شناسهٔ خبر: 41290862 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با پیروزی بایدن سیاست خارجی آمریکا تغییر اساسی می کند؟/ احتمال بازگشت آمریکا به برجام؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-مشاور سیاست خارجی نامزد دموکرات انتخابات 2020 آمریکا گفت که راهبرد دولت کنونی آمریکا در قبال ایران نتیجه معکوس داشته و «دونالد ترامپ» در رسیدن به اهدافش شکست خورده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «آنتونی بلینکن» مشاور سیاست خارجی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات 2020 ایالات متحده  با حضور در یکی از اندیشکده‌های  آمریکایی در زمینه «ایران» و برخی مسائل مهم دیگر صحبت کرد.
به نوشته نشریه «داون» بلینکن که در اندیشکده «هادسن» حضور داشت در زمینه راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران گفت که این راهبرد به شدت نتیجه معکوس داشت.
بلینکن که خود پیشتر معاون مشاور امنیت ملی و معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا بود در ادامه با اشاره به خروج اشتباه دولت ترامپ از برجام گفت که برخلاف ادعای دولت ترامپ درباره مذاکره با ایران برای یک توافق بهتر و امن‌تر شدن خاورمیانه گفت که وی در هر دو هدف ناموفق بود.
وی گفت: «در واقع عکس اینها اتفاق افتاده و این عمل موجب انزوای آمریکا از شرکایی که در مذاکره برای توافق کمک می‌کردند، شد.»
بلینکن ادامه داد:«از همه بسیار مهمتر این که ایران در حال از سرگرفتن برنامه خطرناک هسته‌ای است به طوریکه این کشور را در موقعیتی قرار می‌دهد که ظرفیت بیشتری به نسبت توافق امضا شده خواهد داشت.»
وی در ادامه گفت که دولت بایدن از رویکرد روان گسیختگی دولت ترامپ در قبال ایران که  جهان را در آستانه درگیری قرار داده، اجتناب می ورزد.
مشاور جو بایدن در این مصاحبه از رویکرد دولت هند در قبال کشمیر و نقض آزادی بیان علیه جامع مسلمانان این کشور انتقاد کرد و گفت در صورت انتخاب بایدن، این موضوع از اولویت‌های وی خواهد بود.

ترامپ و بایدن درباره دشمنی با ایران اختلاف نظری ندارند
دیپلمات سابق آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل معتقد است، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه این کشور در مسئله ایران، آن چنان تفاوتی ندارند.
یک دیپلمات بازنشسته آمریکایی که هم‌اکنون همکار «بنیاد راکفلر» است، در یک یادداشت تحلیلی به توضیح ‌اشتراکات ترامپ و بایدن در مسائل سیاست خارجی به ویژه در قبال ایران، روسیه و چین پرداخت.
دونالد ادوین نیوچترلین، که سابقه فعالیت در وزارت خارجه آمریکا و همچنین کار در سفارتخانه‌های واشنگتن در آلمان، تایلند و ایسلند را دارد، در روزنامه «دیلی پراگرس» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «بایدن، ترامپ درباره سیاست خارجی آن‌قدرها از هم دور نیستند (با هم اختلاف ندارند)».
 به باور نیوچترلین، «در حالی که کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری داغ می‌شود، ترامپ و بایدن روی اغلب موضوعات سیاست خارجی توافق دارند البته به جز نحوه تعامل با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، مواضع آنها در قبال چین، اروپا، خلیج ‌فارس و ایران در تعارض یکدیگر نیست، البته آنها درباره تاکتیک‌های مدیریت این مسائل تفاوت دارند».
وی ادامه داد: «آنها اتفاق نظر دارند که پوتین در انتخابات 2016 (ریاست‌جمهوری آمریکا) دخالت کرد و اینکه چین تهدیدی خطرناک برای منافع جهانی ایالات متحده است. آنها در این باور ‌اشتراک نظر دارند که ایران برای اسرائیل خطرناک خواهد بود».
بردلی بلیکمن، مشاور جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه با العربیه گفت: تغییر دولت در انتخابات پیش رو در آمریکا بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
بلیکمن اضافه کرد: امور بین‌الملل با انتخابات در آمریکا تغییر نمی‌کند.
جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.
چندی پیش آنتونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن گفته بود: در صورتی که او در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد.
بلینکن گفته بود: ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.
او که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود در ادامه گفت: اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این موضوع به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان چارچوبی برای مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد.
دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا نباید به دنبال برگشتن به تعهدات خود در برجام باشد بلکه باید از مسئله بازگشت به برجام به عنوان اهرم فشاری برای مجاب کردن ایران به قبول «توافقی قوی‌تر» برای آمریکا استفاده کند.

بایدن می خواهد برجام را اصلاح کند
«فن هیپل» در خصوص رویکرد «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای با ایران به خبرنگار مهر گفت: بایدن می‌خواهد برجام را اصلاح کند، نه اینکه آن را با توافق نامه‌ای دیگر جایگزین کند. موارد زیادی وجود دارد که می‌توان مورد بحث قرار داد اما من فکر می‌کنم که الحاق مجدد ایالات متحده به برجام، انطباق مجدد ایران به قوانین برجام و اطمینان ایران از اینکه از مزایای برجام در زمینه رفع تحریم‌ها برخوردار است، اولین گام مهم است.
وی در خصوص اختیارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره رفع تحریم‌های دولت ترامپ که ذیل برچسب‌های غیر هسته‌ای قرار گرفته‌اند نیز گفت: به حدی که تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ اقدامات اجرایی باشد، آنها می‌توانند با اقدامات اجرایی دولت بایدن خنثی شوند.
وی افزود: به حدی که آنها توسط کنگره تحمیل شده‌اند، کنگره باید برای لغو آنها اقدامی کند. مجلس نمایندگان اکنون تحت کنترل دموکرات هاست و احتمالاً این اقدام در ژانویه ادامه خواهد یافت. شانس خوبی وجود دارد که مجلس سنا به اکثریت دموکرات تغییر یابد. شما یک صف سیاسی در ایالات متحده آمریکا خواهید داشت که طرفدار ایران نیست اما با راه حل‌های دیپلماتیک همدل است. به نظر می‌رسد قدرت در ایران در جهت دیگری حرکت می‌کند - به سمت گروهی که معتقد نیستند دیپلماسی با ایالات متحده ارزش دنبال کردن دارد.
وی در ادامه یادآور شد: من فکر نمی‌کنم ایران مایل باشد برنامه غنی سازی خود را خاتمه دهد یا آن را تحت کنترل چند ملیتی قرار دهد. من فکر نمی‌کنم رهبری ایران سلاح هسته‌ای بخواهد.
استاد دانشگاه پرینستون در خصوص سیاست خارجی دولت آتی آمریکا در خصوص ایران فارغ از اینکه چه فردی پیروز انتخابات شود نیز گفت: اگر ترامپ انتخابات را به بایدن واگذار کند، من فکر می‌کنم این شکست به دلیل سیاست خارجی ترامپ نخواهد بود، گرچه من معتقدم سیاست خارجی وی بسیار مخرب بوده است. اگر ترامپ انتخابات را از دست بدهد به دلیل سیاست داخلی او، دروغ‌های او و افراد فاسدی است که دولت او را تشکیل داده‌اند.
وی در پایان گفت: سیاست خارجی دولت ترامپ هم مخرب و هم بی کفایت بوده است. او در مذاکرات با ایران یا کره شمالی پیشرفتی نداشته است. او متحدان ما را از ما دور کرده و مخالفان ما را توانمند کرده است.

