شناسهٔ خبر: 4102770 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

زنگنه اولویت های صنعت نفت در سال آینده را تشریح کرد؛

هدف گذاری برای صادرات ٢٠ میلیون تن فرآورده نفتی

صاحب‌خبر - بیژن زنگنه، وزیر نفت در گردهمایی سراسری مدیران و ذینفعان عرصه سوخت کشور افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی را موضوعی بسیار مهم دانست زیرا منابع مالی بخشی از طرح‌های صنعت نفت از این طریق تامین شود.
وزیر نفت حجم صادرات فرآورده‌های نفتی برای سال ٩۴ را دست‌کم ٢٠ میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: صادرات فرآورده نقش مهمی در اجرای طرح‌های صنعت نفت خواهد داشت.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال برخی طرح‌های گازرسانی و یا بخشی از پروژه‌های پارس جنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده تامین شود.
وزیر نفت با بیان اینکه تحولات بزرگی در عرصه انرژی و توزیع آن ایجاد شده است، گفت: این تحولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و متناسب با آن ماموریت این شرکت نیز تغییر خواهد کرد.
زنگنه با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، تصریح کرد: با افزایش گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع، نیروگاه‌ها و . . . مسوولیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با گذشته تفاوتهایی پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در سال آینده و سال‌های بعد توزیع نفت گاز در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش می‌یابد، افزود: همچنین توزیع نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در کشور نیز به تدریج به صفر می‌رسد.
وی همچنین به کاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال ٩٣، ٣٠ درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید.
به گزارش شانا،‌ وزیر نفت از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد.
راهبردهای جدید ماموریت شرکت ملی پخش
وزیر نفت با بیان اینکه از این پس مجموعه‌ای از راهبردهای جدید با زمانبندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می‌شود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش‌خصوصی واگذار شود.
زنگنه تشریح کرد: فرآورده‌های نفتی باید در مخازن به جایگاه‌داران (که بهتر است به صورت تعاونی و تشکلی از جایگاه‌داران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام گردد.
وی همچنین پیشنهاد داد: بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاه‌داران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاه‌داران با شرکت ملی پخش با سهولت انجام گردد. زنگنه از این مورد به عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از سه هزار جایگاه طرف است. وی تاکید کرد: در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است به زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.
زنگنه از عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارایه می‌دهد به عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاه‌های معمولی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد محاسبه می‌شود اما می‌توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد.
وی از جایگاه‌های تک تلنبه‌ای نیز به عنوان یک راهبرد مفید به‌ویژه برای شهرهایی که در آن زمین گرانقیمت است، نام برد و گفت: با این روش که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است می‌توان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد.
زنگنه به روش توزیع نفت گاز بر اساس پیمایش که از سال آینده در شرکت ملی پخش مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اشاره کرد و گفت: این روش مشکلات ما در زمینه قاچاق سوخت و فرآورده را کاهش می‌دهد.
افزایش 5 میلیون لیتری بنزین یورو۴ در سال آینده
عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این همایش از افزایش پنج میلیون لیتری تولید بنزین یورو۴ در سال آینده خبر داد و گفت: این افزایش تولید از پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز تامین خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: با تحقق برنامه افزایش تولید 5/1 میلیون لیتری بنزین پالایشگاه تبریز و 5/3 میلیون لیتر بنزین پالایشگاه بندرعباس در سال آینده، حدود پنج میلیون لیتر به تولید فعلی بنزین یورو۴ کشور افزوده می‌شود.
عباس کاظمی با بیان اینکه در بحث افزایش کیفیت سوخت نیز اقدامات مطلوبی انجام شده است، افزود: با بهره‌برداری از واحد گوگردزدایی نفت گاز در پالایشگاه بندرعباس تا شهریور سال آینده حدود ١٠ میلیون لیتر از نفت گاز تولیدی این شرکت به سطح استاندارد یورو۴ خواهد رسید.
وی افزود: همچنین واحد نفت گاز پالایشگاه لاوان نیز تا ماه آینده می‌تواند سه میلیون لیتر گازوییل یورو۴ تولید کند.
انباشتگی فرآورده مساوی است با افزایش صادرات
کاظمی با اشاره به ظرفیت‌های تولید سوخت در کشور گفت: با توجه به کاهش مصرف فرآورده‌ها در سال‌جاری با انباشتگی سوخت رو‌به‌رو شده‌ایم که این به معنی افزایش توان صادرات است. وی با بیان اینکه بجز بنزین در فرآورده‌های نفت سفید، نفت گاز، ال‌پی‌جی و مازوت با کاهش مصرف در کشور رو‌به‌رو بوده‌ایم، تاکید کرد: به منظور افزایش صادرات فرآورده‌های مازاد هماهنگی‌هایی با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت انجام داده‌ایم تا بتوانیم صادرات از بخش دریا را افزایش دهیم.
کاظمی اضافه کرد: این میزان در سال ٩۵ و با افزایش حجم تولید گاز باز هم افزایش خواهد یافت.
ذخیره 4/1 میلیارد لیتری بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ذخایر بنزین کشور در سطح مناسبی است، میزان آن را یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون لیتر اعلام کرد.
وی افزود: خوشبختانه به دلایل افزایش تولید پالایشگاه‌ها، مدیریت مصرف و افزایش مصرف سی‌ان‌جی، میزان واردات بنزین به کشور بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه به طور میانگین حدود روزانه 6/4 میلیون لیتر در سال‌جاری بوده است.
تجمیع کربن علت اصلی آلودگی هوا
کاظمی با بیان اینکه زمستان امسال نسبت به سال گذشته آلودگی‌های مربوط به بنزن، مواد آروماتیک و گوگرد در هوای کلانشهرها بسیار کمتر بوده است، تصریح کرد: پدیده‌ای که هر سال زمستان بر آن افزوده می‌شود نه به خاطر نوع سوخت بلکه به خاطر تجمیع کربن است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: در فصول سرد تجمیع کربن به علت گسترش نیافتن توده هوای سرد در افق و ایجاد پدیده وارونگی هوا عامل ایجاد هوای آلوده است که این پدیده فقط با کاهش حجم کربن در هوای کشور قابل حل است. وی راهکار کاهش کربن در هوا را نیز گسترش حمل و نقل عمومی و استفاده از برق دانست و عنوان کرد: هرچقدر میزان مولفه‌هایی نظیر آروماتیک، بنزن و گوگرد در سوخت مصرفی خودروها کاهش یابد باز هم نمی‌تواند از تجمیع کربن در هوای کشور جلوگیری کند و این مهم باید با راهکارهای دیگری حل شود.
وی از برنامه‌ریزی برای صادرات نفت گاز تولیدی پالایشگاه تبریز در آینده خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این برنامه نفت گاز یورو۴ مورد نیاز شهر تبریز از پالایشگاه تهران تامین خواهد شد.
مبارزه با قاچاق در خشکی و دریا
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مبارزه با قاچاق سوخت را یکی از اولویت‌های این شرکت نام برد و افزود: به همین منظور فروش مرزی سوخت را از اوایل امسال در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه فروش مرزی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، گفت: هر اندازه که فروش مرزی توسعه پیدا کند به همان اندازه نیز از قاچاق سوخت جلوگیری شده است.
وی ابراز امیدواری کرد در صورت افزایش فروش فرآورده در مرز پاکستان، تجارت قاچاقچیان دچار رکود خواهد شد.
کاظمی افزود: امیدواریم بتوانیم با انجام تمهیداتی در بخش دریا، قاچاق در این بخش را نیز کاهش دهیم.
آمادگی صادرات روزانه ۵۶ میلیون لیتر گازوییل و نفت کوره
حسین آقایان، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور نیز در این همایش از جمله برنامه‌های سوخت‌رسانی این شرکت در سال آینده را سوخت‌رسانی جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع، انتقال فرآورده مازاد به مبادی جنوبی کشور برای صادرات روزانه ۴١ میلیون لیتر نفت کوره و ١۵ میلیون لیتر نفت گاز، صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه، کاهش آلودگی محیط زیست، ضرورت تخلیه هرچه سریع‌تر نفت کوره ارسالی به مقاصد ماهشهر، بندرعباس و ... دانست.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سال آینده آمادگی صادرات روزانه ۴١ میلیون لیتر نفت کوره و ١۵ میلیون لیتر گازوییل مازاد بر نیاز کشور را دارد.
حسین آقایان همچنین درباره مصرف‌کنندگان عمده سوخت گفت: تهیه نقشه راه همراه با زمان‌بندی برای جایگزینی هرچه بیشتر گاز طبیعی به جای سوخت مایع در سال ٩۵، پایش ماهانه میزان خرید مصرف‌کنندگان عمده و بررسی دلیل خرید نداشتن بعضی از مصرف‌کنندگان عمده، استفاده از فناوری اطلاعات برای کنترل و نظارت بر مصرف‌کنندگان، استفاده از توان بخش‌خصوصی و ارایه مشاوره و اجرای دوره‌های آموزشی برای برخی از مصرف‌کنندگان عمده با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال آینده است.
به گفته وی به‌کارگیری تمهیدات لازم به منظور تخلیه هرچه سریع‌تر نفتکش‌ها و مخزندارهای راه‌آهن در مبادی جنوبی نیز از جمله دیگر این برنامه‌هاست. وی با بیان اینکه سال آینده نیز باید ملاحظاتی را در سوخت‌رسانی رعایت کرد، افزود: سال آینده تولید بنزین و نفت گاز یورو۴ در پالایشگاه لاوان انجام و همچنین تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه آبادان نیز در دستور کار قرار دارد.

نظر شما