شناسهٔ خبر: 41361578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» از آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ۲هزار دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی وارد خواهد شد

صاحب‌خبر -

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

عصر دیروز، تفاهم نامه همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سورنا ستاری معاون علمی ‌و فناوری رییس‌ جمهور، امضا شد و مرکز جهادی پیشرفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در همین برنامه به بهره برداری رسید.
درواقع به منظور اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری، برای توسعه حمل ونقل ریلی تفاهم نامه همکاری های مشترک در زمینه هوشمندسازی و دیجیتالی کردن شبکه ریلی با استفاده از توانمندیهای شرکت های دانش بنیان، بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
این تفاهم نامه توسط سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران واسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز سه شنبه در شرکت راه آهن به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این مراسم گفت: پیشرفت باور توانستن و اعتماد به سرمایه ملی به ویژه اعتماد به سرمایه انسانی و جوانان از مسائل حائز اهمیت است که سعی کرده ایم این باور را تقویت کنیم.
به گزارش جمله، محمد اسلامی افزود: در مرکز پیشرفت جهادی راه‌آهن ۲۴ مسئله اساسی در حوزه زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و شیوه‌نامه‌ها احصا شده است و ‌امروز مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن افتتاح شد، چراکه ما شیوه‌های سنتی که فاصله زیادی با بهره‌وری داشته و امید به تحول و نوآوری را تشویق نمی‌کند را نمی‌پسندیم و سعی می‌کنیم به وضعیت جدید ورود کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مرکز، فناوری‌های نوظهور مورد توجه قرار می‌گیرند، نیروی انسانی از ظرفیت‌ها و وضعیت مهارتی ارزیابی می‌شوند و نحوه استفاده حداکثری از توان آنها برنامه‌ریزی می‌شود.
اسلامی اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های تحول و رویکرد توسعه و نواقص موجود و جهت‌گیری‌های توسعه‌ای برای استفاده حداکثری از ریل و رشد سهم ریل در ترانزیت بار در این بخش دنبال می‌شود تا سهم حداکثری راه‌آهن در بار و ترانزیت محقق شود.
وی گفت: این موضوع با برنامه پژوهشی در ۲۴ صورت مسئله احصاء شده و در دستور کار مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن قرار دارد.
اسلامی یادآور شد:‌ سهم راه‌آهن در سفرها و جابجایی بار و تاثیر آن در کاهش مخاطرات سفر نسبت به جاده، ارتقا ایمنی ریلی و کاهش مصرف سوخت در برنامه‌های این مرکز تبیین شده است. همچنین در تفاهم نامه با وزارت نفت موضوع ماده ۱۲ و طرح نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای موجب می‌شود در کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری گام‌های متفاوتی برداریم که یکی از منابع آن همین تبصره ۱۸ است.
وی اضافه کرد: در حوزه ریلی هدف امسال ما ورود ۲ هزار دستگاه انواع واگن بار و مسافر و لکوموتیو است. پارسال ۷۸۸ دستگاه واگن و ناوگان وارد شبکه شد، امسال هم دو هزار دستگاه وارد شبکه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برنامه در اجرای طرح جامع لجستیک دنبال می‌کنیم. تفاهم نامه ۸ هزار میلیارد تومانی با ایمیدرو و شرکت‌های صنعتی امضا شد تا ۷۲۰ کیلومتر خط آهن بافق- سنگان احداث شود تا حجم حمل بار مسیر به دو برابر افزایش یابد.
اسلامی در پایان افزود: تبدیل آپرین به مرکز ملی لجستیک در قالب تفاهم نامه ۲هزار میلیارد تومانی با بخش خصوصی امضا شد تا سیلوی ۳۵۰ هزار تنی و واگن حمل غلات راه‌اندازی شود.

