شناسهٔ خبر: 41001400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رانده شدگان

شیوع کووید۱۹ در ایران آسیب های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را در بین اقشار جامعه ایجاد کرده است. یکی از عیان ترین آسیب ها در حوزه اجتماعی است و پررنگ ترین آن محدود به سوءمصرف کنندگان مواد مخدر می شود. حال اگر در این روزها کمی با دقت بیشتری به گوشه و کنار خیابان های تهران نگاه بی اندازیم. فردی را در حال مصرف مواد مخدر می بینیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق آمارهای رسمی تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر روزانه در ایران در حال افزایش است. اخیرا عضو شورای اسلامی مشهد گفته اگر امروز می‌گویند معتاد مجرم نیست دلیل نمی‌شود معتادان به راحتی در معرض دید عموم و مکان‌های عمومی مواد مخدر مصرف کنند. اما دلیل نمایان تر شدن این صحنه ها چیست.

همزمان با ظهور کرونا در ایران بسیاری از سومصرف کنند ها از گرماخانه های زیر نظر ماده ۱۶ آواره شدند و راهی پارک های جنوب شهر شدند. در این رابطه دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفته که با  نظر کمیته درمان قرار شد در اسفند ماه، معتادان جدید به مراکز بازپروری اضافه نشوند زیرا ممکن بود ناقل کرونا باشند، این تصمیم بنابر شرایط موجود گرفته شد. اگر این اتفاق روی نمی‌داد چه بسا با حجم بالای ابتلا و مرگ و میر در مراکز بازپروری روبه‌رو بودیم. ولی کسی به این فکر نکرد که بسیاری از این افراد در این بحران چه می کنند.   بسیاری از این سومصرف کنندگان همراه با فرزندانشان راهی خیابان شدند و در همین حین بسیاری از سودجویان زمانی فرد مصرف کننده در حال خودش نیست کودک را از آنها می دزدند و در فضای مجازی با قیمت های پایین به فروش می گذارند. البته هستند افرادی که بخاطر تهیه مواد مورد نظرشان کودک که سهل است، خود را می فروشند!

 البته مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفته از زمان اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در ۱۵ استان پس از شیوع کرونا تاکنون ۱۱ هزار و ۲۱۷ معتاد دستگیر شده اند. ۷۸۳۴ نفر در مراکز بهزیستی پذیرش شدند و تست کرونای ۱۱۶ نفر از آنان مثبت بوده است. همچنین بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است. اما با گران شدن ۵۰ درصدی مواد مخدر و ارزان تر شدن شیشه تمام مصرف کنندگان مواد سنتی به صنعتی روی آوردند که خود معضل بزرگی است. زیرا عوارض مصرف شیشه غیر قابل جبران و تکان دهنده است.

در همن راستا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، با بیان اینکه دسترسی مردم به مواد مخدر نسبت به سال ۹۳ آسان تر و سریع تر شده است، گفته هر فردی که اراده کند می تواند ظرف مدت نیم ساعت مواد تهیه کند و گیلان به صورت مشترک با فارس رتبه دوم دسترسی بعد از تهران را دارد! گرایش به مصرف مواد صنعتی را بیشتر از مواد دخانی مخدر دانست. مصرف تریاک ۲۵ درصد کاهش داشته، اما مصرف شیشه ۴۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

زنانی که رها شدند

در همین رابطه لیلا ارشد، موسس خیریه خانه خورشید و فعال حقوق زنان به «جهان صنعت » می گوید: از ابتدای بحران کرونا مددکاران خانه خورشید هر روزه برای آموزش و اهدای وسایل بهداشتی در پارک ها حضور می یابند. اما اخیرا به دلیل اینکه بسیاری از مراکز نگهداری، بخصوص مراکزی که زیر نظر ماده ۱۶ کار می کردند معتادانی که در آنجا حضور داشتند را رها کردند، شاهد افزایش روز افزون این گونه افراد در پارک های هستیم. با شیوع کرونا در ایران مشکلات سومصرف کنندگان بسیار زیادتر از قبل شده است. گرچه برخی پارک ها فاقد آب اند اما نگهبان پارک های که لوله کشی آب دارند گاها لوله آب یا در دستشویی ها را می بندند. امکانات در مکان ها عمومی بسیار محدود و وضعیت بهداشت توالت های پارک ها اسفناک است. به همین خاطر بسیاری از معتادان به حاشیه خیابان و پارک ها پناه می برند. شرایط برای سومصرف کننده ها سخت بود حال با ظهور چننی بحرانی سخت تر شده است. البته تاکید من بر زنان سومصرف کننده است زیرا مشکلات آنها بسیار وخیم تر و آسیب های بیشتری را تجربه می کنند. اما مردان سومصرف کننده هم وضعیت مشابه زنان دارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل بحران کرونا بسیاری از گرماخانه ها پذیرایی سومصرف کنندها نیستند. به تازگی هم قیمت مواد مخدر بسیار گران تر از قبل شده است. بسیاری زنانی که قطع سومصرف کرده بودند و دارای شغلی با درآمد حداقل بودند هم آن کار را از دست دادند و مجددا به مواد روی آورند. این زنان در تالارهای عروسی و عزا کار می کردند حال تمام این مراسم ها قطع شده است. زنانی که در آپارتمان ها پله می شستند برخی اوقات می توانستند بعنوان کارگر در خانه ها کار کنند تمام آنها بخاطر ترس از انتقال ویروس کرونا  بیکار شدند. همچنین زنان بسیاری در مترو دست فروشی می کردند و در واقعیت این ها درآمد روزانه داشتند. شرایط برای زنان بی سرپناه بسیار سخت تر از قبل شده است. متاسفانه دولت حمایتی از این افراد نمی کند. حتی همسران و شرکای جنسی آنها هم که معمولا کار پیک موتور یا دستفروشی انجام می دادند بیکار شدند. .حال با از دست دادن تمام این موارد شرایطشان دشوار تر می شود. برخی از این زنان دیگر قادر به نگهداری فرزندانشان نیستند.

فرزندانی که فروخته می شوند!

ارشد درخصوص فرزندان زنانی که در پارک ها به سر می برند، گفت: بسیاری از زنانی که رها شدند، فرزند داشتند. برخی افراد سودجو به بهانه اینکه کودک را تحویل بهزیستی می دهند  از مادر می گرفتند و میفروختن، گاها با پدر وارد مذاکره می شدند. خبری که اخیرا درخصوص فروش کودک رسانه ای شد، عکس یکی از همان بچه های که در پارک کنار مادرش دیده بودیم، را در پیج های مختلف اینستاگرام دیدیم. مددکاران ما در طول تمام این مدت در صدد گرفتن فرزند از مادرش بودند که متاسفانه باخبر شدیم آن کودک را در ازای مبلغی ناچیز فروخته است. حال نمیدانیم کودک کجا است.

ارشد درخصوص گرماخانه ها گفت: پروتکل های گرماخانه ها متفاوت است. بعضا با سازمان بهزیستی یا شهرداری قرارداد دارند. گرچه بنده وارد این حوزه نمی شوم بیشتر کمک ها بهداشتی و مالی به زنان قطع سومصرف می کنم تا آسیب های اجتماعی کمتری به آنها وارد شود. گرچه مواد شوینده و ماسکی که در اختیار افراد حاضر در پارک ها قرار می دهیم استفاده نمی کنند حتی در بعضی مواقع آن ها را می فروشند. افراد معتادی که در پارک ها به سر می برند پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند. اصلا نمی دانند کرونا چیست و از کجا آمده. البته نیروهای گشت ما در پارک ها مدام در حال گشت نزنی هستند اما کسی گوش نمی دهد. گرچه موسسه ما هم امکانات زیادی ندارد زیرا از زمان شیوع بحران کرونا تعداد سومصرف کنندگان رها در پارک ها بسیار افزایش یافته است. متاسفانه آمار دقیقی از این قبیل افراد وجود ندارد. تنها کاری کا از دست ما بر آمد کمک به تعداد کمی از خانوارها بود.

وی در خصوص درآمد زنان رها شده در پارک ها گفت: معمولا با فروش مواد مخدر و واسطه گری هزینه مواد خود را در می آورند. بسیاری از معتادان مواد را دسته جمعی می کشند. که اصطلاحا به این دست از افراد لبی گفته می شود. قطعا زنی که در پارک با شرایط نامناسب زندگی می کند مورد خشونت و تجاوز قرار می گیرد. یکی از راه های در آمد این زنان تن فروشی است.

نگرانی از مصرف بیش از اندازه شیشه

موسس خانه خورشید در خصوص نگرانی های عمومی درباره تغییر مصرف سنتی به صنعتی گفت: این روزها خبر از گرانی مواد مخدر به گوش می رسد ولی متاسفانه قیمت مواد شیشه هیچ تغییری نکرده حتی به دلیل افزایش فزاینده تولید، ۴۰ درصد کاهش قیمت داشت. نگرانی ما از این باب است که مصرف شیشه مشکلات بیشتری  را برای مصرف کننده در پی دارد. به همین دلیل افرادی که در پارک سکونت دارند، هرویین و شیشه مصرف می کنند. بعضا افراد دو مصرفه شدند و این فاجعه است. مواد سنتی بسیار گران شده و همگان روی آوردند به مواد صنعتی.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما