شناسهٔ خبر: 41287910 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دکتر سیامک سمیعی:

آزمايشگاه ها، آزمايش کرونا، شيوه نامه‌ها و تعرفه‌ها را رعايت کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، مانع تحمیل هزینه اضافه به مردم در خصوص آزمایش کرونا شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر سیامک سمیعی در نشست تصویری با خبرنگاران افزود: شکایات و سوالات متعددی درباره هزینه خدمات آزمایشگاه‌ها و اعتبار نتایج آن‌ها داشته ایم.
وی گفت: دستورات وزارت بهداشت، شفاف و روشن است و امیدواریم هم کسانی که آزمایش‌ها را تجویز می‌کنند و هم کسانی که آزمایش‌ها را انجام می‌دهند دستورات را اجرا کنند و مانع تحمیل هزینه‌های غیرضروری به مردم شوند.
دکتر سمیعی درباره خدمات آزمایشگاهی و شرایط آزمایشگاه‌ها در این روز‌ها افزود: با توجه به اینکه رعایت فاصله فیزیکی و شرایطی که مانع از انتقال ویروس شود، بسیار بااهمیت است و نیز آزمایشگاه‌های پزشکی ما محل‌هایی است که مردم تجمع می‌کنند، بنابراین ضروری است شرایط لازم توسط مدیریت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود، ضمن اینکه باید همه دستورالعمل‌ها برای پیشگیری و آلودگی زدایی انجام شود تا مردم در شرایطی قرار نگیرند که ویروس قابلیت انتقال داشته باشد.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: متوجه شدیم در بعضی از ازمایشگاه‌ها صف طولانی است و تجمعاتی وجود دارد که نباید این چنین باشد.
وی ادامه داد: در خدمات آزمایشگاهی که در بخش خصوصی انجام می‌شود شکایت و سوالات متعدد داشتیم که با چه هزینه‌ای خدمات را انجام می‌دهند و چه خدماتی انجام می‌شود و آیا نتایج آن‌ها معتبر هست؟ دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان روشن است و امیدواریم افرادی که ازمایش‌ها را تجویز یا اجرا می‌کنند، دستور العمل‌ها را نیز اجرا کنند و از اعمال هزینه اضافه جلوگیری شود تا داده‌هایی که ارائه می‌دهیم به قطع انتقال زنجیره کرونا کمک کند.
دکتر سمیعی گفت: ازمایش‌هایی که اختصاصی کرونا هست، ازمایش به اصطلاح اختصاصی کرونا شامل تشخیص مولکولی است. متوجه شدیم بعضی ازمایشگاه‌ها بدون دریافت مجوز، سرپایی پذیرش می‌کنند و دانشگاه‌های ما باید با ان‌ها برخورد کنند.
وی افزود: آزمایش‌ها صرفا باید در ازمایشگاه‌های تحت تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود. نمی‌گذاریم ازمایشگاه‌ها برای منافع شخصی خود استاندار‌های ما را زیر پا بگذارند و از مردم هم می‌خواهیم به ازمایشگاه‌ها و پزشکان معتبر مراجعه کنند.
سمیعی افزود:درباره تست‌های تشخیص مولکولی تعرفه در بخش خصوصی کمتر از 590 تومان و در بخش دولتی همان طور که وزیر بهداشت گفت اگر تشخیص دهیم فردی نیاز به ازمایش دارد، هزینه آن رایگان است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی گفت: تعرفه دیگری هم هست که نیرو‌های مسلح اعلام کرده است. هر چه هزینه خدمات ازمایشگاهی را کمتر و استفاده از نتایج ازمایشگاهی را بهبود ببخشیم به نفع مدیریت بیماری در کشور است.
دکتر سمیعی افزود: اقدامات پیشگیرانه استفاده از ماسک، فاصله را رعایت کردن و شستشوی دست مهم است. در هر شغلی باید فرایند‌های ان را منطبق با شرایط کنیم. موقعی که مردم سرکار نمی‌آیند و زمانی که می‌آیند، کاربرد فرق می‌کند.

نظر شما