شناسهٔ خبر: 41441338 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سردار لطفی در نشست خبری مطرح کرد؛

کشف 76 درصد جرايم در سال 99

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس پلیس آگاهی پایتخت: 76درصد جرایمی که سال 99 در تهران رخ داده، کشف شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، سردار علیرضا لطفی در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: وظیفه کشف جرم بر عهده آگاهی است و با نیرو‌های متخصص و تجهیزات علمی این وظیفه را انجام می‌دهیم.
وی افزود: در پلیس آگاهی پایتخت، سه بخش مهم پیرامون مقابله با جرم را دنبال می‌کنیم. اولین بخش، مقابله با سرقت است که در دو معاونت انجام می‌شود. در این بخش یک معاونت به سرقت خودرو، موتورسیکلت و لوازم خودردو و قطعات و معاونت دیگر به سایر سرقت‌ها می‌پردازد.
این مقام ارشد انتظامی گفت: دومین بخش مربوط به جرایم جنایی در حوزه آدم ربایی، سرقت مسلحانه و حریق عامدانه است و به علت تاثیرگذاری شدید در افکار عمومی، حساسیت زیادی هم دارد و با توان بالایی کشف این جرایم دنبال می‌شوند.
سردار لطفی ادامه داد: سومین بخش، مبارزه با جعل و کلاهبرداری است و مبحث شرکت‌های هرمی و فروش لیزینگی در این حوزه قرار دارد.
رییس پلیس آگاهی پایتخت گفت: همچنین یک رده محوری پشتیبانی داریم که به تشخیص هویت معروف است و در حوزه‌های مختلف از طریق علمی فعالیت می‌کند. در این بخش علاوه بر خدمات علمی، خدمات عدم سوء پیشینه نیز انجام می‌شود و به مردم خدمت می‌کنند.
وی درباره سه ماهه ابتدای سال افزود: درباره وقوع جرم، شرایط برابری با سال98 داریم و افزایش زیادی نداشتیم. البته سازمان‌های مختلفی در این باره نقش دارند و پلیس تنها 18درصد نقش دارد. اما در حوزه کشف جرم 6.2دهم افزایش کشف داشتیم.
لطفی گفت: هنگامی که سرقت روی می‌دهد، مردم از پلیس مطالبه می‌کنند، اما دستگاه‌های دیگر نقش بسیاری دارند و همکاری و نقش آفرینی همه دستگاه‌ها ضروری است. تلاش می‌کنیم شهرداری ها، کارخانجات تولید خودرو و موتورسیکلت، بانک، اتحادیه و صنوف را در این امور مشارکت دهیم.
این مقام انتظامی بیان کرد: در سال جاری 76.3 کل جرائم را کشف کردیم. در جرائم مهم مانند سرقت منزل 13 درصد، سرقت مغازه 2درصد، کیف قاپی 5درصد و جیب بری 60درصد شاهد کاهش در تهران بودیم.
سردار لطفی گفت: یکی از نگرانی‌های ما، سرقت خودرو بود، زیرا افزایش نسبی در این باره داشتیم و بر این مسئله مترکز شدیم. همچنین بیش از 86.7دهم درصد خودرو‌های سرقتی کشف شده اند.
 
کوچ مجرمان به فضای مجازی
سردار علیرضا لطفی با اشاره به همکاری با پلیس فتا گفت: کوچ مجرمان به فصای مجازی از مهم‌ترین مشکلات سال جاری است. متاسفانه بیشتر جرایم به فصای مجازی منتقل شده اند و به نظر می‌رسد هوشمندسازی پلیس در همین راستا باشد.
سردار لطفی ادامه داد در زمینه موتورسیکلت‌ها نیز مشکل داریم به طوریکه امکان ندارد در یک سرقت، اثری از موتورسیکلت نباشد. موتورسیکلت هم خودش به سرقت می‌رود و هم شماره گذاری و سند زدن آن مشکللاتی دارد. همچنین در بخش زیادی از کیف قاپی و سایر سرقت ها، موتورسیکلت نقش اصلی دارد.
سردار علیرضا لطفی در حاشیه این نشست خبری همچنین گفت: در دو هفته اخیر، گزارش‌هایی از مردم مبنی بر فروش طلا‌های عیار پایین به دست ما رسید و با همکاری دستگاه قضا و اتحادیه طلافروشان، با این باند برخورد شد.
وی افزود:کارگاه بزرگی در جنوب شهر که طلای عیار پایین با استفاده از ترکیبات مس و برنج در حجم وسیع تولید کرده بود، کشف شد. دو نفر مسئول این کارگاه و کارگران دستگیر شدند و به جرم خود هم و اعتراف کردند.
 
حوزه لیزینگ خودرو مشکلات زیادی دارد
رئیس پلیس آگاهی پایتخت تصریح کرد: در حوزه لیزینگ خودرو مشکلات زیادی داریم و هفته گذشته باند 6 نفره شناسایی شد که 50 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده اند.
سردار علیرضا لطفی گفت: این افراد بعد از جلب اعتماد مردم، اقدام به کلاهبرداری و فرار به استان‌های غربی کشور کرده بودند که دستگیر شدند و پرونده آن‌ها هزار و300 نفر قربانی دارد.
سردار لطفی با اشاره به اینکه مردم بدانند هیچ ارزانی بی علت نیست، گفت: در این پرونده فردی داشتیم که 30خودرو در این شرکت ثبت نام کرده بود و با تصور اینکه می‌تواند خودرو‌ها را ارزان‌تر از بازار بخرد، تمام سرمایه زندگی خود را به این شرکت سپرده بود.
سردار لطفی همچنین بر برخورد جدی پلیس با نشان‌های جعلی و فروشندگان اقلام دست دوم
تاکید کرد و گفت: با افزایش قیمت قطعات خودرو و برخی محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی، از اواسط سال98، با جعل نشان‌های تجاری مواجه شدیم، پلیس به این حوزه ورود کرد و با متخلفان قاطعانه برخورد می‌کند.
سردار لطفی گفت: همچنین فروشندگان وسایل کهنه زیر ذره بین پلیس قرار گرفته اند و شهرداری و صنوف باید در این مسئله ورود کنند و با ساماندهی این مشاغل زمینه ایجاد جرم را از بین ببرند.
 
هر 3 ثانیه یک تماس با 110
وی افزود: تهران 13 میلیونی، قابل قیاس با هیچ شهر دیگری نیست. در سال گذشته 12میلیون و 700هزار تماس با 110 برقرار شده است. همین روند در سال 99 هم ادامه دارد و 50درصد تماس‌ها عملیاتی می‌شود.
سردار لطفی گفت: بررسی تماس‌ها نشان داد سرقت در اولویت چهارم مردم است. اولویت اول درگیری و مزاحمت ها، اولویت دوم مشکلات ترافیکی و اولویت سوم مواد مخدر بود.
سردار لطفی گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ، در کشور جزو بهترین‌هاست و در سه ماهه اول امسال، 70 هزار استعلام مردمی را پاسخ داده و بیش از دو هزار صحنه جرم را بررسی کرده است.
 
61 درصد سرقت خودرو از یک مدل ایرانی
رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: 61درصد خودرو‌های سرقتی، متعلق به یک نشان ایرانی و 92درصد متعلق به خودو‌های پیش از سال 96 است که البته 86درصد کشف می‌شود.
سردار علیرضا لطفی در ادامه افزود: شرکت‌های خودروسازی باید در امورد قفل‌ها و امنیت خودرو‌ها تجدیدنظر کنند تا کمتر شاهد دزدی خودرو باشیم.
وی افزود: در مجموع 36 درصد سرقت ها، دزدی خودرو بوده که به لوازم و قطعات خودرو مربوط است. معتادان متجاهر و پارک نشدن صحیح در محل مناسب از عوامل افزایش این سرقت‌هاست.
سردار لطفی گفت: اگر قفل خودرو‌ها و امکانات داخلی امن‌تر شود، مشکلات کمتر می‌شود.
رئیس پلیس آگاهی گفت: کیف قاپی‌ها بیشتر در زمینه گوشی قاپی است و افزایش قیمت آن و بی‌توجهی مردم باعث افزایش این دزدی است و باند‌های زیادی در زمینه گوشی قاپی دستگیر شدند.
این مقام انتظامی اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ها و اقدامات پلیس متوقف نشد و پلیس با رعایت شیوه‌های های بهداشتی وظیفه خود را انجام می‌دهد.
 
افزایش جعل و کلاهبرداری در پایتخت
رئیس پلیس آگاهی پایتخت درباره افزایش جعل و کلاهبرداری هشدار داد و گفت: در دوره شیوع ویروس کرونا دو طرح کاشف پلیس آگاهی برگزار و در مجموع 101 باند متلاشی و 496 نفر دستگیر شدند که این افراد به 4298 سرقت اعتراف کردند.
سردار علیرضا لطفی درباره دیگر سرقت‌ها افزود: در سرقت‌های خشن و تجاوز به عنف، 14.5درصد کاهش داشتیم.
این مقام انتظامی گفت: در سال جاری حوزه قتل عمد 3 درصد، آدم ربایی 33درصد، فقدان 15درصد کاهش داشتیم. همچنین اقدامات مسلحانه قابل توجهی در تهران نداریم و در مجموع این جرایم تنها 16درصد از جرایم است که 95 درصد جرایم جنایی را کشف کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی افزود: پارسال، تهران جزو استان‌هایی بود که کمترین میزان قتل در کشور را داشت بنابراین این مسئله که در تهران قتل‌های زیادی اتفاق می‌افتد، صحت ندارد. همچنین در استاندار جهانی نیز شاخص خوبی داریم.
سردار لطفی با اشاره به اینکه در سه ماه اول سال، 34شرکت هرمی کشف شده است، گفت: در زمینه جعل کلاهبرداری و یقه سفیدها، شاهد افزایش جرم بودیم. در زمینه وقوع جعل 30درصد و در کلاهبرداری شاهد افزایش 40درصدی بودیم. همچنین 30درصد افزایش کشفیات در این زمینه داشتیم. در سه ماهه اول سال، 93درصد جرائم جعل و کلاهبرداری با تلاش پلیس کشف شد.

نظر شما