شناسهٔ خبر: 41346976 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

امکان بازدید مجازی از موزه‌های کشور وجود دارد

با شیوع کرونا سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه کرد محدودیت‌هایی را برای بازدید از تمام اماکن عمومی از جمله موزه‌ها اعمال کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به دنبال این توصیه بسیاری از کشورها به مردم و گردشگران اجازه بازدید از موزه‌ها را ندادند اما برای سیر کردن عطش علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها و اشیای تاریخی، امکان بازدید مجازی از موزه‌ها را فراهم کردند. شرکت گوگل نیز لیستی طویل از اماکن گردشگری را ارائه داد که از طریق نرم‌افزارهای این شرکت امکان بازدید مجازی را برای عاشقان تاریخ و گردشگری فراهم می‌کرد.

در کشور ما نیز با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت موزه‌ها امکان بازدید مجازی از برخی از موزه‌های کشور فراهم شده است. اگرچه کیفیت تصاویر و عکسبرداری‌های ارائه‌شده در تورهای مجازی موزه‌های ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نیست و ضعف‌های زیادی در آن وجود دارد اما همین شروع ابتدایی حرکت به سمت مجازی کردن بازدیدها در این ایام، اقدامی مثبت بوده که می‌تواند با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در آینده دریچه جدیدی را به روی صنعت گردشگری باز کند.

امکان بازدید مجازی از موزه‌های ایران

در یکی دو روز گذشته اخبار ضد و نقیض زیادی در خصوص باز یا بسته بودن موزه‌های کشور منتشر شده است بنابراین جهت اطلاع از وضعیت بازگشایی موزه‌ها و نیز چند و چون امکان بازدید مجازی از موزه‌های کشور با مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور تماس گرفتیم.

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در مورد اخباری که در خصوص بازگشایی موزه‌های کشور با ۳۰درصد ظرفیت منتشر شده به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: اگرچه این امکان برای مدتی فراهم شده بود و موزه‌ها با ظرفیت ۳۰ درصدی پذیرای علاقه‌مندان داخلی بودند اما از روز سه‌شنبه با توجه به وضعیت شیوع کرونا امکان بازدید از موزه‌ها وجود ندارد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی  همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار «جهان ‌صنعت نیوز» در خصوص اینکه آیا امکان بازدید مجازی از موزه‌های کشور فراهم شده یا خیر ابراز داشت: از ابتدای نوروز امسال امکان بازدید مجازی از موزه‌های کشور از جمله موزه ملی فراهم شده و مردم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت‌های رسمی این موزه‌ها به صورت مجازی از آنها بازدید کنند.

در ادامه این گزارش به بررسی چگونگی بازدید مجازی از برخی از موزه‌های شناخته شده کشور و جزئیاتی که لازم است هنگام بازدید از این موزه‌ها مد نظر داشته باشید می‌پردازیم.

چند و چون بازدید مجازی از موزه ملی ایران

برای بازدید مجازی از موزه ملی ایران می‌توانید به سایت موزه ملی ایران به نشانی rannationalmuseum.ir  بروید و از منوی بالای صفحه گزینه «موزه مجازی» را انتخاب کنید و به زیرشاخه «تور مجازی موزه ملی» بروید.

با ورود به این صفحه تصویری از ورودی موزه ملی ایران برایتان به نمایش درخواهد آمد که با کلیک وی در ورودی می‌توانید داخل مجموعه شده و با چرخاندن ماوس به جهت دلخواه از بخش‌های مختلف موزه ملی دیدن کنید. همچنین با چرخاندن دکمه اسکرول ماوس- غلتکی که در وسط ماوس قرار دارد و می‌توان آن را چرخاند- روی اشیا و بخش‌های مختلف موزه می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی استفاده کنید و اشیای تاریخی این موزه را از نزدیک ببینید.

اگر هم بخواهید دور خودتان بچرخید به سادگی و با نگه داشتن دکمه‌های تعیین جهت کیبورد می‌توانید جهت حرکت خود را تغییر دهید و از زوایای مختلف نظاره‌گر موزه ملی باشید.

با وجود مثبت بودن ذات و نفس ارائه تور مجازی اما واقعیت این است که کیفیت تصاویر ضبط‌شده قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نیست و امکان مشاهده اشیای موزه از فاصله بسیار نزدیک و با کیفیت بالا که برای تشخیص جزئیات ضروری است وجود ندارد.

 برای جبران این نقیصه بخشی به نام
 photo album در منوی زیرین در نظر گرفته شده که با کلیک روی آن می‌توانید تصاویری واضح و با کیفیت از اشیای موزه را مشاهده کنید.

همچنین با انتخاب گزینه «نمایش سه بعدی اشیا» از منوی «موزه مجازی» می‌توانید زاویه‌ای ۱۸۰ درجه از هریک از اشیا را از نزدیک ببینید. برای تماشای زوایای مختلف هر شیء کافی است که اسکرول ماوس را به بالا یا پایین بچرخانید.

برای بازدید از موزه ایران باستان هم باید از منوی سایت ذکر شده گزینه «موزه مجازی» و سپس زیرشاخه «تور مجازی موزه ایران باستان» را انتخاب کنید. در ابتدا تصاویری کروی از نمای بالایی موزه برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که با چرخاندن اسکرول ماوس می‌توانید تصویر را به سطح زمین آورده و در حالت دو بعدی وارد موزه شده و از اشیای مختلف بازدید کنید.

بازدید مجازی از کاخ گلستان

اگر به سایت کاخ موزه گلستان به نشانی اینترنتی www.golestanpalace.ir سر بزنید پس از کمی بالا و پایین کردن صفحه سایت متوجه می‌شوید که امکان انتخاب گزینه «تور مجازی» که در پایین‌ترین بخش صفحه سایت قرار گرفته وجود ندارد. همین امر ممکن است باعث شود خیلی‌ها نتوانند از امکان بازدید از موزه این کاخ بهره‌مند شوند. اما اگر مثل ما حاضر نباشید به این راحتی‌ها قید بازدید از این کاخ دیدنی را بزنید باید به بخش «پیشنهادات بازدید» در قسمت پایین سایت بروید و روی یکی از تصاویر موجود کلیک کنید. در صفحه باز شده باید گزینه «تور مجازی» را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه شما به بخش کاخ گلستان در وب‌سایت ۳۶۰cities.net که یک وب‌سایت جهانی برای معرفی اماکن دیدنی و تاریخی است هدایت می‌شوید. به این ترتیب می‌توان گفت مسوولان موزه گلستان راسا اقدامی برای فراهم کردن امکان بازدید مجازی انجام نداده‌اند بلکه صرفا بازدیدکنندگان را به گالری عکس ارائه شده توسط این وب‌سایت هدایت می‌کنند.

با این وجود کیفیت عکس‌های ۳۶۰ گرفته شده بسیار بالا بوده و وضعیت مطلوب‌تری از تصاویر مربوط به تور مجازی موزه ملی دارد. در هنگام بزرگنمایی تصاویر نیز کیفیت در حد قابل قبولی حفظ می‌شود و با کلیک روی فلش‌های قرار داده شده روی تصاویر نیز به سادگی می‌توانید از بخش‌های مختلف موزه بازدید کنید.

چگونگی بازدید مجازی از موزه رضوی

در حال حاضر امکان بازدید مجازی از بخش‌هایی از موزه رضوی فراهم شده و قرار است برای سایر بخش‌های موزه نیز به زودی امکان بازدید مجازی برای علاقه‌مندان فراهم شود.

فعلا بازدیدکنندگان مجازی می‌توانند از بخش‌های «آثار اهدایی استاد فرشچیان»، «نسخ خطی قرآنی و آثار مرتبط» و «آثار اهدایی مقام معظم رهبری» دیدن کنند. برای این کار کافی است سری به نشانی اینترنتی موزه رضوی به آدرس اینترنتی museum.razavi.ir  بزنید و با انتخاب گزینه «بازدید مجازی» از آثار ارائه شده دیدن کنید؛ کیفیت تصاویر ارائه شده برای بخش مجازی موزه مطلبوب است و امکان خواندن توضیحات هر اثر نیز با کلیک روی بخش نمایش توضیحات فراهم شده است.

شایان ذکر است براساس اطلاعات رسیده به «جهان ‌صنعت نیوز» به زودی امکان بازدید مجازی از بخش‌های دیگر موزه رضوی شامل بنای تاریخی موزه ۷۲ تن، مردم‌شناسی، سکه مدال و اسناد مالی، علوم طبیعی، هنری، علوم و فنون، تاریخ هنر حرم رضوی و فرش و منسوجات نیز فراهم می‌شود.

جای خالی بازدید مجازی از برخی موزه‌ها

با وجود ایجاد امکان بازدید مجازی در برخی از موزه‌های شناخته شده کشور، اما همچنان جای خالی امکان بازدید مجازی بسیاری از موزه‌های شهرستان‌ها و حتی برخی موزه‌های شناخته شده پایتخت همچون موزه سعد آباد به شدت احساس می‌شود.

افزون بر این برای آنکه مردم و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ بتوانند به شکل مطلوب‌تری از بازدیدهای مجازی بهره ببرند باید کیفیت تصاویر بهبود یافته و قابلیت ارائه صوتی و نوشتاری توضیحات هر اثر در بازدیدهای مجازی ارائه شود.

نباید از نظر دور داشت که ارجاع بخش مجازی سایت موزه‌های کشور به وب‌سایت‌های خارجی نیز نمی‌تواند قابل قبول باشد چرا که محتوای مربوطه بر بستر شبکه ملی اطلاعات نبوده و طبیعتا امکان حفظ و نگهداری آن برای موزه‌ها وجود ندارد. به همین منظور از سازمان امور موزه‌ها و وزارت میراث انتظار می‌رود که با سرمایه‌گذاری مناسب و با بهره‌گیری از متخصصان مربوطه در یک پلتفرم جامع و یکپارچه امکان بازدید مردم از تمام موزه‌های کشور را فراهم آورند.

با اتخاذ این رویکرد هم بازدیدکنندگان ناچار نخواهند بود برای بازدید از موزه‌ها به ده‌ها سایت مختلف رجوع کنند و هم اطلاعات و تصاویر ضبط شده از تاریخ و فرهنگ کشور بر بستری امن و در داخل کشور حفاظت و نگهداری می‌شوند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما