آمار كشتههاي جادهاي در سال ۹۳ بالغ بر هيجده هزار نفر بود. همچنين ثبت هزار کشته در تصادفات جادهای تعطیلات نوروز گذشته بيانگر اين مهم است زيرا آنچنان كه بايد و شايد براي جان خود ارزش و احترام قائل نيستيم.
براساس آنچه پليس راهور اعلام كرده عامل انسانی مهمترین علل وقوع تصادفات رانندگی در ایران است.
خستگی ، خواب آلودگی و عدم توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه در اختیار، عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه مهمترین علل وقوع تصادفات رانندگی خوانده شده است.
اگر رقم دیه ۱۵۰ میلیون تومانی حدود ۱۸ هزار کشته تصادفات را مورد توجه قرار دهيم به اين نتيجه ميرسيم كه آموزش قوانین و ارتقاي فرهنگ ترافیک شهروندان بايد بصورت ويژه مورد توجه قرار گيرد تا حداقل يكي از مولفههاي اصلی تصادفات رانندگی در كنار وضعيت نامناسب خودروهاي مصرفي و جادههاي نا ايمن تا حدودي بهبود يابد.
وحید قبادیدانا، رئیس سازمان جوانان هلالاحمر در سخنانی کوتاه خواستار تغییر رفتار شهروندان برای کاهش تلفات تصادفات و حوادث رانندگی شد.
وی گفت: برای این منظور باید فرهنگسازی را از مدارس و در میان کودکان آغاز کنیم، چراکه آنها قدرت یادگیری بیشتری دارند و میتوانند آیندهای بدون تصادف برای کشور رقم بزنند.
رئیس سازمان جوانان هلالاحمر با بیان اینکه جنگ تحمیلی مدتهاست به پایان رسیده اما جنگ در جادههای کشور هنوز ادامه دارد، گفت: این سخن به این معنی است که تعداد کشتههای حوادث رانندگی ما با تعداد شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی در حال برابری است.
وی قانونمندی و سالم رسیدن به مقصد را مهمترین موضوع در رانندگی دانست و گفت: ما امسال شعار «بیگدار به جاده نزنیم، ظریف برانیم» را به این منظور برای طرح نوروزی انتخاب کردیم که نشان میدهد برای آغاز سفر باید برنامهریزی داشت و تمام جوانب امر از جمله ایمنی خودرو و... را سنجید.
قبادیدانا در توضیح ظریف راندن نیز گفت: وقتی میگویم ظریف برانیم، منظور این است که در هنگام رانندگی علاوه بر رعایت قانون طوری رانندگی کنیم که رانندگان دیگر نیز بتوانند به راحتی به مقصد خود برسند.
رحمانیموحد، رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی نیز به پشت تریبون رفت و گفت: خدمات سفر در نوروز دارای دو نیمه پنهان و آشکار است.
همچنين تقدیسی رئیس انجمن علمی و آموزشی ارتقای سلامت نيز معتقد است: اگر تنها دیه ۱۵۰ میلیون تومانی ۱۸ هزار کشته در سال را ( ۲۷۰۰ میلیارد تومان) محاسبه کنیم، به رقم وحشتناکی میرسیم، اما توجه کنید که این رقم تنها خسارت مستقیمی است که تصادفات وارد میکند.
تقدیسی افزود: برای محاسبه خسارتهای غیرمستقیم که به صورت صدمات روحی و جسمی وارد میشود، کارشناسان میگویند که باید رقم خسارتهای مستقیم را با ضریب ۵ برابر حساب کنیم. وی از هموطنان خواست تا در نوروز امسال این نکته را مدنظر قرار بدهند و بیگدار به جاده نزنند و ظریف برانند.
اما در ادامه به چند علت اصلي تصادفات رانندگي اشاره ميشود تا در پرتو مورد توجه قرار دادن آنها شاهد كاهش تصادفات و تلفات انساني در نوروز ۹۴ باشيم.
راننده پریشان: راننده پریشان یک مجرم یا کسی که چراغ قرمز را رد ميکند, نیست بلکه کسی است که معمولا با صحبت کردن تلفن همراه یا ارسال پیام متنی و یا خوردن مواد غذایی در حین رانندگی از جاده غافل میشود.
سرعت: ما آنها را در بزرگراهها دیدهایم, بسیاری از رانندگان از حد مجاز سرعت چشمپوشی میکنند سرعتشان از۱۲۰و۱۳۰و۱۵۰هم فراتر میرود. رانندگی با سرعت بالا یکی از دلایل تصادفات است اگر سرعتمان در زمان رانندگی زیاد باشد عکسالعملتان در زمان تصادف کاهش ميیابد.
رانندگی در شب: رانندگی در نور روز ميتواند خطرناک باشد اما رانندگی نزدیک شب خطر تصادف را دو برابر ميکند. وقتی آن چه چیزی که پیش روی شما ست نميتوانید ببینید، نمیتوانید آن چیزی که در مقابلتان است را پیشبینی کنید.همانطور که خورشید پایین ميرود، آگاهی شما از جادهها و اتومبیلهاي اطراف شما باید بالا برود
باران: اگر آب و هوا بد باشد جادهها نیز به تبع آب و هوا خطرناک ميشوند. تصادفات بسیاری اغلب در روزهای باران رخ ميدهد: به خاطر لغزنده بودن سطوح و خطرناک بودن سطح جادهها اتومبیل، کامیون و موتور سیکلتها در هنگام ترمز کردن از کنترل خارج ميشوند. برای جلوگیری از یک تصادف رانندگی، در زمان بارش باران باید با دقت بیشتری رانندگی کرد.
ورود ممنوع: نشانه توقف هرگز نباید نادیده گرفته شود، اما با وجود آن تصادفات زیادی اتفاق ميافتد. هر سال، هزاران تصادفات رخ ميدهد چرا که یک راننده در جهت ورود ممنوع حرکت ميکند.بسیاری از تصادفات و برخورد هایی که اتومبیلها از پهلو آسیب ميبینند نتیجه رانندگی در مسیرهای ورود ممنوع است. شما باید به هر دو جهت نگاه کنید زمانی که از مسیر ورود ممنوع عبور ميکنید.
۱۰۰۰ كشته جاده اي سهم تعطيلات نوروز
لطفا بی گدار به جاده نزنیم
صاحبخبر -
∎