احتمال توقفِ پرداختِ الکترونیکی عوارض، به‌دلیل عدم همکاری مردم
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همین مراسم و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران نیز گفت: اگر مردم در پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌هاه اهمال و کم کاری کنند، سرمایه‌گذار نمی‌تواند اقساط خود را پرداخت کند و ممکن است ما هم از الکترونیکی کردن بقیه آزادراه‌ها منصرف شویم و به مدل نقدی برگردانیم.
محمد اسلامی ادامه داد:‌ در ۴ آزادراه پروژه الکترونیکی کردن عوارض را شروع کردیم و اگر مردم نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی کم کاری کنند مجبوریم برگردانیم، ‌سرمایه‌گذار نمی‌تواند اقساط تسهیلات را پرداخت کند و باید مردم عوارض الکترونیک را به موقع پرداخت کنند تا ما از الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در ادامه منصرف نشویم.
اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی نیز گفت: ۵ خرداد ثبت‌نام‌ها برای نوسازی ناوگان کامیونی آغاز شد و تا ۱۰ تیر ۹۹ ثبت‌نام‌ها ادامه یافت.
وی افزود:‌ مؤسسات ثبت نام کننده و بخش‌های متقاضی در حال تشکیل پرونده هستند،‌مذاکره با شرکت‌های داخلی سازنده که تولید کامیون با مشخصات مورد نظر راهداری انجام می‌دهند صورت گرفته است. همچنین با وزارت نفت از محل ماده ۱۲ هماهنگ کرده‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به محض اینکه قرارداد سه جانبه نوسازی کامیون‌ها بین بانک عامل،‌ خودروساز و راهداری آماده شود اطلاع رسانی می‌کنیم.
تأسیس مرکز نوآوری راه‌آهن با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم ایجاد مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن گفت: ان شاالله با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به زودی مرکز نوآوری راه‌آهن نیز بزودی احداث و تأسیس می‌شود.
سعید رسولی ادامه داد: امروز سند تفاهم و همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید و همکاری‌های زیادی در حوزه‌های مختلف خط و ناوگان و ایستگاه، همچنین ارائه خدمات مطلوب به مردم با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: پیش از این دو پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادیم و به زودی با حمایت این معاونت مرکز نوآوری راه‌آهن احداث و تاسیس می‌شود.
مدیر عامل راه‌آهن افزود: مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن که امروز افتتاح شد هم محلی برای حل مسائل اصلی پیش روی توسعه کشور است.

اتکا به توان داخلی، محلل مشکلات حمل‌ونقل ریلی است
گفتنی است که «مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن» با هدف استفاده بهینه از توان داخلی برای رفع مسایل و موانع پیش روی توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور افتتاح شد. معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: در این مرکز قرار است موضوعاتی مانند کاهش وابستگی به خارج، بالا بردن بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی این حوزه بررسی شود و از توان و تخصص نیروی نوآور برای رفع چالش‌ها و مشکلات حمل‌ونقل ریلی بهره برده شود.
سورنا ستاری افزود: شرکت راه‌آهن در دوره مدیریت جدید بر موضوع نوآوری و استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در حل مسایل و مشکلات حمل‌ونقل ریلی تمرکز دارد. به گفته وی، تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیانی در زمان تحریم‌ها تنها راه برون‌رفت از این شرایط سخت اقتصادی است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و راه‌آهن هم با هدف توسعه مفهوم نوآوری و استفاده از فناوری در حل مسایل موجود در حمل‌ونقل ریلی به امضا رسید.
گفتنی است که همکاری در توسعه زیست بوم نوآوری در حوزه حمل و نقل ریلی با به ‌کارگیری حداکثر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی با استفاده از نوآوریها و فناوریهای هوشمند در حوزه ریلی کشور، از مهمترین محورهای اجرای این تفاهم نامه بین دو طرف است.
همچنین همکاری درهوشمند سازی و دیجیتالی کردن شبکه ریلی همراه با مدیریت ترافیک ایمنی و توسعه، نگهداری زیرساخت ها و ناوگان با بهره گیری از فناوریهای نوین و استارتاپ ها به منظور ارتقا بهره وری در حمل و نقل ریلی کشور از دیگر زمینه های همکاری بین دو طرف دراین تفاهم نامه است.
همکاری در ارتقای فناوری‌های تولید زیرساخت و ناوگان جدید و نوسازی آنها و شبکه سازی شرکت های دانش بنیان با توانمندی های داخلی برای تکمیل زنجیره تامین فناوری در صنعت حمل و نقل ریلی و اقتصاد دانش بنیان ریلی و همکاری در تدوین سند توسعه فناوریهای راهبردی حمل و نقل ریلی و ارتقا سطح مهارت های نیروی انسانی در این بخش از دیگر برنامه های همکاریهای شرکت راه آهن و مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این تفاهم نامه خواهد بود. دوطرف دراین تفاهم نامه موافقت کردند که در زمینه برقی سازی شبکه و ناوگان ریلی، ایجاد سامانه پایش مخاطرات طبیعی در شبکه و راه اندازی مرکز تست در صنعت ریلی وهمچنین استانداردسازی وصدورگواهینامه های مورد نیاز همکاری کنند. طرفین موافقت کردند در راستای اجرایی شدن این تفام نامه یک کارگروه مشترک همکاری جهت برنامه ریزی و اجرای طرح های مورد نظر و یک کارگروه فنی تشکیل شود.

نظر شما