شناسهٔ خبر: 41374381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

احتمال لغو مجدد طرح‌ترافیک پایتخت در آینده‌ای نزدیک!

صاحب‌خبر -

احتمال لغو مجدد طرح‌ترافیک پایتخت در آینده‌ای نزدیک!

گروه اجتماعی- اجرای طرح‌ترافیک در شهر چندین میلیون نفری تهران از نان شب واجب‌تر است. شهری که جابه‌جا شدن در آن نیازمند گذر از هفتخوان رستم است و همچنان حمل‌ونقل عمومی‌کفاف آن را نمی‌دهد. اجرای طرح‌ترافیک اما به ده‌ها سال قبل برمی‌گردد و همچنان نیز ادامه دارد. از زمان حکومت قاجار که درشکه در تهران زیاد بود طرح‌ترافیک اجراء شد و بعد از آن جای خود را به خودرو داد! اما هیچکس فکر نمی‌کرد که شیوع یک ویروس بتواند اجرای این طرح را بعد از دهه‌ها متوقف کند. با شیوع کرونا در کشور اجرای این طرح با مشکل مواجه شده است و بعد از دهه‌ها آن را در آغاز سال جدید متوقف کرد. اما بعد از چند ماه دولت و در رأس آن ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که به دلیل کنترل شدن ویروس کرونا این طرح دوباره بر قرار خواهد شد. اما حالا و با موج بعدی افزایش کرونا خبرهایی مبنی بر احتمال لغو مجدد طرح‌ترافیک وجود دارد.

احتمال لغو طرح

در همین رابطه، شهردار تهران توضیحاتی را در مورد اجرای طرح‌ترافیک در پایتخت و احتمال لغو آن به دلیل کرونا ارائه کرد. پیروز حناچی در حاشیه جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران درباره این جلسه، گفت: طبیعتاً بحران‌هایی که در سناریوهای حاد و غیرحاد با آن مواجه هستیم در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. مثلاً در شرایط بحران نیازمند تعداد زیادی پدهلی‌کوپتر هستیم که بیش از ۱۰۰ نقطه را علامت‌گذاری کردیم و آماده است. شهردار تهران همچنین در مورد اجرای طرح‌ترافیک نیز گفت: اگر تشخیص ستاد کرونا این باشد که طرح‌ترافیک برداشته شود، این امکان وجود دارد. در مورد کرونا ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و هر تصمیمی‌ که بگیرند انجام می‌دهیم. بعد از تعطیلات نوروز و ماه‌مبارک رمضان شرایط خیلی خوبی داشتیم و نشان می‌دهد مردم فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند.

قفل شهر با عدم اجرای طرح

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌هایی که اعلام می‌شود تاثیرگذار است، افزود: وقتی آمار بالا می‌رود ضوابط سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود. اما نمی‌دانم خبرنگاران چه حساسیتی به طرح‌ترافیک پیدا کردند اما شواهد و مستندات ما نشان می‌دهد که عدم اجرای این طرح یکی از عوامل افزایش سفرهای غیرضروری است و شهر قفل می‌شود اما اگر تشخیص ستاد کرونا این باشد که طرح برداشته شود، این امکان وجود دارد. حناچی در پاسخ به پرسشی در مورد رابطه شهرداری و استانداری نیز گفت: مسأله‌ای وجود ندارد و اگر رسانه‌ها شلوغ نکنند، مشکلی وجود ندارد.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی

شهردار تهران افزود: در شرایط کنونی در حمل‌ونقل عمومی ‌با کمبود ناوگان مواجه هستیم و سیاست استفاده الزامی ‌از ماسک برای مسافران در زمان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌می‌تواند نقش مؤثری در کنترل شیوع ویروس کرونا داشته باشد.

نامه استانداری برای لغو طرح

چندی پیش استاندار تهران در گفت‌وگویی که دهم تیرماه منتشر شد، اعلام کرد: اولین بند نامه استانداری تهران و فرمانده عملیات مبارزه با کرونا به ستاد ملی مبارزه با کرونا، این است که طرح‌ترافیک را فعلاً متوقف کنیم تا بتوانیم فاصله‌گذاری اجتماعی را ارتقاء ببخشیم. انوشیروان محسنی‌بندپی با تأکید بر جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا و پیشگیری و وضعیت قرمز این بیماری در شهر تهران، تصریح کرد: جمع‌بندی ما پس از جلسه با کارشناسان این بود که شرایطی را فراهم کنیم که این بیماری را مدیریت و کنترل کنیم و شاهد این باشیم که تهران هم به شهرهای هشدار و قرمز تبدیل نشود. استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی ‌نظیر مترو و اتوبوس ۹۰درصد است. اما فاصله‌گذاری اجتماعی زیر ۳۰درصد است. حجم افرادی که از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنند به یک‌میلیون نفر رسیده و می‌طلبد ما در رابطه با اجرای طرح‌ترافیک یک بازنگری داشته باشیم. بر این اساس استاندار تهران درخواست لغو طرح‌ترافیک در شهر تهران را داده بود اما با گذشت زمان و افزایش نگرانی‌ها از شدت گرفتن تعداد مبتلایان و قربانیان این ویروس در تهران، طرح‌ترافیک همچنان برقرار بوده و تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کرونا باز هم طرح‌ترافیک تهران را لغو خواهد کرد یا خیر؟

نظر شما