شناسهٔ خبر: 41087468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

فتح و حماس برای مقابله با معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری توافق کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- دو مقام برجسته جنبش آزادی بخش فلسطین(فتح) و جنبش مقاومت اسلامی(حماس) روز پنج شنبه اعلام کردند که این دو جنبش برسر یکپارچه سازی  تلاش ها برای مقابله با معامله قرن آمریکا و طرح الحاق کرانه باختری اسرائیل به توافق رسیده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، توافق فتح و حماس در یک نشست خبری مجازی میان «جبریل الرجوب» دبیرکمیته مرکزی جنبش فتح و «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت پایتخت لبنان صورت گرفتت.

الرجوب در این نشست خبری گفت: ما برای رویارویی با چالش های پیش روی قضیه فلسطین، با جنبش حماس ۱۰۰ درصد منسجم هستیم.

وی افزود: نشست امروز، نتیجه تماس ها میان دو جنبش است در حالی که کار میدانی مشترک را از قبل آغاز کرده ایم.

وی همچنین یادآور شد که جنبش فتح به گشودن صفحه جدیدی با جنبش حماس تمایل دارد.

در اراضی تحت کنترل فلسطینی ها اعم از کرانه باختری و نوار غزه، از ژوئن ۲۰۰۷ میلادی به دلیل اختلافات شدید میان دو جنبش فتح و حماس نوعی انشعاب سیاسی حاکم است.

الرجوب اظهار کرد: امروز یک صدا و زیر یک پرچم خارج می شویم و برای ایجاد یک چشم انداز راهبردی به عنوان حقی برای مقابله با چالش ها در خصوص رهبری خیابان با مشارکت همه گروهها به دور از تناقضات در روابط تلاش می کنیم.

او افزود: صفحه جدیدی خواهیم گشود و به مردم، اسرا و شهدایمان الگو ارائه خواهیم کرد.

عضو جنبش فتح ادامه داد: سخنان من به نمایندگی از کمیته مرکزی جنبش فتح و اتفاق نظر ما در این خصوص به ریاست محمود عباس است. ما در برابر مرحله مبارزه بکپارچه و مشترک قرار داریم.

الوجوب در پایان سخنانش گفت: این یک فرصت تاریخی برای حفظ این موج، اجماع ملی و منطقه ای و بین المللی و به عنوان محرکی برای حمایت از طرح دولت خودگردان برای مقابله با اشغالگران است.

العاروری هم در این نشست جنبش فتح را به تعلیق همه اختلافات داخلی فیمابین به منظور دستیابی به یک توافق راهبردی و اساسی بری مقابله با خطرات جدی قضیه فلسطین دعوت کرد و گفت: ما و حنبش فتح بر سر مقابله با اشغالگران و مبارزه با طرح هایش، اختلاف نداشتیم و باید در برابر  این طرح و خنثی کردن آن، واقع گرایانه و صادقانه کنار هم بایستیم.

وی با تاکید بر اینکه جنبش حماس برای اقدام یکپارچه و ملی و فداکاری در راه مقابله با رژیم اشغالگر قدس و تحقق پیروزی، آمادگی کامل دارد، از مواضع رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و امتیاز ندادن به اسرائیل تمجید کرد.

او ادامه داد: در مورد گزینه هایی که اشغالگران و دولت آمریکا مطرح می کنند، هیچ یک از نیروهای ملی نمی توانند راه حل های میانجی گرایانه را بپذیرند.

عاروری با بیان اینکه حماس از همه اقدامات سیاسی، دیپلماتیک و قانونی دولت خودگردان فلسطین حمایت می کند زیرا دولت خودگردان در امر مخاطبه با جامعه بین المللی تواناتر است.

وی با اشاره به اینکه جنبش حماس به همه نوع مبارزه و مقاومت علیه طرح الحاق ادامه خواهد داد، از مردم فلسطین خواست  برای شکست طرح الحاق، در سطح میدانی و سیاسی همکاری مستمر داشته باشند.

این عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با هشدار نسبت به اینکه موفقیت اسرائیل در موضوع الحاق باعث باز شدن اشتهای آنها جهت بلعیدن همه اراضی فلسطین خواهد شد، ابراز کرد: اسرائیل برای آواره کردن ساکنان کرانه باختری به هدف سیطره بر آن و الحاق کامل آن به حاکمیت خود برنامه ریزی می کند.

خبر را در القدس العربی ببینید

 

نظر شما