با پیروزی بایدن کاخ سفید راحت به برجام بر نمی گردد
چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن اگر ویلیام برنز و سولیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی  انتخاب شوند، امریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید برای دستیابی به توافق هسته ای تازه با ایران برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.
حال باید دید اگر دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شوند آیا به توافق هسته ای بازخواهند گشت؟ دو سال پیش دموکرات ها با خروج ترامپ از توافق هسته ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به نظر می رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته ای تغییر یافته جیک سولیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه امریکا در دولت اوباماست. 
سولیوان از حامیان جدی توافق هسته ای و از مخالفان عمده خروج ترامپ از توافق هسته ای بود. وی در مقاله ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه ایران زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری ایران، این کشور را تحریم کنند. 
اکنون سولیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده اند و در مقام مشاوران سیاسی جو بایدن می گویند که پیروزی دموکرات ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت مگر اینکه ایران بی درنگ تضمین دهد که آماده است برای تجدید نظر در مفاد توافق هسته ای از جمله تمدید مدت اعتبار آن، موشک های بالستیک و راستی آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود. هیچ یک از این دو کارشناس مسائل سیاست خارجی به تازگی درباره ایران اظهار نظر نکرده اند اما می توان گفت که احتمالا مواضع آنها در قبال تهران از گذشته نیز تندتر شده است.
چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن اگر ویلیام برنز و سولیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی  انتخاب شوند، امریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید برای دستیابی به توافق هسته ای تازه با ایران برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید جمهوریخواهان آماده اند تا کناری بایستند و ناظر فروپاشی اقتصادی ایران به دست خودش باشند. اکنون چنین به نظر می رسد که دموکرات ها نیز دقیقا چنین خواهند کرد.

مشاور بوش: رفتن ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر نمی‌دهد
 مشاور رئیس جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که تغییر دولت در انتخابات پیش رو در آمریکا بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
 «بردلی بلیکمن» مشاور «جورج بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت که تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، هیچگونه عادی سازی روابط میان واشنگتن و ایران صورت نخواهد پذیرفت.
وی که با شبکه خبری العربیه مصاحبه می‌کرد، افزود: «آمریکا در حال ادامه دادن به کارزار فشار حداکثری تحریم‌ها علیه ایران است.»
این مقام سابق آمریکایی در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «ایران باید درک کند که هیچگونه عادی سازی روابط میان ایران و آمریکا صورت نخواهد پذیرفت مگر آنکه آنها رفتار خود را تغییر دهند که نخست و مهمتر از همه تغییر رفتار آنها در دستیابی به سلاح هسته‌ای، خشونت، تامین مالی تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی است.»
این اظهارات بلیکمن در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته تا تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل را که اواخر مهرماه به پایان می‌رسد تمدید کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت کنونی آمریکا احتمال تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران وجود دارد که پاسخ داد که تغییر دولت بر سیاست خارجی آمریکا تاثیر چندان نخواهد گذاشت.
مشاور جورج بوش اضافه کرد: «امور بین‌الملل با انتخابات در آمریکا تغییر نمی‌کند مگر آنکه بحرانی وجود داشته باشد. ایران امروز در وضعیت بهتری نسبت به شرایطی که در ماه نوامبر تحت ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود، قرار ندارد و در صورتی که ترامپ بار دیگر انتخاب شود شرایط بدتر خواهد شد.»

سیاست خارجی آمریکا پس از انتخابات
بایدن هشت سال معاون وزیر خارجه بوده و برخی مسئولیت ها را در سیاست خارجی عهده دار بوده است، درحالی که ترامپ تنها سه سال است که بر منصب ریاست جمهوری قرار دارد.
به طور قطع ، تفاوت هایی در رویکرد این دو نامزد به مسائل سیاست خارجی وجود دارد. نخسین تفاوت آنها نگاه به چند جانبه گرایی است و بایدن به یقین انتقادات مهمی را به ترامپ خواهد داشت.
بایدن در صورت پیروز شدن اقدامات اعتماد ساز مختلفی را با متحدان امریکا در گوشه و کنار جهان انجام خواهد داد.
ترامپ در صورت پیروزی، فشار بر ناتو را افزایش خواهد داد تا مشارکت هرچه بیشتر اعضا را در فعالیت های جهانی خواستار شود و به ویژه تمایل خواهد داشت تا اعضای گروه 7 را افزایش دهد و روسیه و برزیل را نیز عضو کند.
همچنین روابط امریکا با چین و روسیه نیز بخش مهمی از مناظرات میان دو نامزد خواهد بود.
بایدن در صورت پیروز شدن، به برخی از سیاست های روسیه واکنش نشان خواهد داد ولی همچنین تلاش خواهد کرد مانع تشدید تنش ها با مسکو شود.
ترامپ در صورت پیروزی، مذاکره با چین را در زمینه جنگ تجاری ادامه و بایدن توازن سیاسی دوباره با چین را مورد توجه قرار خواهد داد.
هر دو نامزد در مورد خاورمیانه بحث های طولانی را در مورد تصمیم های قبلی بایدن خواهند داشت و ترامپ حمایت بایدن از جنگ عراق را مطرح خواهد کرد. دو مساله کنونی در منطقه شامل سوریه و لیبی نیز مباحثی را میان دونامزد ایجاد خواهد کرد.
سیاست خارجی به اندازه مسائل سیاسی داخلی نظر رای دهندگان را تغییر نخواهد داد ولی جهان همچنان الویت های سیاست خارجی دو نامزد را رصد خواهد کرد. ترامپ و بایدن باید این واقعیت را درک کنند زیرا سخنان این دو نفر در میزان مشروعیت امریکا در خارج تاثیر مستقیم دارد.

