شناسهٔ خبر: 41359873 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تصور ایجاد ایمنی در بهبودیافتگان کرونا نقض شد

صاحب‌خبر -

 

 

 

مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور به دنبال عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها گفت: بررسی مراجعات جدید مساله ایجاد ایمنی دائمی در بهبودیافتگان به کرونا را نقض کرده‌ است چراکه در حال حاضر دو دسته آمار از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ آمار اول مربوط به بستری‌های جدید یعنی افرادیست که برای بار اول به بیماری مبتلا شده‌اند و دسته دوم مربوط به بیمارانی است که یک بار در اسفند و فروردین مبتلا شده‌اند و امروز مجددا با علایم متفاوت و شاید شدیدتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. دکتر مرضیه نوربخش با بیان اینکه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر ۴۶ مرکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی در حال ارایه سرویس‌ کرونایی هستند، گفت: حدود ۱۰۰۰ تخت ویژه و ۵۰۰۰ تخت عادی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

افزایش آمار مراجعه بیماران بدحال و جوانان کرونایی
نوربخش همچنین با اشاره به افزایش آمار مراجعه بیماران بدحال و جوانان به بیمارستان‌ها در پیک جدید بیماری اظهار کرد: متاسفانه خوددرمانی و پیروی افراد از توصیه‌های غیرعلمی یکی از دلایل این مساله است. وی با اشاره به نوپدید و ناشناخته بودن بیماری کووید ۱۹ و با بیان اینکه مطالب و توصیه‌های مرتبط با این بیماری به مروز زمان تغییر کرده است و تکمیل می‌شود، اظهارکرد: به عنوان نمونه در ابتدا تصور دانشمندان و محققان بر این بود که با شروع گرما، شیوع بیماری کمتر می‌شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و همین تصور غلط باعث بی‌خیالی مردم و در نتیجه افزایش آمار ابتلا شد.

نقض ایجاد ایمنی دائمی در بهبودیافتگان کرونا
وی در ادامه گفت: در ابتدا تصور می‌شد که ابتلا به کووید ۱۹ منجر به ایجاد ایمنی در برابر ابتلای مجدد می‌شود در حالی‌که بررسی مراجعات جدید این مساله را نقض کرده است. در حال حاضر دو دسته آمار از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ آمار اول مربوط به بستری‌های جدید یعنی افرادیست که برای بار اول به بیماری مبتلا شده‌اند و دسته دوم مربوط به بیمارانی است که یک بار در اسفند و فروردین مبتلا شده‌اند و امروز مجددا با علایم متفاوت و شاید شدیدتر کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند بنابراین تغییر صحبت‌ها به دلیل نا آگاهی کادر درمان و مسوولین نیست، بلکه مساله این است که روز به روز ناشناخته‌های بیماری بیشتر شده است و تجربه‌های جدیدی کسب می‌شود.
نوربخش با تاکید بر اینکه امروز شرایط خاصی در جوامع حکمفرماست، گفت: مردم باید حساسیت‌ها را درک کنند و کرونا را جدی بگیرند. در همین راستا نمی‌توان نقش مهم و تاثیرگذار رسانه‌ها در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، افزایش رعایت اصول بهداشتی و فرهنگسازی و ارتقای آگاهی‌ها را نادیده گرفت.
مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با استقبال از تشبیه کادر درمان به رزمندگان زمان جنگ از سوی هموطنان تاکید کرد: البته در این میان یک اشکال وجود دارد و آن تفاوت میان رفتار مردم در آن زمان و امروز است. به عبارت دیگر در زمان جنگ مردم با هر اعتقاد و پوشش و فرهنگی تمام تلاش خود را برای کمک به خط مقدم جبهه به کار می‌گرفتند ولی متاسفانه امروز برخی از هموطنان ما نه تنها به کادر درمان کمکی نمی‌کنند بلکه با عدم رعایت اصول ساده بهداشتی مانند رعایت اصل فاصله گذاری و زدن ماسک، بار تحمیلی بر کادر درمان را مضاعف می‌کنند.

نظر شما