شناسهٔ خبر: 41173868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تکمیل خط‌آهن زاهدان- چابهار به همت قرارگاه سازندگی سپاه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از بکارگیری همه ظرفیت این مجموعه برای تسریع در اجرای پروژه خط ‌آهن زاهدان- چابهار خبر داد.

صاحب‌خبر -

‌سعید محمد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس‌ با ‌اشاره به اینکه عملیات ریل‌گذاری پروژه خط ‌آهن چابهار- زاهدان به زودی آغاز می‌شود، اظهار داشت: این پروژه به طول ۷۳۰ کیلومتر برای دسترسی و ایجاد خط ریلی ترانزیت به آسیای میانه و قفقاز و تقویت نقش ایران در فعالیت‌های اقتصادی آسیای مرکزی و کاستن زمان دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در اواسط سال گذشته با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اتمام این راه‌آهن، روح تازه‌ای به این پروژه دمیدند و زمینه تکمیل این پروژه ملی را فراهم ساختند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ضمن تشکر از همکاری و تعامل سازنده وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران، قرارگاه خاتم را بر آن داشت تا پس از اجرای بندر بین‌المللی شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، با حداکثر توان خط راه‌آهن چابهار- زاهدان را در دستور کار خود قرار دهد تا حلقه اتصال کریدور شرقی کشور کامل شود.
‌محمد بیان داشت: پروژه خط ‌آهن چابهار- زاهدان در هشت قطعه طراحی و به صورت جداگانه توسط هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در دست اجرا است.
وی یادآور شد: تعداد 39 تونل در این مسیر قرار دارد که طول بزرگ‌ترین آنها ۲۱۳۰ متر است، همچنین تعداد 33 ایستگاه، ۱۳۳ پل خاص و ۵۷ پل تقاطع از مشخصات این پروژه عظیم ملی است.
در همین رابطه، سرپرست مجری پروژه راه‌آهن چابهار– زاهدان اعلام کرد: این پروژه در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد که اهداف سال اول بهره‌برداری (1401)، جابه‌جایی 927 هزار مسافر و دو میلیون و 800 هزار تن بار است.
محمدرضا آذریان عنوان کرد: در سال افق طرح که سال 1420 شمسی است، جابه‌جایی دو میلیون و 40 هزار مسافر و 7/7 میلیون تن بار برای این خط آهن هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: سرعت طرح 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است.
به گفته این مسئول، عرض این مسیر ریلی هفت متر است ومسیر به صورت یک‌خطه احداث می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما