شناسهٔ خبر: 41068549 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پوتین تحریم‌ها علیه سوریه را غیرقانونی دانست

رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند آستانه بر استقلال و حاکمیت ملی سوریه به عنوان یکی از اهداف سه کشور ضامن روند آستانه تاکید کرد و تحریم‌ها علیه سوریه را غیرقانونی خواند

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند «آستانه»، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان ایرانی در انفجار روز گذشته گفت: ما از طریق روند آستانه توانستیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل فراهم کنیم.

وی افزود: مطمئنا استقلال حاکمیت ملی سوریه یکی از اهداف اصلی ماست که باید دنبال شود و اگر بخواهیم شرایط را تحلیل کنیم، می‌توانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا اینکه شرایط به سمت عادی سازی پیش برود و قدم‌های بلندتری در این خصوص برداشته شود.

پوتین گفت: به اقدامات تکمیلی نیاز داریم که اقدامات تروریست‌های باقیمانده در سوریه را خنثی و به حاکمیت دولت بر کل کشور کمک کنیم و اکنون یکی از مناطق شرق فرات است که در آنجا همچنان مشکل وجود دارد. با همکاران ترکیه‌ای در حال همکاری براساس توافقی که در ۲۰۱۸ به امضا رساندیم و مارس امسال نیز یک پروتکل الحاقی داشتیم، هستیم تا خشونت‌ها را کاهش دهیم..

رئیس‌جمهور روسیه به پیگیری روند آتش بس در مناطق کاهش تنش نیز اشاره کرد و گفت: باید کمیته قانون اساسی در ژنو را پیگیری و به اعضای کمیته برای نائل شدن به اهدافشان کمک کنیم. ما در چارچوب گفتگوی ملی در ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث توسعه اقتصادی و بازگشت آوارگان و بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه پرداخت و گفت: رسیدگی به این مسائل نیازمند اقدامات و همکاری‌های هماهنگ‌تر و فعالانه‌تر است.

پوتین افزود: مشکلات در سوریه باقی است، به‌خصوص در زمینه اقتصادی و تحریم‌هایی که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود، مشکلات را بیشتر می‌کند و البته این تحریم‌ها غیرقانونی است.

رئیس‌جمهور روسیه متذکر شد: با توجه به همه این مسائل و فشارهایی که تحریم‌ها به سوریه وارد می‌کند باید سعی و تلاش خود را برای کمک به این کشور انجام دهیم به خصوص اینکه اکنون صحبت از اعمال تحریم‌های جدید است و مطمئنا این تحریم‌ها در راستای وخیم‌تر کردن شرایط اقتصادی در آن کشور پیش بینی شده و باید از طریق کانال‌های موجود، کمک‌های انسان‌دوستانه را ارائه دهیم.

او درباره بیانیه پایانی نشست امروز گفت: در بیانیه تهیه شده که منعکس کننده نظرات سه کشور است؛ به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی سازی تمامی گروه‌های تروریستی می‌پردازیم و طرف روسی از این بیانیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده و به ایجاد ثبات هر چه بیشتر در این کشور کمک می‌کند، حمایت می‌کند.

پوتین در پایان اظهاراتش عنوان کرد: برای سفر به ایران بعد از اینکه شرایط برای چنین کاری فراهم شود، اعلام آمادگی می‌کنم.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما