شناسهٔ خبر: 41054207 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

وزیر بهداشت دیروز در میان افزایش نگرانی بابت وضعیت کرونا خبر داد

تست موفق مرحله حیوانی واکسن در ایران

واکسن کرونا یکی از مهم‌ترین مواردی بوده است که در چهار ماه گذشته مورد سوال تمام مردم دنیا بوده‌است. در این میان کشورهای مختلفی در حال آزمایش و تحقیق بر روی موارد مختلف دارویی هستند. پزشکان و تیم‌های تحقیقاتی ایران هم بیکار نبوده‌اند و حالا در شرایط نگران‌کننده اوج‌گیری کرونا در کشور، وزیر بهداشت خبرهای خوشی از انجام مراحل آزمایش حیوانی واکسن کرونا در کشور خبر می‌دهد. این خبر دیروز دهم تیرماه و در شرایطی که 2457‌بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند، اعلام شد.

صاحب‌خبر -

ظهر روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان جدید کرونا در کشور در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه را 2457‌نفر اعلام کرد که یک هزار و 435‌مورد (حدود 60‌درصد) آن‌ها بستری شدند. این در حالی است که در همین مدت 147‌بیمار مبتلا به کووید19 در کشور فوت کردند تا تعداد کلی جان‌باختگان این بیماری به 10‌هزار و 817‌نفر برسد. خانم لاری همچنین تعداد کلی مبتلایان به کرونا در کشور را 227‌هزار و 662‌نفر اعلام کرد که از این تعداد تاکنون 188‌هزار و 758‌نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
اما مورد نگران‌کننده درمورد اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور این است که استان‌ها آمار فزاینده‌ای دارند. آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفته است: استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند. نکته دیگر این است که در برخی از استان‌های کشور هموطنان همچنان کرونا را جدی نگرفته و به هیچ‌وجه به توصیه‌های کادر درمانی توجه نمی‌کنند. گفته می‌شود بسیاری از افرادی که این روزها با علائم شدید بیماری راهی بیمارستان‌ها شده و بستری می‌شوند در هفته‌های اخیر تجربه سفر یا حضور در مراسم عروسی و عزا داشته‌اند.

دستاوردهای واکسن ایرانی
آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان دیروز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه فارمکس خبر خوشی درباره جزئیات ساخت واکسن برای کرونا داد و اظهار داشت: ما در ساخت واکسن گام‌های موثری برداشته‌ایم و واکسن کرونای ایرانی تست مدل‌های حیوانی را با موفقیت پاس کرده است.
این خبر خوب در حالی از سوی وزیر بهداشت کشورمان منتشر شده است که در همین روز، سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اشاره به فوت بیش از ۵۰۰‌هزار نفر در جهان بر اثر شیوع کروناویروس تاکید کرد: به پایان همه‌گیری بیماری کووید‌۱۹ نزدیک نیستیم. این سازمان در روز دوشنبه 10‌تیرماه‌99 در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: موارد ابتلا در منطقه 
آمریکای‌لاتین و ایالات متحده همچنان رو به افزایش است که همین شرایط نشان می‌دهد به پایان همه‌گیری این بیماری نزدیک نشده‌ایم. همچنین در برخی از کشورها آمارها حاکی از افزایش مجدد مبتلایان جدید بیماری کووید‌۱۹ است که موجب شده برخی از مقامات این کشورها به اعمال مجدد محدودیت‌ها اقدام کنند.

نیم میلیون قربانی کرونا
با احتساب مبتلایان و قربانیانی که کرونا تاکنون به نام خود ثبت کرده و نیز پیش‌بینی‌ها درباره طولانی بودن حضور این بیماری، دیگر باید کرونا را در تاریخ بشریت به ثبت رساند. این بیماری تا این لحظه که شما آن را می‌خوانید بیش از 508‌هزار نفر را در جهان به کام مرگ کشانده است. این در حالی است که تا روز دوشنبه نیز 10‌میلیون و 409‌هزار و 239‌مبتلا داشته است. آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید‌۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است. و در ادامه نیز کشورهای برزیل و روسیه به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جدول مبتلایان کرونا رسیده‌اند. برزیل و انگلیس نیز پس از آمریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند.

بیماری هزار چهره
از روزهای ابتدایی که کرونا به جهان معرفی شد درباره شباهت‌های آن و آنفلوآنزا نیز مباحث زیادی مطرح شد. بعد از آن هم علائمی چون تب شدید، سرفه خشک و تنگی نفس به‌عنوان علائم اختصاصی این بیماری اعلام شدند. حالا بعد از گذشت حدود 6‌ماه از شیوع جهانی این بیماری خبر می‌رسد که علائم بروز کرونا نیز تغییر کرده است. دکتر پیام طبرسی، رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره گفته است: در حال حاضر علائم گوارشی مانند اسهال و درد شکم ،استفراغ، علائم پوستی کهیر، درد شدید نواحی قلب و علائم مغزی مانند سکته مغزی از برخی علائم جدید این بیماری است. وی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در کشور هم گفت: متاسفانه تعداد بیماران بستری بیشتر از تعداد بیماران ترخیصی شده است و در حال حاضر مقداری با کمبود تخت در تهران مواجه شده‌ایم و دلیل این کمبود برگشتن تخت‌های مخصوص بیماران کووید۱۹ به تخت‌های عادی در بیمارستان‌ها و همینطور افزایش تعداد بیماران در چند روز اخیر است؛ همین کمبود تخت باعث شده تا متاسفانه نتوانیم قادر به بستری تعدادی از آن‌ها باشیم.

وضعیت تهران قرمز است نه سفید و زرد
 رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص تغییر آمار مبتلایان، تصریح کرد: به‌دلیل رعایت نکردن فاصله‌گذاری فیزیکی مردم و رفتن به مهمانی‌ها و برگشت به روال عادی زندگی، متاسفانه آمار روز‌به‌روز در حال افزایش است. وی در پاسخ به نظر استاندار تهران در مورد وضعیت زرد و سفید شهر تهران، گفت: از نظر ما تهران در وضعیت قرمز قرار دارد؛ چراکه ما در تهران و شهرستان‌ها از جمله کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان شهرهای شمالی تعداد مراجعین مبتلا به کووید بسیار بالاست و همین مراجعه از شهرستان‌ها موج مریضی ایجاد می‌کند که همین موضوع خود باعث افزایش تعداد مبتلا می‌شود. دکتر فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران هم دیروز از پر شدن تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب‌آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد. وی افزود: باید بدانیم که سیستم درمانی کشور یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰۰‌تخت بستری در حوزه بیمارستان‌های دانشگاهی‌مان داریم که نزدیک به ۵۰۰‌تخت برای بیماران مبتلا به کروناست. از ۴۸۵‌بیمار مبتلا به کرونا که در این بیمارستان‌ها بستری هستند، ۱۷۷‌بیمار در بخش‌های ویژه هستند. همچنین ۹۴‌بیمار در بیمارستان‌های غیردانشگاهی تحت نظارت ما بستری هستند.

نظر شما