شناسهٔ خبر: 4118093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تکریت آزاد شد

وزیر دفاع عراق از آزادسازی کامل شهر «تکریت» به دست نیروهای داوطلب و ارتش خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای مسلح عراق جمعه گذشته توانستند به طور کامل بر شهر 400 هزار نفری تکریت مسلط شوند و ته‌مانده‌های داعش را نیز از چهره این شهر پاک کنند.
براساس گزارش شبکه «الفرات»، در ساعات آخر عملیات آزادسازی، حدود 300 نفر از شهروندان تکریت به صفوف نیروهای داوطلب پیوستند و علیه تروریست‌ها جنگیدند.
«خالد عبیدی» وزیر دفاع عراق، در گفت‌وگو با «السومریه»، ضمن تایید آزادسازی کامل تکریت گفت: نیروهای امنیتی به همراه افراد داوطلب و عشایر تکریت را به کنترل خود درآوردند. اما پاکسازی ادامه دارد.
عملیات بزرگ آزادسازی جنوب استان صلاح‌الدین و شهر تکریت، از روز 10 اسفند آغاز شد. نیروهای مسلح عراق در این عملیات به همه اهداف از پیش تعیین شده خود رسیدند.
کارشناسان می‌گویند، آزادسازی تکریت ضربه روانی شدیدی به تروریست‌های داعش وارد کرده است و همان میزان نیز، مردم و نیروهای مسلح عراق نسبت به پیروزی خود در نبرد با تروریست‌ها امیدوار شده‌اند.
علاوه بر جایگاه ویژه ژئوپلتیک تکریت در شمال عراق، این شهر به عنوان زادگاه «صدام» معدوم، نماد مرکزی ضد بغداد نیز محسوب می‌شود و فتح تکریت را می‌توان شکست همیشگی باقی‌مانده‌های بعث و صدام نیز دانست.
در ارتباط با اهمیت این پیروزی، «عادل شرشراب» وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق گفت: پیروزی مردم در صلاح‌الدین، آغاز پیروزی‌‌های بزرگ ارتش عراق در سایر مناطق خواهد بود.
پشت پرده بیانیه الازهر
در پی بیانیه‌ای که الازهر مصر صادر و طی آن، نیروهای مسلح عراق را به ارتکاب جنایت متهم کرده بود، «محمد البرادعی» از شخصیت‌های سیاسی برجسته مصری فاش کرد که این بیانیه تحت فشار دولت قاهره صادر شده است.
محمد البرادعی درباره پشت پرده صدور این بیانیه گفت: مسئولان وزارت دارایی مصر از شیخ  الازهر خواستند بیانیه‌ای را در محکومیت نیروهای داوطلب مردمی که با گروه داعش در عراق می‌جنگند، صادر کند.
وی افزود: کمک سه میلیارد دلاری عربستان به  مصر مشروط به صدور چنین بیانیه‌ای (علیه نیروهای داوطلب مردمی عراق) بود.
نوری المالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق نیز با انتقاد شدید از بیانیه شیخ‌ الازهر و اتهامات ناروای وی به نیروهای داوطلب مردمی تاکید کرد الازهر بهتر است در بیانیه‌های رسمی خود به اطلاعات موثق و نه شایعات مغرضانه‌ای که از سوی برخی از شخصیت‌های نامطلوب دینی که شب و روز به دنبال فتنه‌افکنی طایفه‌ای هستند و در برابر جنایات داعش سکوت اختیار می‌کنند، تکیه کند.
به گفته نوری المالکی، نیروهای مردمی شیعی و سنی امروز حماسه‌ای ملی برای اولین بار در تاریخ عراق جدید رقم می‌زنند. این همدلی نیاز به تمجید و تقدیر از سوی همه غیرت‌مندان نسبت به دین مبین اسلام در داخل عراق و خارج آن دارد نه اینکه تلاش‌های کینه‌توزانه صورت گیرد و جامعه جهانی علیه آنها برانگیخته شود.
خطیب نماز جمعه نجف اشرف نیز با دعوت از شیوخ الازهر برای سفر به عراق، از سران شرکت‌کننده در اجلاس شرم‌الشیخ مصر نیز خواست،‌ نگاه واقع‌بینانه‌ای به تحولات عراق داشته باشند.
«صدرالدین قبانچی» در خطبه نماز جمعه در حسینیه فاطمیه نجف اشرف گفت: بیانیه الازهر به علت مطالب گمراه‌کننده رسانه‌ها صادر شد و ما از شیوخ الازهر می‌خواهیم که با سفر به عراق، با اهل سنت و علمای دینی برای آگاهی از چگونگی برخورد با آنها ملاقات کنند.
خاطرنشان می‌شود صدور این بیانیه مداخله‌جویانه و در عین حال توهین‌آمیز از سوی الازهر مصر در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی عراق در کنار نیروهای ارتش طی روزهای ا خیر به موفقیت‌های چشمگیری در نبرد با تروریست‌های تکفیری دست یافته‌اند و این نیروها از همان ابتدای عملیات بزرگ پاکسازی صلاح‌الدین و دیگر مناطق، همواره توصیه‌های مرجعیت عالی دینی مبنی بر ضرورت حفظ جان غیر نظامیان و اموال آنها را نصب‌العین خود قرار داده‌اند.

نظر شما