شناسهٔ خبر: 41402598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بحران قره باغ بالا گرفت

جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به حمله نظامی تهدید کردند

در پی افزایش تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر «قره باغ»، دو طرف یکدیگر را به حملات نظامی گسترده‌تر تهدید کردند.

صاحب‌خبر -



«واقیف درگاه‌ لی» سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان، هشدار داد که اگر ایروان بخواهد مراکز راهبردی آذربایجان را هدف حملات خود قرار دهد، باکو نیز نیروگاه تولید برق ارمنستان، موسوم به«متسامور»، را هدف قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، او ادامه داد: «ارمنستان باید این نکته را فراموش نکند که مدرن‌ترین سامانه‌های موشکی در زرادخانه ارتش آذربایجان وجود دارد و می‌توان از آنها برای حمله به نیروگاه هسته‌ای متسامور استفاده کرد».
نیروگاه برق متسامور در ۳۰ کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان، قرار دارد. این نیروگاه از دو راکتور هسته‌ای با قدرت تولید ۴۰۸ مگاوات برق در روز ساخته شده است و هم‌اکنون چهل درصد برق ارمنستان را تأمین می‌کند.
تنش بین باکو و ایروان یکشنبه گذشته و با حمله نظامیان ارمنستان به منطقه مرزی «تووز» آذربایجان آغاز و منجر به درگیری شدید در منطقه مرزی شده است. طی این درگیری‌ها، شماری از نیروهای دو طرف کشته و یا زخمی شده‌اند.
واکنش ارمنستان
«آرتسورون آوانسیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، در پاسخ به اظهارات همتایش در جمهوری آذربایجان، به خبرنگاران گفت: «من می‌خواهم تاکید کنم که مقامات ارمنستان احتمال حمله آذربایجان به غیرنظامیان را مطرح کرده‌اند. ما از بمباران خانه‌ها دوری می‌کنیم. دیپلمات‌ها و سیاستمداران ما در حال کار بر روی بیانیه‌ای در زمینه احتمال حمله به نیروگاه متسامور هستند، اظهاراتی با این لحن، جنایت است. »
به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر یک روز آرام در نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خبرها حاکی است که از روز پنجشنبه درگیری‌ها بین دو طرف از سر گرفته شده است.
نبرد ایروان و باکو بر سر منطقه موسوم به« ناگورنو-قره باغ» در پی آغاز زمزمه‌های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۸، شروع شد. جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام قره باغ را جزئی از خاک خود می‌دانند. جنگ بر سر قره باغ تاکنون صدها کشته و مجروح
بر جای گذاشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما