شناسهٔ خبر: 41031676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با حضور مجازی وزیر بهداشت

نمايشگاه بين المللي صنعت دارويي فارمکس 2020 گشايش مي يابد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نمایشگاه بین المللی صنعت دارویی فارمکس 2020 با حضور تولیدکنندگان و متخصصان این صنعت و با حضور مجازی وزیر بهداشت، درمان و آموزشکی پزشکی امروز در محل هتل المپیک گشایش می‌یابد.
به گزارش آریا، در این نمایشگاه 208 شرکت فعال در صنعت دارو تازه‌ترین دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود را ارائه می‌کنند.
به گفته معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، صنعت دارو از پیشرفته‌ترین صنایع کشور است که توان تولید 99 درصد دارو‌ها را در داخل داراست.
آقای محمدرضا شانه ساز افزود: یک درصد باقی مانده هم یا از نظر اقتصادی تولید آن به صرفه نیست و یا اینکه به تازگی وارد فهرست دارویی دنیا شده است.
وی افزود: تا 2 سال آینده 180 قلم دارویی در کشور تولید می‌شود که حدود 250 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون کشور از لحاظ تولیدات علمی از جمله تولید محصولات و مقاله در حوزه داروسازی جایگاه ویژه‌ای دارد که کسب این جایگاه به برکت انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان و نخبگان داخلی است.
آقای شانه ساز تاکید کرد: در حالی که دشمنان با اعمال تحریم‌های اقتصادی و به ویژه محدودیت در حوزه سلامت و دارو دنبال ایجاد مشکل برای ملت ایران است، اما ما در تولید دارو اکنون در ایران به خودکفایی رسیده ایم و کمبودی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: هر دارویی که امروز در دنیا تولید و وارد فهرست دارویی قرار بگیرد؛ داروسازان ما در مدت 2 سال این دارو را تولید می‌کنند.
اتکا به توان داخلی در صنعت دارویی
رئیس نمایشگاه بین المللی صنعت دارویی کشور ”فارمکس 2020“ هم گفت: افزود: صنعت دارویی کشور با اتکا به توان متخصصان داخلی از ظرفیت‌های بزرگ کشور برای جهش تولید است که فقط در سال گذشته بیش 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در تولید مواد موثره دارویی حاصل کردند.
آقای اختراعی گفت: مهم‌ترین هدف و تفاوت این نمایشگاه با سایر رویداد‌های مشابه این حوزه، ملاقات رودرروی صاحبان دانش فنی تولید مواد موثره دارویی و مواد شیمیایی وابسته مثل مواد واسطه با مصرف کنندگان و آن‌هایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند است و ان شاء الله نتیجه نمایشگاه منجر به انعقاد قرارداد‌های متعدد نقل و انتقال دانش فنی شود.
وی گفت: در داخل کشور دو گروه متفاوت در حوزه صاحبان دانش فنی وجود دارد. گروه اول، نهاد‌های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که سال هاست روی تولید مواد شیمیایی و مواد دارویی کار می‌کنند، مانند شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های شتاب دهنده و ...، که همگی جهت حضور در این نمایشگاه ابراز علاقه کرده اند.
نمایشگاه بین المللی صنعت دارویی ”فارمکس 2020“ افزود: گروه دوم، شرکت‌های تولیدکننده هستند، در حال حاضر برای بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی، تعداد اقلامی که در فهرست دارویی شان وجود دارد، بیشتر از ظرفیت تولیدی شان است، چرا که تا همین چند ماه پیش، بخش عمده‌ای از بازار دارویی کشور در اختیار واردکننده‌های دارو قرار داشت.
آقای اختراعی گفت: وارد کنندگان در دو موضوع داروی تحت امتیاز (لیسانس) و دارو‌های سفارشی که در خارج از کشور تولید و وارد می‌شد، بازار را در دست گرفته بودند، اما اخیراً که با تدابیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو، از بسیاری از واردات بی مورد، به حد قابل توجهی جلوگیری شده و ظرفیت شرکت‌های داروسازی و کارخانجات تولیدکننده مواد موثره و بسته بندی عملاً بین 30 تا 40 درصد در هر محصول افزایش پیدا کرده است.
توان تولید مواد موثره دارویی
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با اشاره به اینکه عمده شرکت‌های تولیدکننده مواد موثره ما چند منظوره هستند و اقلام متعددی را تولید می‌کنند، ادامه داد: وقتی که ظرفیت همه اقلام همزمان بالا می‌رود، طبیعتاً امکان تولید همه این مواد در بلندمدت وجود نخواهد داشت.
آقای اختراعی افزود: تولیدکننده‌ها با دسته بندی محصولات، برخی از اقلام که نزدیک‌تر به خانواده محصولات شان است یا از لحاظ اقتصادی و فنی بیشتر به آن احاطه دارند، نگه می‌دارند و تولید سایر اقلام را به اجبار کنار می‌گذارند. در چنین شرایطی، چه فرصتی بهتر از یک نمایشگاه تخصصی مانند فارمکس 2020 که تولیدکنندگان دانش فنی تولید اقلام کنار گذاشته شده را به صورت مدت دار یا نقدی در اختیار سایر سرمایه گذارانی بگذارند که تازه وارد بازار شده اند یا تعداد مولکول‌های تولیدی کمتر از ظرفیت تولید خود دارند.
وی افزود: این گروه در واقع گروه دوم صاحبان دانش فنی هستند که تجربیات خوبی دارند، منابع را به خوبی می‌شناسند، سال‌ها تجربه تولید دارند و خیلی راحت می‌توانند نرم افزار را منتقل نمایند و حتی نیرو‌های انسانی را در نقل و انتقالات، آموزش دهند. پس ما در حوزه دانش فنی در این نمایشگاه دستمان پر خواهد بود.
آقای اختراعی افزود: در حوزه مقابل هم بایستی ان شاءالله تا زمان نمایشگاه تمام علاقمندان را از طریق نشریات، روابط عمومی، سایت‌ها و ... مطلع نماییم تا بتوانند با حضور در نمایشگاه، از فرصت ایجاد شده برای ملاقات مستقیم با صاحبان دانش فنی بهره ببرند.

نظر شما