شناسهٔ خبر: 40958738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شمار مبتلايان به 10 ميليون نفر نزديک شد/ ثبت بيش از 40 هزار مورد مبتلا در امريکا ظرف يک روز/ابتلاي بيش از 6 هزار نفر به کرونا طي 24ساعت در جنوب آفريقا

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-شمار قربانیان کرونا در جهان به 490 هزار و 933 نفر رسید. تا کنون 9 میلیون و 699 هزار و 575 نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا،بیماری کووید-19 با سرعت در منطقه آمریکای لاتین رو به گسترش است و موارد جدید ابتلا و فوت ناشی از آن در برزیل، پرو و شیلی گزارش شده است.
 تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار قربانیان کروناویروس جدید در جهان به 491 هزار و 856 نفر رسیده و تاکنون ابتلای 9 میلیون و 714 هزار و 809 نفر نیز به این بیماری تأیید شده است.
همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون پنج میلیون و 250 هزار و 87 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در جهان بهبود یافته‌اند.
از میان سه میلیون و 972 هزار و 866 مورد ابتلای فعال در سراسر جهان سه میلیون و 915 هزار و 482 مورد معادل 99 درصد از کل موارد وضعیت خفیف داشته و تنها 57 هزار و 384 مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار دارند.
همچنین از پنج میلیون و 741 هزار و 943 پرونده مختومه بیماران مبتلا به کرونا، پنج میلیون و 250 هزار و 87 نفر معادل 91 درصد از موارد بهبود یافته و 491 هزار و 856 نفر معادل 9 درصد از موارد جان خود را از دست داده‌اند.
آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-19 قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر برزیل و روسیه به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند و برزیل و انگلیس نیز پس از آمریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند.
 قطر با 91 هزار و 838 مبتلا، چین با 83 هزار و 642 مبتلا، کلمبیا با 80 هزار و 599 مبتلا،  سوئد با 63 هزار و 890 مبتلا، مصر با 61 هزار و 130 مبتلا، بلژیک با 61 هزار و هفت مبتلا، بلاروس با 60 هزار و 382 مبتلا، اکوادور با 53 هزار و 156 مبتلا، آرژانتین با 52 هزار و 457 مبتلا و اندونزی با 50 هزار و 187 مبتلا بیش از 50 هزار مورد ابتلا را تاکنون ثبت کرده‌اند.
همچنین کشورهای هلند، اندونزی، امارات متحده عربی، ، سنگاپور، کویت، پرتغال، اوکراین، عراق، لهستان، عمان، فیلیپین، سوئیس، افغانستان، جمهوری دومینیکن، پاناما، بولیوی، ایرلند، رومانی، بحرین، سرزمین‌های اشغالی، نیجریه و ارمنستان بیش از 20 هزار مبتلا را تاکنون ثبت کرده‌اند.


 وضعیت جسمانی داوطلبان تزریق واکسن کرونا در روسیه 
بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، وضعیت سلامت داوطلبانی که در دو گروه جداگانه، در آزمایش تزریق واکسن ویروس کرونا شرکت کرده‌اند، خوب است و تاکنون هیچ عارضه‌ای در آنها مشاهده نشده است.
 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که وضعیت سلامتی گروه‌های اول و دوم داوطلبان پس از واکسیناسیون علیه ویروس کرونا خوب و رضایت بخش است و همگی آنها تحت نظر متخصصین بیمارستان "بوردینکو" قرار دارند.
بر اساس این اطلاعات، تمامی داوطلبان پس از تزریق واکسن، هیچگونه عارضه یا عوارض جانبی را تجربه نکرده‌اند. متخصصین همچنان به مطالعه کامل طیف وسیعی از آزمایشات و پاسخ ایمنی این افراد به دارو ادامه می‌دهند.
به گفته یکی از پرشکان این بیمارستان، براساس نتایج معاینه داوطلبان و نظارت بر پارامترهای آزمایشگاهی، تاکنون هیچ عارضه‌ای در آنها مشاهده نشده است، هیچیک از شرکت کنندگان درباره این آزمایش و وضعیت بهداشتی شکایتی نداشته و همه آنها در سلامت کامل بسر می‌برند.
در بین داوطلبانی که حاضر به آزمایش تزریق واکسن ویروس کرونا شده‌‌اند، افراد نظامی و غیرنظامی حضور دارند. تاکنون دو گروه 12 نفره واکسیناسیون شده‌اند.
مقامات مسئول روسیه، پس از آغاز این آزمایشات بالینی، ابراز امیدواری کرده‌اند که واکسن تولید شده در روسیه برای ویروس کرونا در ماه آگوست و سپتامبر (شهریور ماه سال جاری) به تولید انبوه رسیده و بتوان از آن برای واکسیناسیون عمومی استفاده کرد.
 

ثبت بیش از 40 هزار مورد ابتلا به کرونا ظرف یک روز
آمریکا با بیش از 40 هزار مورد ابتلا به کرونا ظرف یک روز، رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند.
به گزارش  نیویورک تایمز، آمریکا روز پنجشنبه با ثبت بیش از 40 هزار مورد ابتلا به کرونا، رکورد تازه‌ای را در این زمینه بدست آورد.
به نوشته نیویورک تایمز، در حالی آمریکا روز گذشته در زمینه ثبت ابتلا به کرونا رکورد زده که برخی ایالت‌های این کشور، بازگشایی و کاهش محدودیت‌ها را به تعویق انداختند.
در نشانه‌ای آشکار از وضعیت وخیم ابتلا به کرونا در آمریکا، تیم کاری مرتبط با کرونای کاخ سفید اعلام کرده تصمیم دارد امروز جمعه برای نخستین بار پس از دو ماه وقفه، جلسه توجیهی در این زمینه برگزار کند. این در حالی است که آخرین جلسه توجیهی این گروه در 27 آوریل برگزار شده بود.
رکورد تازه آمریکا در موارد تازه ابتلا به کرونا در حالی به ثبت رسیده که دست کم 4 ایالت آلاباما، آلاسکا، مونتانا و یوتا بالاترین موارد ابتلای روزانه به کرونا را به ثبت رسانده اند.
همچنین در ایالت کالیفرنیا، جایی که فرمان باقی ماندن در خانه ها، خصوصا در اوایل این همه گیری به اجرا در آمد، شمار مبتلایان روز پنجشنبه از 200 هزار مورد فراتر رفت.
این در حالی است که مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا ممکن است ده برابر بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون در آمار‌ها اعلام شده است.
مقامات بهداشتی آمریکا گفته اند معتقدند نزدیک به 20 میلیون آمریکایی تا کنون دچار کرونا شده اند. این در حالی است که در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا 2.3 میلیون نفر اعلام شده است.
تا کنون بیش از 9 میلیون و 714 هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، 491 هزار نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.


اروپا، داروی رمدسیویر را برای درمان کرونا تایید کرد
آژانس دارویی اروپا (EMA) مؤثر بودن داروی رمدسیویر (Remdesivir) در درمان بیماری کووید ـ 19 مؤثر را تأیید کرده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، تأیید این آژانس می‌تواند راه را برای استفاده از این دارو در درمان بیماران مبتلا به کرونا در اروپا هموار کند.
سازمان دارویی اروپا مستقر در لاهه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رمدسیویر نخستین داروی ضد کووید 19 است که برای تجویز در اتحادیه اروپا توصیه شده است. این توصیه حالا باید توسط کمیسیون اروپا تایید یا رد شود. این سازمان اعلام کرد کمیسیون اروپا قصد دارد درباره مجوز مشروط ورود داروی رمدسیویر به بازار در هفته آینده تصمیم گیری کند.
توصیه این سازمان شامل درمان ویروس کرونای جدید در میان بزرگسالان و نوجوانان بالای 12 سال است که از ذات الریه رنج می‌برند و به اکسیژن بیشتر نیاز دارند. این به معنای آن است که این دارو به افرادی که به نوع وخیم بیماری مبتلا شده اند، توصیه می‌شود.
تحقیق سازمان دارویی اروپا نشان داد، بیماران مبتلا به کووید 19 که با رمدسیویر درمان شده اند، به طور متوسط 4 روز زودتر از دیگر بیماران بهبود یافته اند.
به گزارش این خبرگزاری، این دارو که نخست برای مقابله با تب خونریزی دهنده ابولا از سوی شرکت داروسازی گیلیاد آمریکا تولید شده بود، نخستین درمانی است که در میان بیماران بستری شده کووید 19 در یک آزمایش بالینی با ابعاد قابل توجه اثراتی از خود نشان داده است؛ اگرچه این اثرات متوسط ارزیابی می‌شوند. همچنین استفاده از رمدسیویر در شرایط اورژانسی در بیمارستان‌ها نخست از سوی آمریکا و سپس ژاپن مجاز اعلام شد


جنگ مخالفان با واکسن کرونای بیل گیتس
مخالفان واکسن و تئوریسین‌های توطئه با داغ کردن هشتگ «بیل گیتس را رسوا سازید» قسم خوردند که از واکسن کووید-19 بیل گیتس میلیاردر و بنیانگذار مایکروسافت استفاده نخواهند کرد
 بیل گیتس همچنان هدف اصلی تئوریسین‌های توطئه در گوشه و کنار دنیاست و هشتگ «بیل گیتس را رسوا سازید» هفته گذشته در توییتر داغ شد. همه‌گیری ویروس کرونا بر طرح تئوری‌های توطئه آنلاین درباره بنیانگذار میلیاردر مایکروسافت افزوده است و برخی ادعاها مبنی بر اینکه گیتس قبل از شیوع ویروس از وجود آن خبر داشته یا اینکه وی حتی مسئول گسترش ویروس است، توسط برخی تئوریسین‌ها مطرح شده است.
حضور پررنگ بیل گیتس در رسانه‌ها در جریان همه‌گیری کووید-19 موجب حساس شدن بسیاری از افراد و فعالان شده و در نهایت تئوریسین‌های توطئه در اقدامی از پیش هماهنگ‌شده هشتگ «بیل گیتس را رسوا سازید» در توییتر داغ کردند.
نویسنده‌ای به نام پیتر وگ در این باره در توییتر خود نوشت:
«مردم در نهایت دارند بیدار می‌شوند. من هیچوقت از این آدم خوشم نمی‌آمد و اگر به حرف‌هایش گوش دهید و مصاحبه‌هایش را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که او خیر و صلاح ما را نمی‌خواهد.»
این تنها یکی از توئیت‌های بیشماری است که با هشتگ «بیل گیتس را رسوا سازید» منتشر شد. این هشتگ با هماهنگی قبلی نویسنده‌ای به نام دریک بروز که ماه پیش برنامه‌ریزی آن را انجام داد با هدف رسواسازی این میلیاردر داغ شده است
توئیت‌های دیگر این هشتگ شامل ویدئویی بودند که در آن از بیل گیتس به شدت انتقاد شده بود که چرا با اینکه یک مقام رسمی نیست و توسط مردم انتخاب نشده است، به صراحت از کووید-19 سخن گفته و از تمدید تدابیر قرنطینه عمومی در سرتاسر دنیا حمایت کرده است. همچنین، بواسطه فعالیت‌های گیتس در خصوص ارسال واکسن به کشورهای فقیر از طریق بنیاد خیریه‌اش، اتهاماتی مبنی بر «کنترل جمعیت» علیه وی مطرح گردیدند.
برخی دیگر، از جمله میشل مالکین نویسنده محافظه‌کار، قسم خوردند از واکسنی که گیتس در تهیه آن دخالت داشته است استفاده نخواهند کرد.
بر اساس این گزارش برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با این حال تئوری‌های توطئه را جدی نگرفتند و در عوض از این هشتگ جهت تمسخر گیتس استفاده کردند.
با این حال، اگرچه تئوری‌های توطئه درباره گیتس بیشتر بر پایه حدس و گمان هستند تا شواهد و قرائن انکارناپذیر، اما میان مردم طرفدار پیدا کرده‌اند. شرکت تحلیل رسانه‌ای زیگنال لبز گزارش داده که تئوری توطئه مبنی بر اینکه گیتس به دنبال تعبیه ریزتراشه‌های ردیاب در بدن مردم به بهانه توقف گسترش کووید-19 است، بیش از یک میلیون بار تا قبل از ماه مه مورد اشاره قرار گرفته است.
نظرسنجی مشترک یاهونیوز/یوگو نشان می‌دهد که 20 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند گیتس می‌خواهد اطلاعات شخصی مردم را با استفاده از ریزتراشه‌ها رصد کند. این رقم در میان شرکت‌کنندگان طرفدار حزب جمهوری‌خواه آمریکا 40 درصد است
از سویی دیگر بیل گیتس در واکسن به مطرح شدن این اتهامات، هرگونه قصد خود جهت تعبیه ریزتراشه در بدن شهروندان را تکذیب کرد و نتایج نظرسنجی را «نگران‌کننده» خواند، هرچند وی اذعان کرد ایجاد یک «سیستم داده» جمعی جهت رصد اطلاعات مردم ایده خوبی برای جلوگیری از موارد آتی همه‌گیری بیماری است.
لازم به ذکر است همه‌گیری ویروس کرونا به حدس و گمان‌هایی درباره نیات واقعی بنیانگذار مایکروسافت در خصوص حمایتش از تمدید تدابیر قرنطینه عمومی، کمک‌های سخاوتمندانه‌اش به سازمان بهداشت جهانی، و نظرات قبلی‌اش درباره واکسن دامن زده است.



انتقاد از عملکرد دولت الکاظمی در مقابله با شیوع کرونا
سالم مشکور روزنامه نگار عراقی با انتقاد از عملکرد دولت مصطفی الکاظمی در مقابله با شیوع کرونا در توییتر نوشت: آقای نخست وزیر، عراق با فاجعه یک اپیدمی حقیقی مواجه است. آیا فکر نمی کنید که در این شرایط نیازمند بسیج تمام تلاش ها هستیم و اینکه تمام پرونده ها کنار گذاشته شده و تنها روی نجات زندگی مردم تمرکز شود؟

کرونا در برخی ایالت‌های آمریکا از کنترل خارج شده است
رسانه‌ها و مقامات بهداشتی آمریکا درباره از کنترل خارج شدن بیماری کرونا در برخی مناطق و ایالت‌های این کشور هشدار دادند.
به نقل از شبکه خبری سی ان ان، آمار‌ها از وخامت اوضاع و از کنترل خارج شدن بیماری کرونا در برخی ایالت‌های آمریکا حکایت دارد.
شبکه سی ان ان به نقل از دکتر سانچی گپتا گزارش داد به دلیل توقف زودهنگام محدودیت‌های ویژه شیوع بیماری کرونا، اکنون شاهد رشد آمار مبتلایان هستیم.
این رسانه آمریکایی در گزارش خود تاکید می‌کند که بازگشایی زودهنگام و گسترده در کشور در تقابل با دیگر نقاط جهان، بویژه مناطقی که قرنطینه‌های درازمدت را اعمال کردند، تا بتوانند سیر صعودی شیوع بیماری را کنترل کنند، باعث شد تا آمریکا همچنان در پیک مرگبار این بیماری باقی بماند.
آمار‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد دست کم 26 ایالت از 50 ایالت آمریکا نسبت به یک هفته قبل شاهد سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا بوده‌اند. مقامات بسیاری از مناطق با استناد به آمار اذعان می‌کنند کنترل بیماری از دست آن‌ها خارج شده است.
آمریکا در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا دارد که دست کم 121 هزار تن از آن‌ها تاکنون جان خود را از دست داده اند. با توجه به این آمار، آمریکا در حال حاضر به تنهایی یک چهارم بیماران مبتلا به کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.
مقامات بهداشتی و بیمارستانی آمریکا نیز اعلام کردند روند ابتلا و بستری در بیمارستان‌های این کشور سیر صعودی دارد.
در سه ایالت بزرگ تگزاس، کالیفرنیا و فلوریدا بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا طی روز‌های اخیر به ثبت رسیده است.
در ایالت کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، روز گذشته رکورد بیش از 7 هزار مورد ابتلا به ثبت رسید که بسیار نگران کننده است. در ایالت فلوریدا نیز اوضاع چندان تعریفی ندارد و روز گذشته با ثبت بیش از 5 هزار مورد، رکورد بیشترین آمار در یک روز از ابتدای این همه گیری به ثبت رسید.


رکورد نارضایتی‌ها از ترامپ درپی شیوع کرونا
نظرسنجی ها همچنین نشان می‌دهد که 58 درصد از پاسخ‌دهندگان از واکنش ترامپ به بیماری همه‌گیر کرونا ناراضی بودند.
نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و مؤسسه نظرسنجی ایپسوس که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان محبوبیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه چگونگی پاسخگویی به شیوع کروناویروس به پایین‌ترین حد خود رسید.
بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیل، نتایج نظرسنجی فوق حاکی از آن است که تنها 37 درصد از مردم آمریکا عملکرد ترامپ در زمینه پاسخگویی به موقع و مناسب به بحران «کووید-19» را مورد تأیید قرار دادند که این پایین‌ترین رقم از ماه مارس (اواخر اسفند 98) تاکنون است.
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 58 درصد از پاسخ‌دهندگان از واکنش ترامپ به بیماری همه‌گیر کرونا ناراضی بودند.
نتایج این نظرسنجی در شرایطی منتشر شده است که رئیس‌جمهور اوایل هفته در راهپیمایی انتخاباتی خود از کارکنان پزشکی آمریکا خواست تا تست‌گیری تشخیص کرونا را کاهش دهند.
وی در «تالسا» ایالت «اوکلاهما» گفت: «تست گرفتن یک شمشیر دو لبه است. هم‌اکنون از 25 میلیون نفر تست گرفته‌ایم. حدوداً 20 میلیون بیشتر از کشورهای دیگر. آلمان هم زیاد تست گرفته است. کره جنوبی هم زیاد تست گرفته است».
طبق گزارش هیل، کاخ سفید گفته بود که اظهارات ترامپ برای شوخی بوده است اما ترامپ ظاهراً توضیحات مقام‌های کاخ سفید درباره اظهاراتش را زیرسؤال برد و گفت اصلاً شوخی نکرده است.
از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز گذشته گزارش داده که ترامپ از 22 ژانویه سال جاری میلادی تا 23 ژوئن (دو روز پیش) بیش از 60 بار تلاش کرده که تهدید بیماری کووید – 19 را کوچک نشان دهد.
این روزنامه آمریکایی نوشت: «جهت‌گیری جملات ترامپ درباره این ویروس تقریبا همواره خوش‌بینانه بوده است که در تعارض با جهت‌گیری برخی مقامات بهداشتی است که ترجیح می‌دهند افراد بیشتر آماده باشند تا اینکه تهدید را دست‌کم بگیرند.»


ابتلای بیش از 6 هزار نفر به کرونا طی 24ساعت در جنوب آفریقا
 وزارت بهداشت آفریقای جنوبی از ابتلای بیش از 6 هزار نفر به بیماری کوید19 طی 24 ساعت گذشته خبر داد که به این ترتیب شمار مبتلایان در این کشور به 118هزار و 375 تن می‌رسد.
وزارت بهداشت آفریقای جنوبی شامگاه پنجشنبه در توئیتر اعلان کرد: طی 24ساعت گذشته، 6 هزار و 579 مورد جدید مبتلا به کرونا در این کشورها ثبت شده است.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: تا روز پنجشنبه یک‌میلیون و 460 هزار و 12نفر تست کرونا داده اند که در نتیجه ابتلای بیش از 6 هزار نفر به این ویروس اثبات شده و تعداد کسانی که تاکنون بر اثر کرونا در این کشور آفریقایی جان خود را از دست داده‌اند، به 2هزار و 292 نفر رسیده است.
همچنین 59هزار و974نفر نیز از این بیماری یافته‌اند.
طبق این گزارش، بیشتر مبتلایان کرونا در این بخش از قاره سیاه، در جمهوری آفریقای جنوبی شناسایی شده اند.
در شرایطی که جامعه جهانی نگران نبود و کمبود تجهیزات پزشکی در کشورهای آفریقایی است، برخی کشورهای این قاره حتی از دسترسی به اساسی ترین ملزومات بهداشتی مانند آب و  صابون هم محرومند.
بنابرگزارش سازمان ملل متحد، فقط 15 درصد  ساکنان آفریقای جنوبی به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند.
سازمان جهانی بهداشت در اردیبهشت‌ماه هشدار داد که در صورت بی توجهی و سهل انگاری در زمینه ارایه خدمات بهداشتی، بیش از 500 هزار نفر از ساکنان جنوب صحرای آفریقا در سال‌جاری (2020) و سال آینده، بر اثر بیماری ایدز جان خود را از دست می دهند.
حدود 10 میلیون بیمار مبتلا به ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن به نام کووید - 19 از اواخر سال 2019 تاکنون در سراسر جهان شناسایی شدهاند که حدود نیمی از آنان بهبود یافته و کمتر از نیم دیگر این شمار، جان خودرا از دست داده اند.  



سازمان جهانی بهداشت: تا هفته آینده آمار مبتلایان به کرونا به 10 میلیون نفر خواهد رسید
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی خبری اعلام کرد تا هفته آینده آمار مبتلایان به کرونا در جهان به 10 میلیون نفر خواهد رسید. این افزایش شدید ابتلا به ما یادآور می‌شود در کنار تحقیقات برای ساخت واکسن، مسئولیتی فوری داریم که هر چه در توان داریم برای مهار کردن شیوع این بیماری به کار ببندیم و جان انسان‌ها را نجات دهیم.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی خبری اعلام کرد تا هفته آینده آمار مبتلایان به کرونا در جهان به 10 میلیون نفر خواهد رسید.
 تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی خبری گفت: در نخستین ماه شیوع بیماری همه‌گیر کرونا کمتر از 10 هزار مورد ابتلا به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد، اما در ماه گذشته، تقریباً 4 میلیون مورد ابتلا گزارش شد. انتظار داریم تا هفته آینده این رقم به 10 میلیون مورد ابتلا برسد. این افزایش شدید ابتلا به ما یادآور می‌شود در کنار تحقیقات برای ساخت واکسن، مسئولیتی فوری داریم که هر چه در توان داریم برای مهار کردن شیوع این بیماری به کار ببندیم و جان انسان‌ها را نجات دهیم.
دکتر میکل رایان، مدیر اجرایی برنامه مدیریت اضطراری سازمان جهانی بهداشت هم در ادامه این کنفرانس خبری گفت: اوضاع را در آمریکا و آمریکای لاتین همچنان در حال افزایش می‌بینم و شیوع در این منطقه هنوز به اوج خود نرسیده است. در نتیجه انتظار می‌رود افراد آسیب پذیر مبتلا شوند و در هفته‌های آینده همچنان شاهد مرگ و میر افراد بیشتری باشیم. فکر نمی‌کنم کسی دوست داشته باشد به دوره تعطیلی‌های گسترده اجتماعی بازگردد، اما تنها راه برای جلوگیری از بازگشت این محدودیت‌ها سرمایه گذاری بسیار زیاد برای افزایش ظرفیت شناسایی و قرنطینه و اعتماد کردن به پیام‌های روشنی است که دولت‌ها ارائه می‌کنند.
تدروس در ادامه این کنفرانس خبری گفت: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می‌کند با توجه به نرخ ابتلای یک میلیون تن در هفته، دنیا به 620 هزار متر مکعب اکسیژن در روز نیاز دارد که معادل 88 هزار سیلندر بزرگ اکسیژن است. در حال حاضر، تعداد زیادی از کشور‌ها در تأمین اکسیژن با مشکل مواجه‌اند. بخش اعظمی از بازار در اختیار تعداد اندکی از شرکت‌ها قرار دارد و در حال حاضر نیز میزان تقاضا از عرضه بیشتر است. سازمان جهانی بهداشت و شرکایش در سازمان ملل با کارخانه‌ها در سراسر دنیا و از طریق بخش‌های مختلف خصوصی همکاری می‌کند تا دستگاه‌های اکسیژن را برای کشور‌هایی که به شدت به آن نیاز دارند، خریداری کند.



درمان 61 درصد بیماران مبتلا به کرونا در روسیه
در روسیه در شرایطی که تعداد موارد ابتلا به کووید-19 به بیش از 620 هزار نفر رسیده، شمار بیماران بهبود یافته هم به بیش از 384 هزار مورد افزایش یافته و بطور کلی 61 درصد بیماران مبتلا در این کشور درمان شده‌اند.
به گزارش  خبرگزاری «تاس»، ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه در روسیه، امروز (جمعه) گزارش داد که طی یک روز گذشته در تمامی مناطق این کشور، 6 هزار و 800 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس شناسایی شدند که از این تعداد، بیش از 28.5 درصد آنها علائم بالینی بیماری را نشان نمی‌دهند. در عین حال 8 هزار و 988 نفر در 24 ساعت گذشته کاملاً درمان شدند و 176 بیمار هم جان باختند.
طبق این اطلاعات، بیشترین موارد ابتلا در شهر مسکو- 813 نفر، در منطقه مسکو- 390 نفر و در منطقه خودمختار خانتی-مانسیسک- 295 مورد گزارش شده است. افزایش روزانه موارد آلودگی جدید در روسیه به رکورد کمترین میزان، یعنی 1.1 درصد رسیده است.
علاوه بر این طی یک روز گذشته 8 هزار و 988 بیمار مبتلا به کووید-19 درمان شده و از بیمارستان مرخص شدند تا تعداد کل بیماران درمان شده در روسیه به 384 هزار و 152 نفر افزایش یابد.
این ستاد یادآور شد، در کل دوره شیوع ویروس کرونا در روسیه، تاکنون 620 هزار و 794 مورد ویروس کرونا در 85 منطقه کشور مشاهده شده است. در این مدت، 8 هزار و 781 مورد فوت ناشی از این عفونت ثبت شده و در مجموع 384 هزار و 152 بیمار هم بهبود یافته‌اند.


آغاز موج جدید شیوع کرونا در اوکراین
در اوکراین طی یک روز گذشته حدود هزار مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا کشف شده و 16 بیمار هم جان باختند و نخست وزیر این کشور به مردم درباره آغاز دور جدی گسترش این بیماری هشدار داد.
به گزارش  خبرگزاری «اینترفکس»، "دنیس اشمیگال" نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که شلوغی بیمارستان‌ها برای دریافت بیماران مبتلا به کووید-19 به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این بدان معنی است که اوکراین وارد یک موج جدی گسترش ویروس کرونا شده است.
اشیمگال در بیانیه‌ای یادآور شد: «بیمارستان‌های ما در حال مواجه با موج دوم هجوم بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند. امروز آمار نگران کننده‌ای ثبت شد و ما تقریباً با هزار مورد جدید ابتلا به کووید-19 مواجه شدیم و این مسئله بار کار بیمارستان‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.»
نخست وزیر اوکراین یادآور شد که دلیل اصلی افزایش تعداد موارد آلودگی، عدم رعایت محدودیت‌های قرنطینه است. مردم از رعایت مقررات تعیین شده دست کشیده‌اند و مقامات محلی جرأت ندارند این محدودیت‌ها را تقویت کنند. در نتیجه، شاهد افزایش چشمگیر میزان ابتلا در مناطق مختلف هستیم.
وی در همین رابطه تاکید کرد که قانون قرنطینه در اوکراین تا زمانی که واکسن یا دارویی پیدا نشود که بتواند به کنترل مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور کمک کند، همچنان ادامه خواهد یافت.
اشیمگال افزود: «هدف از کار هماهنگ دولت و پزشکان، آگاهی دادن به مردم و دست یابی به کمترین تلفات است و تنها در این صورت مقامات قادر به لغو محدودیت‌ها خواهند بود.»
روز پنجشنبه، در اوکراین با رکورد جدیدی در تعداد بیماران مبتلا به عفونت ویروس کرونا ثبت شد. در این کشور 994 مورد جدید آلودگی شناسایی شد و تلفات روزانه این بیماری هم به 16 نفر رسید.  بر اساس اطلاعات رسمی، در مجموع، بیش از 40 هزار نفر در این کشور به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند، 1067 بیمار در اثر این عفونت جان خود را از دست داده و 17 هزار و 758 نفر نیز درمان شده‌اند.



واشنگتن پست: بیش از 60 درصد نیروهای امنیتی افغان به کرونا مبتلا هستند
واشنگتن پست به نقل از مقامات افغان گزارش داد که بیش از 60 درصد از نیروهای امنیتی این کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند.
 مقامات امنیتی افغان در ولایت‌های ننگرهار، غزنی، لوگر و قندوز خبر دادند که ویروس کرونا بطور گسترده میان نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور شیوع پیدا کرده و براساس گزارش‌ها بین 60 تا 90 درصد از این نیروها به کرونا مبتلا شده‌اند.
این مقامات به «واشنگتن پست» گفتند که شیوع گسترده کرونا میان نیروهای امنیتی، شمار نیروهای در دسترس برای انجام عملیات را کاهش داده است.
درصد آزمایش کرونا در افغانستان بسیار پایین است و از جمعیت تخمینی 37.6 میلیون نفری تنها 64 هزار و 900 نفر تست کرونا داده‌اند که کمتر از 0.2 درصد از جمعیت این کشور است.
وزارت بهداشت افغانستان نیز اخیراً هشدار داد که شمار مبتلایان به کرونا در ماه‌های آینده ممکن است به 26 میلیون نفر افزایش یابد و شمار مرگ و میر این ویروس نیز ممکن است به بیش از 100 هزار نفر برسد.
این در حالی است که دولت افغانستان از انتشار شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا میان نیروهای امنیتی خودداری می‌کند؛ سخنگویان وزارت‌های دفاع و کشور افغانستان با تایید موارد ابتلا به ویروس کرونا میان نیروهای امنیتی مدعی هستند که شیوع این ویروس مهار شده زیرا افرادی که علائم کرونا داشته باشند بسرعت قرنطینه می‌شوند، استفاده از ماسک الزامی شده و تجهیزات پزشکی به تمام پایگاه‌ها در سراسر این کشور ارسال شده است.
گزارش سه ماهه سربازرس ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز نشان می‌دهد که نگرانی‌ها برای آسیب‌پذیری نیروهای افغان در مقابل کرونا سبب شده تا نیروهای آمریکایی عملیات‌های مشترکشان را با نیروهای افغان متوقف کرده، آموزش حضوری آن‌ها را تعلیق کرده و رفت و آمد بین پایگاه‌های نیروهای افغان و آمریکایی را نیز محدود کنند.
یک فرمانده نظامی در غزنی که خواست نامش فاش نشود گفت که وزارت دفاع به آن‌ها «هیچ چیزی» نداده، آن‌ها را برای مبارزه و مهار این ویروس کمک نکرده و هیچ دارویی نیز برای آن‌ها ارسال نکرده است.
وی افزود که تقریباً تمام نیروهای تحت فرمانش علائم ابتلا به کرونا دارند و بدلیل نبود کیت‌های تشخیصی، چاره‌ای جز قرنطینه بیشتر نیروهایش نداشته است.


کاهش میزان شیوع ویروس کرونا در پاکستان و کم شدن آمار قربانیان
مسئولین بهداشتی و درمانی پاکستان از کاهش چشمگیر میزان مبتلایان به ویروس کرونا در پاکستان خبر داده و آن را نتیجه قرنطینه جدی دانستند.
به گزارش  ای.آر.وای نیوز، مسئولین بهداشتی و درمانی کشور پاکستان اعلام کردند: طی 24 ساعت اخیر 2 هزار و 775 نفر به کرونا مبتلا شده و 59 بیمار نیز جان خود را از دست داده اند.
طبق آمارهای رسمی این آمار نسبت به روزهای مشابه در یک هفته گذشته کمترین مقدار بوده و تعداد قربانیان نیز تقریبا به نصف رسیده است.
پاکستان از بین 213 کشور جهان در رتبه 14 اُم خطرناک ترین کشور از لحاظ گسترش کرونا قرار دارد و مسئولین دولت اسلام آباد برای ممانعت از شیوع بیشتر این بیماری مجبور به آغاز مجدد قرنطینه در برخی شهرها شدند.
در حال حاضر تعداد کل مبتلایان به کرونا در پاکستان 195 هزار و 745 نفر اعلام شده و تا کنون 3962 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
بیشترین تعداد بیمار در ایالت سند گزارش شده و این ایالت تاکنون 75 هزار و 168 کرونایی را ثبت کرده است. پس از ایالت سند، ایالت پنجاب با 71 هزار و 987 بیمار در رتبه دوم آلوده ترین ایالت های پاکستان قرار دارد.
از سوی دیگر دولت اسلام آباد با ابراز رضایت از مهار نسبی کرونا خواستار کنترل بیشتر مناطق پر خطر و رعایت توصیه های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک توسط مردم شد.
گفتنی است پاکستان ابتدا تلاش داشت کرونا را با قرنطینه مهار کند ولی پس از 60 روز قرنطینه به دلیل فشار مشکلات اقتصادی مجبور شد به قرنطینه خاتمه داده و اجازه باز شدن بازارها را بدهد.
به دنبال این تصمیم شیوع کرونا در پاکستان به صورت تصاعدی افزایش یافت و آمار بسیار خطرناکی از خود به جای گذاشت.
         
 
 

نظر شما