شناسهٔ خبر: 41243633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در سازمان ملل؛

شوراي حقوق بشر عرصه محکوميت جنايت آمريکا در ترور سردارسليماني

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر، جنایت آمریکا را در ترور سردار سلیمانی و همرزمانش، مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم "اگنس کلامارد" که گزارش جدید خود را درباره ترور‌های خودسرانه از طریق بکارگیری پهباد‌های نظامی به نشست شورا ارائه کرده بود، تاکید کرد: اقدام آمریکا بر اساس هیچ یک از موازین حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست.
"اسماعیل بقایی هامانه" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو که مواضع کشورمان را در این نشست تشریح می‌کرد، ترور سردار سلیمانی و همراهانش را نه تنها نقض صریح اصول بنیادین حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت دانست که مسئولیت بین المللی آمریکا را آن کاملا محرز است.
"بقایی هامانه" که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در کنار خود قرار داده بود، سردار سلیمانی را سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که بدست شقی‌ترین انسان‌های روی‌زمین به طرز وحشیانه‌ای ترور شد.
سفیر کشورمان، ترور شهید سلیمانی و همرزمانش را جنایت بین المللی توصیف کرد که صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخت.
وی تصریح کرد: ارتکاب چنین عمل وحشیانه‌ای فقط از باند‌های تبهکار و گروه‌های تروریستی مانند داعش و نه نیروی‌های نظامی رسمی یک کشور قابل تصور است.
"اسماعیل بقایی" با برجسته کردن این موضوع که ترور یک فرمانده عالیرتبه نظامی دولت مستقل در خاک یک دولت دیگر تحت هیچ شرایطی و با هیچ مبنایی قابل توجیه نیست، گفت: از سازمان ملل متحد انتظار می‌رود به مسئولیت خود برای هشدار دادن نسبت به عواقب خطرناک نقض صریح اصول حقوق بین الملل عمل کند.
"بقایی هامانه" سخنان خود را اینگونه پایان داد: سردار سلیمانی نماد یک دولت مستقل و تبلور روح یک ملت پرافتخار و مصمم به مقاومت و سعادت بود. ترور وحشیانه وی احساسات و روح ملت ایران را جریحه دار کرد. نحوه ترور وی و شخصیت قاتلان او شواهدی دیگر بر حقانیت آرمان مقدس این سردار بزرگ بود. ترور سردار سلیمانی تنها نمونه دیگری از اقدامات خصمانه آمریکا ضد ملت ایران در ادامه جنایات قبلی این کشور از جمله سرنگونی دولت منتخب ایران در سال 1953، حمایت از صدام حسین با فراهم کردن سلاح‌های شیمیای برای رژیم او و تروریسم اقتصادی بود.
تعداد زیادی از هیات‌های دیگر کشور‌ها نیز در این نشست ترور‌های خودسرانه از طریق بکارگیری‌پهباد‌های نظامی را مردود دانستند. کشور‌های چین، سوریه و ونزوئلا نیز به طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند.
گزارش خانم کلامارد به عنوان یک مرجع رسمی سازمان ملل در غیرقانونی بودن ترور شهید سلیمانی و مغایرت آن با منشور ملل متحد، ناخرسندی و واکنش شدید واشنگتن را در پی داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با لحنی عصبانی به گزارش خانم کلامارد حمله کرد و "جان بولتون"، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در واکنش به این گزارش بیان کرد که آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شده است و پاسخگوی سازمان ملل نیست. وزارت دفاع آمریکا نیز با گزارش یادشده مخالفت کرده بود.

نظر شما