شناسهٔ خبر: 40972989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

پایان یک ماجراجویی؟

مانور خیابانی و مواضع قاطع نیروهای مقاومت در عراق کار را یکسره کرد/ عقب‌نشینی آمریکا، عذرخواهی نخست‌وزیر، آزادی اعضای حشدالشعبی و دست برتر حزب‌الله

با یوروش نیروهای نزدیک به آمریکا الکاظمی نخست وزیر جدید عراق در معرض اتهام گروه‌های مختلف شیعی به دلیل همکاری با آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل-رجانیوز: اوتیماتوم 24ساعته گروه‌های مقاومت به آمریکایی‌ها بعد از یورش آنها به یکی از پایگاه‌های حشدالشعبی و بازداشت تعدادی از اعضای آن باعث شد تا ساعاتی بعد، این نیروها آزاد شوند و عراق شاهد جشن پیروزی دیگری باشد. این روزها در حالیکه بسیج مردمی عراق در حال مبارزه با گروه‌های پراکنده داعش است برخی نفوذی‌های داخلی که به اوامر آمریکا عمل میکنند در صدد تضعیف جبهه مقاومت هستند.
 
به گزارش رجانیوز:  کمتر از ۲۴ ساعت پس از حمله شماری از نیروهای امنیتی عراق با حمایت امریکا به دفتر کتائب حزب الله در بغداد و دستگیری ۱۳ نفر از اعضای این نیروها، منابع رسانه ای از آزادی این بازداشت شدگان خبر دادند. 
 
در پی این حمله، شماری از نیروهای کتائب حزب الله وارد منطقه سبز بغداد شده و با تصرف یکی از ساختمان های سازمان مبارزه با تروریسم که مجری این اقدام بوده است، خواستار آزادی بازداشت شدگان شدند. همزمان دولت عراق نیز برای کنترل منطقه سبز بغداد منع آمد و شد اعلام کرد.


ورود گروه های مقاومت با سلاح های سبک و سنگین به منطقه حفاظت شده بغداد(الخضرا) قبل از آزادی رزمندگان ربوده شده دانلود فیلم 

 
 
با یوروش نیروهای نزدیک به آمریکا الکاظمی نخست وزیر جدید عراق در معرض اتهام گروه‌های مختلف شیعی به دلیل همکاری با آمریکایی‌ها قرار گرفته است.
 
البته برخى منابع از عذرخواهى شخص نخست وزير عراق به دليل اتفاق پيش آمده درخصوص دستگيرى برخى نيروهاى حشد الشعبى كه به زعم الكاظمى در نتيجه يك نامه اشتباهى از طرف مركز عمليات ملى عراق صادر شده بود، خبر مى دهند. همچنين برخى اخبار حكايت از اين دارد كه اين عذرخواهى در حضور هادى العامرى انجام شده است.
 
حوادث بغداد، در فضای مجازی عراق نیز بازتاب زیادی داشت و موجب شد تا حامیان حشدالشعبی با انتشار هشتگ #مجاهدیناخطاحمر_یاکاظمي (رزمندگان ما خط قرمز‌اند ای کاظمی) به دولت عراق در مورد هرگونه تعرض به نیروهای حشدالشعبی هشدار دهند. ساعاتی بعد اعضای دستگیر شده‌ی بسیج مردمی عراق آزاد شدند و مردم با ورود به خیابان‌ها تا صبح به چشن پرداختند.
 
حضور طرفداران کتائب حزب الله پس از آزادی رزمندگان این گروه در نزدیکی منطقه خضراء
 
روايت حشد الشعبى از حادثه پنجشنبه شب عليه نيروهاى بسیج مردمی عراق
حشد الشعبى اعلام كرد كه نيروهاى مبارزه با تروريسم روز پنجشنبه به يكى از مقرهاى حشد در منطقه البوعيثه حمله كرده و اين حمله بنابر اطلاعاتى كذب و جعلى-مبنى بر اين كه در مقر حشد تروريست هايى حضور دارند- و بدون هماهنگى با تيپ 8 حشد كه در آن منطقه حضور داشته و بدون هماهنگى با بخش امنيت حشد، صورت گرفت.
 
اما ماجرا هر چه باشد این مهم را نشان میدهد که آمریکا با همکاری الکاظمی درصدد بود تا واکنش نیروهای حشدالشعبی به حوادث مشابه را برآورد کند که البته با واکنش محکم و قاطع نیروهای مقاومت همراه شد. نخست وزیر الکاظمی تلاش دارد تا ضدآمریکایی بودن نیروهای حشدالشعبی را برای خوش‌آمد آمریکا خنثی کند.
 
انتقاد تند «قیس خزعلی» از نخست‌وزیر عراق به دلیل تعرض به نیروهای الحشد
«قیس خزعلی» در مورد این یورش به نیروهای بسیج مردمی عراق به نخست وزیر هشدار جدی داد. دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در این خصوص گفت: حکم دستگیری صادر شده از دستگاه قضایی علیه اعضای الحشدالشعبی وجود ندارد و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر همان کسی است که این دستور را داده است.
 
وی افزود: هیچکدام از نخست‌وزیران سابق عراق مجاهدان را هدف نگرفته‌اند جز الکاظمی که برای هدف گرفتن الحشدالشعبی تلاش می‌کند. یک نصیحت به الکاظمی: در برابر مجاهدان الحشدالشعبی نایست زیرا آنها نماینده ملت هستند.
 
 وی تاکید کرد: مصطفی الکاظمی نمی‌تواند در برابر الحشد الشعبی که خواستار حاکمیت عراق است، بایستد. دولت الکاظمی موقت است و کار آن برگزاری انتخابات زودهنگام و عبور از چالش‌های اقتصادیست.
 
خزعلی ادامه داد: همه بمباران‌های اخیر، مقرهای نیروهای آمریکایی و سفارت آمریکا را هدف گرفته و هیچ گروه مقاومتی وجود ندارد که سازمان‌ها در منطقه «سبز» را هدف گرفته باشد.
 
وی در ادامه گفت، پرواز دائمی هوایپماهای آمریکا در آسمان عراق باعث واکنش دولت نمی‌شود یا اینکه اخیرا ارتش ترکیه نیروهای خود را کردستان عراق پیاده کرده اما دولت هیچ کاری در این باره انجام نداده است.
قیس خزعلی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را «اشغالگری» خواند بویژه پس از آنکه پارلمان رأی به اخراج آنها داده است.
 
نجباء: مجری سیاست‌های اشغالگران آمریکایی نباشید
مسئول نظامی مقاومت اسلامی نجباء با تاکید براینکه برخی طرف‌ها نباید مجری طرح‌های اشغالگران آمریکایی باشند، نسبت به تعرض به مجاهدان الحشد الشعبی هشدار داد.
 
نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نجباء نیز در این رابطه با اشاره به جانفشانی‌های مجاهدان الحشدالشعبی، تاکید کرد که این نیروها نباید هدف قرار بگیرند.
 
وی با اشاره به تلاش برخی برای ایجاد فتنه داخلی در عراق در پرتو شرایط دشوار کنونی، گفت: «چنین دسیسه‌ای بدون شک اقدامی مذبوحانه خواهد بود و برای طراحان آن پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هرگز انتظار آن را نمی‌کشند.»
 
تاکید شخصیت‌های عراقی بر حمایت از الحشد الشعبی
حجت الاسلام و المسلمین سید «صدر الدین قپانچی» امام جمعه نجف بازداشت نیروهای الحشد الشعبی را اتفاقی خطرناک و غیر قابل قبول خواند و گفت:« الحشد شاید صبر داشته باشد، اما وطن و خون خود را نمی‌فروشد.» حجت الاسلام قپانچی همچنین از دولت خواست به مشکلات کشور نظیر تجاوز ترکیه، بحران اقتصادی و خطر کرونا و نه تعرض به فرزندان الحشد الشعبی بپردازد.
 
«حسن سالم» عضو فراکسیون پارلمانی صادقون عراق هم روز جمعه تاکید کرد که سرنوشت کسانی که به الحشد الشعبی تعرض کنند، نظیر سرنوشت گروهک تروریستی داعش خواهد بود.
 
سالم در بیانیه‌ای گفت: «الحشد الشعبی دژ استوار میهن است و  کسانی که به آن تعرض کنند  سرنوشت آن مثل داعش خواهد بود خواه اشغالگران آمریکایی یا مزدوران و سرسپرده های آنها باشند.
 
واکنش نوری المالکی به بازداشت اعضای کتائب حزب‌الله عراق
«نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون عراق در صفحه توئیتر خود در واکنش به بازداشت اعضای کتائب حزب‌الله عراق، خواستار احترام به نیروهای الحشد الشعبی شد.
 
او نوشت: «الحشد الشعبی عناوین پیروزی مهمی دارد و مظهر قدرت مردم و حاکمیت است و باید احترام و هیبتش حفظ شود و تعرض به آن یا بی احترامی به آن جایز نیست. این حکومت برای ماست و نیروهای "مبارزه با تروریسم" نیز فرزندان ما هستند که به جهاد و پایداری آن‌ها افتخار می‌کنیم و بی احترامی به این گروه و هر نیروی نظامی ملی تحت حاکمیت عراق جایز نیست.»
 

نظر شما