سیاست خارجی آمریکا با پیروزی بایدن تغییر می کند
روزنامه الخلیج الجدید چاپ قطرنیز نوشت: «ارزش های اساسی این ملت و جایگاه ما در جهان و تمام آنچه که آمریکا را به سرزمین ازادی و دموکراسی تبدیل کرده، در معرض خطر بزرگی قرار دارد». این دیدگاه جو بایدن در مورد سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده است. این اظهارات نشان می دهد در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا تغییرات اساسی در سیاست خارجی خود اعمال خواهد کرد.
 در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، مشاوران بایدن نوید سیاست خارجی جدیدی برای ایالات متحده در دوره پس از ریاست جمهوری ترامپ را می دهند. در صورت تحقق این مهم، این سیاست خارجی، برندگان و بازندگان مهمی در سطح منطقه خواهد داشت.
ایران، یکی از مهمترین برندگان موفقیت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، بویژه پس از انکه بایدن اخیرا به سیاست ترامپ در مورد مهار ایران حمله کرده و آن را فاجعه بار توصیف کرده است.
پیش از این بایدن تاکید کرده بود که ترامپ در حفاظت از دو منفعت حیاتی آمریکا در خاورمیانه شکست خورد که مهمترین آنها، جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای و دیگری، تضمین جریان عبور انرژی از طریق تنگه هرمز است.

سوریه اسد
به نظر می رسد نظام بشار اسد، از ریاست جمهوری بایدن، به صورت همزمان هم سود می برد و هم زیان.
با توجه به اینکه پیروزی یک نامزد دموکرات به معنای بازگشت آمریکا به دیپلماسی با ایران و کاستن از فشارهای اقتصادی به ان است، این مساله می تواند به تهران اجازه دهد بار دیگر کمک به هم پیمانان خود از جمله سوریه را از سر گیرد. در حالی که پیروزی ترامپ به معنای ادامه فشارهای حداکثری علیه تهران و مجبور شدن ان به تمرکز درآمدهایش بر اقتصاد داخلی اش است.
اما احتمال دیگر در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است یک دموکرات ممکن است از قدرت نظامی آمریکا علیه این کشور استفاده کند.

محمد بن سلمان
در رأس لیست افرادی که از ریاست جمهوری بایدن زیان می بینند، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که به نظر نمی رسد در بین حزب دموکرات آمریکا از محبوبیتی برخوردار باشد.
پیش از این، بایدن شخصا از تعامل رئیس جمهور آمریکا با سران حکومت سعودی در پی ترور جمال خاشقچی انتقاد کرده و تصریح کرده بود که بن سلمان جنایت ترور خاشقچی را رهبری کرده است، از این رو متعهد به توقف فروش سلاح به سعودیها شد.
علاوه بر این، گرایش بایدن به سمت و سوی کاهش فشارها علیه تهران و حتی احیای توافق هسته ای، باعث می شود ضرر سعودی در صورت پیروزی این نامزد دموکرات، بسیار سنگین باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما