شناسهٔ خبر: 40947162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

باج‌خواهی عربستان از دولت مستعفی یمن؛ تامین سپرده بانک مرکزی یمن در ازای میدان‌های نفتی و المهره

صاحب‌خبر -

شفقنا- دولت مستعفی یمن در آماج فشارهای بسیاری از سوی عربستان قرار دارد تا پیش‌نویس توافقات میان دو طرف را امضا کرده و با شورای انتقالی جدایی‌طلب جنوب یمن (مورد حمایت امارات) بر سر میز مذاکره بنشیند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از العربی الجدید، هدایت إعمال فشارها بر دولت مستعفی یمن را محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن برعهده دارد تا دو طرف پیش‌نویس توافقات در چارچوب «برنامه‌های عربستان برای توسعه و بازسازی یمن» را امضا کنند و همچنین دولت مستعفی با همپیمانان امارات در جنوب یمن بر سر میز مذاکره بنشیند تا توافق اصلاح یافته ریاض که دولت مستعفی مخالف آن است، مورد بررسی قرار دهد.

عربستان به همراه امارات، در چارچوب توافقاتی که برای امضای آن با دولت مستعفی یمن تلاش می‌کنند، به سمت گسترش سلطه خود بر تعدادی از پایگاه‌های اقتصادی نفتی، گازی و حمل و نقل یمن پیش می‌روند و اینکه برخی از مناطق و استان‌های استراتژیک را تحت نظارت داشته باشند. بعد از آنکه شورای انتقالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات)، جزیره سقطری یمن را تحت کنترل خود درآورد، ناظران بر این باور هستند که نقش آتی بر سر ثروت‌ها و منابعی همچون نفت و پایگاه‌های استراتژیک مهم دیگر همچون المهره خواهد بود.

یک سند درز پیدا کرده از وزارت نفت یمن، بندهای توافقی که قرار است میان دولت مستعفی یمن با «برنامه‌های عربستان برای توسعه و بازسازی یمن» امضا شود، فاش کرده است که بر اساس آن، این برنامه‌ها از طریق شرکت ملی آرامکو عربستان بخش‌های موسوم به «مثلث سیاه» نفتی در مناطق شرقی یمن در طول سه استان مارب، الجوف و شبوه را به مدت ۴۰ سال تحت تصرف خود درمی‌آورد.

با وجود اینکه دولت مستعفی یمن درستی این اطلاعات و این توافق را تکذیب کرده و آن را جعلی خوانده است، اما منابع آگاه در مصاحبه با العربی الجدید تاکید کردند که دولت مستعفی در معرض فشارهای شدیدی از سوی عربستان قرار دارد که این فشارها مربوط به درگیری‌ها در جبهه‌های الجوف و مأرب با نیروهای انصارالله و درگیری‌ها در ابین با شورای انتقالی جنوب یمن است تا دولت مستعفی به طرح‌هایی که «برنامه‌های عربستان برای توسعه و بازسازی یمن» درسر دارد، تن دهد و با آن همراهی کند.

منابع که نخواستند نامشان فاش شود، عنوان داشتند که عربستان با تمدید سپرده‌گذاری دلار در بانک مرکزی یمن مخالف بوده و شرط تمدید این سپرده‌گذاری را تن دادن دولت مستعفی به خواسته‌ها و همسویی با شورای انتقالی جدایی طلب جنوب یمن جهت بررسی توافق ریاض بر اساس تغییرات إعمال شده توسط عربستان و تحولات میدانی جدید (کنترل همپیمانان امارات بر عدن، پایتخت موقت دولت مستعفی و کنترل بر جزیره سقطری) عنوان کرده است.

منابع خاطرنشان ساختند: علاوه بر این شرط‌گذاری‌ها، این شرط نیز مطرح است که تفاهمی در مورد برخی از توافقات همچون توافق بهره‌برداری و مدیریت میدان‌های مناطق شرقی نفتی یمن صورت بگیرد و به آنها امتیازهای حق اکتشاف نفت و گاز در میدان ۱۸ نفتی و گازی در مارب و الجوف و میدان شماره ۴ در شبوه داده شود.

خبر را در العربی الجدید می‌توانید ببینید.

نظر شما