عراق شد که این کشور این روزها روی خوش به ایران نشان نداده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که نخست وزیر عراق همان روزهای اولیه با انتخاب الساعدی برای پست وزارت دفاع عراق نشان داد که چه مسیری را می‌خواهد طی کند. وضعیت نیروهای مقاومت و یورش به مقر فرماندهی آنها تحت فرمان الساعدی رئیس نیروهای مبارزه با تروریسم عراق حاکی از آن است که یا کشور سومی میان ایران و عراق تفرقه می‌اندازد یا اینکه سیاست نخست وزیر تازه نفس این است.
وزیرخارجه کشورمان نیز که روز گذشته به عراق سفر کرد با رهبران احزاب عراقی و سران قوا یک به یک دیدار و گفتگو کرد. ظریف درباره سفرش کوتاه و موجز در توئیتر خود نوشت: گفتگوهایی سازنده در بغداد با آقایان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، برهم صالح رئیس جمهور، حلبوسی رئیس مجلس، فواد حسین وزیر امور خارجه و رهبران قضایی، سیاسی و نظامی داشتم. دستور کار: گسترش همکاری‌ها در راستای منافع مردم دو کشور و منطقه»
در همین باره دکتر سیدحسین موسویان در توئیت خود نوشت: «ظریف روز یکشنبه به عراق سفر کرد ،نخست وزیر عراق روز سه شنبه به ایران سفر می کند و پس از آن با مقامات سعودی گفتگو خواهد کرد.‌موفقیت این میانجیگری در گرو چراغ سبز آمریکا به ریاض است در غیر اینصورت تلاش بغداد ناکام خواهد ماند.»
با وجود گمانه زنی ها مبنی بر میانجیگری بغداد ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق در گفتگو با جام جم درباره سفر الکاظمی به تهران عنوان کرد: در این سفر بحث میانجیگری عراق بین ایران و عربستان  یا آمریکا مطرح نیست، بلکه برنامه‌ریزی دولت عراق برای انجام این سفرها به این شکل بوده‌است، چراکه مصطفی الکاظمی به دنبال تقویت روابطش با ایران و سایر کشورهاست.
مسجدی در حالی این مساله را بیان می کند که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه که همراه ظریف به عراق سفر کرده است در گفتگو با ایران بیان کرد: در خصوص عربستان هم ما بارها تلاش و سیاست اصولی و ثابت خود را اعلام کردیم و این بستگی به دولت و مقام های این کشور دارد که چگونه و با چه دیدگاهی به پیشنهاد ما برای همکاری و گفت و گوهای منطقه ای پاسخ دهند.وی گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره با این شرایط آماده گفت و گو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.
روزنامه جروزالم پست در همین باره نوشت: ظریف به منظور حفظ بغداد در حوزه نفوذ خود به عراق سفر کرد.
این روزنامه اسرائیلی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم ست فرانتزمن نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران, به عراق سفر کرده است تا در بحبوحه تنش های میان ایران و آمریکا، بغداد را برای حفظ اتحاد راهبردی خود با ایران تحت فشار بگذارد.
در ماه های اخیر، آمریکا و عراق نیز سرگرم گفتگوهای راهبردی شده اند. عراق میدان جنگ میان آمریکا و ایران بوده و شبه نظامیان تحت حمایت ایران که بخشی از دولت عراق هستند به نیروهای آمریکایی حمله می کنند و آمریکا نیز یک فرمانده ارشد ایرانی را کشت(به شهادت رساند).




نظر شما