شناسهٔ خبر: 41134359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی طالبان در گفت وگو با شفقنا: حکومت افغانستان تمایلی به برگزاری مذاکرات بین الافغانی ندارد

صاحب‌خبر -

شفقناافغانستان-ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می گوید با اینکه قرار بود پس از ۱۰ روز از امضاء تفاهمنامه صلح در دوحه؛ تمام زندانیان طالبان از زندان های افغانستان رها شوند؛ اما حکومت با کندی روند مانع تراشی می کند؛ و این نشان می دهد که کابل تمایلی به برگزاری مذاکرات بین الافغانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شفقناافغانستان از کندی روند آزادی زندانیان این گروه اظهار نارضایتی کرده و افزود: روند آزادی زندانیان جریان دارد اما بسیار به کندی؛ ما از این روند راضی نیستیم؛ آزادی زندانیان به وقت خودش به اکمال نرسیده است، زندانیان باید ۱۰ روز پس از امضاء تفاهمنامه آزاد می شدند اما باگذشت ۴ ماه تا هنوز این پروسه تکمیل نشده است.

مجاهد تصریح کرد؛ ما تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه زودتر مذاکرات بین الافغانی انجام داده ایم، اینکه روند آزادی زندانیان به تعویق افتاده، نشان می دهد که اداره کابل درعقب به تعویق انداختن یا مانع ایجاد کردن در پروسه اهداف سیاسی خود را دنبال می کند.

مجاهد از حکومت افغانستان خواست تا با درک شرایط زمینه را برای برگزرای مذاکرات بین الافغانی مساعد سازد تا گراف اعتماد برای پایان دادن به جنگ میان افغان ها بالا رود.

بر اساس آماری که سخنگوی طالبان در اختیار شفقنا گذاشت؛ تاکنون ۷۳۷ تن از نیروهای امنیتی حکومت افغانستان که اسیر طالبان بوده اند از سوی این گروه آزاد شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر ۳۵۰۰ تن از زندانیان طالب از زندان های حکومتی آزاد شده اند.

مجاهد از ایالات متحده نیز خواست تا مسئولیت خود را در قبال تفاهمی که با طالبان به امضاء رسانده به خوبی ایفا کند؛ وی در این رابطه بیان کرد: ما از همه جناح ها می خواهیم مسئولیت های خود را ایفا کنند، اول آمریکایی ها متعهد هستند که باید این پروسه (آزادی زندانیان) نهایی شود چرا که تعهدات با آنها صورت گرفته و زندانیان نیز توسط آمریکایی ها در عملیات ها دستگیر شده اند و توسط امریکایی ها نگهداری می‌شدند،آمریکایی ها افراد ما را در بگرام مراقبت می کردند در آنجا برایشان زندان ساختند، طبعاً امریکایی ها تعهد دارند که زندانیان را رها کنند.

مجاهد حکومت افغانستان را در این ارتباط مسئول دانسته و خاطرنشان کرد: اداره کابل هم نیاز دارد تا این پروسه را تکمیل کند و آزادی زندانیان را تسریع بخشد تا ما افغان ها به مذاکرات بین الافغانی برسیم، چون این شرط است که پیمان دوحه قدم به قدم عملی شود.

مجاهد تصریح نمود که عملکردی به غیر از این از سوی حکومت نشان دهنده این است که کابل تداوم جنگ و اشغال را می خواهد و به همین دلیل مانع ایجاد می کند تا پروسه را مختل کند.

اما در تازه ترین اقدام دولت افغانستان امروز تصمیم به آزادی ۴۰۰ زندانی دیگر طالبان را دارد که با آزادی این افراد رقم زندانیان آزاد شده طالبان به ۴۵۰۰ نفر خواهد رسید.

 

نظر شما