شناسهٔ خبر: 40922508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تذکر نماینده مجلس به وزیر ورزش و جوانان

وزارت ورزش در امور فوتبال دخالت آشکار داشت چرا سلطانی‌فر معرف یک شرکت گمنام در قرارداد ویلموتس بود؟!

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که چرا وی معرف یک شرکت گمنام در ماجرای قرارداد مارک ویلموتس بوده است؟!

صاحب‌خبر -


سرویس ورزشی-

واکنش‌ها نسبت به قرارداد عجیب فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی کماکان ادامه دارد. حدود دو هفته قبل برای نخستین بار مهدی تاج رئیس‌مستعفی فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گویی با بخش خبری 20 و 30 از چگونگی امضای قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی گفت. او عنوان داشت که وزیر ورزش در نامه‌ای ویلموتس را معرفی کرده. است. او یادآور شد که مرکز فرهنگی ایران و هلند نامه‌ای را به وزارت ورزش فرستاده و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرده و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند. وزارت ورزش نیز آن نامه را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار‌داده است.
هرچند بعد از این اظهارنظر، وزیر ورزش تلاش کرد نشان دهد ارتباطی با مرکز فرهنگی ایران و هلند ندارد، ولی اقدام او انتقاد پژمان فر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون اسبق دستگاه ورزش را به دنبال داشت. او در بخشی از انتقادات خود عنوان داشت: اینکه شرکتی به نام مرکز اقتصادی فرهنگی ایران و هلند مسیری را طی کرده و از طرفی شخص مسعود سلطانی‌فر زمینه‌های حضور این مربی را فراهم کرده، ابهام بزرگ دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. ضمن آنکه وزیر ورزش که زمانی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان گردشگری بوده، با سفر به هلند، این شرکت یا همان انجمن فرهنگی اقتصادی ایران و هلند را افتتاح کرده که همه اینها نیز ایجاد شائبه کرده است.
پژمان‌فر خاطرنشان ساخت: متأسفانه دلال‌هایی در عقد این قرارداد فعالیت داشتند که باعث شدند یک قرارداد غیرکارشناسی بسته شود. از طرفی، افرادی در این قرارداد نقش دارند که در آلمان کارهای تجاری انجام می‌دهند که ما در حال بررسی اسنادی هستیم که به زودی به آن پرداخته خواهد شد. اگرچه آقایان تلاش می‌کنند پرونده ویلموتس را به سمتی ببرند که کار فیصله پیدا کند، اما طبیعتاً عقد قرارداد باید به شکلی صورت می‌گرفت که جمهوری اسلامی کمترین آسیب را در این زمینه ببیند.
تذکر به وزیر ورزش
بعد از گذشت چند روز از این اتفاقات، روز چهارشنبه(دیروز) نیز حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی طی تذکری به مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد که چرا وزیر ورزش معرف یک شرکت گمنام در ماجرای قرارداد مارک ویلموتس بوده است.
در تذکر نماینده مردم مشهد به وزیر ورزش و جوانان آمده است: « در پی افشای نامه نگاری‌های صورت گرفته و تائید مقامات رسمی فدراسیون فوتبال، چرا وزیر ورزش و جوانان مبادرت به معرفی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی فوتبال از طریق یک شرکت گمنام کرده که زمینه فعالیتش نیز فوتبال و ورزش نبوده است؟ نامه نگاری این شرکت که توسط آقای سلطانی فر در هلند افتتاح و راه‌اندازی شده، چرا از طریق ایشان در دو نوبت به فدراسیون منتقل شده است؟ با چنین دخالت آشکاری که توسط وزیر ورزش صورت گرفته که مقامات وقت فدراسیون نیز به صورت تلویحی آن را علنی کرده‌اند و حتی به بندهای قرارداد با ویلموتس نیز تسری پیدا کرده، ایشان بایستی پاسخگوی وضعیت کنونی باشند. آقای سلطانی فر بایستی پاسخگوی وضعیت مخاطره‌آمیز تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 و هدر رفتن چندین میلیارد از بودجه بیت‌المال در قالب قرارداد با یک مربی ناکارآمد و ناتوان باشد. »
این اظهارات در شرایطی صورت گرفته که این روزها زمزمه استیضاح وزیر ورزش و جوانان نیز به گوش می‌رسد تا جایی که علی نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: بحث استیضاح مطرح نیست ولی گفته شده برخی نمایندگان سؤالاتی دارند. هر موقع که مجلس شورای اسلامی آقای وزیر را دعوت کند ما خواهیم رفت. این حق نمایندگان مردم در مجلس است که سؤال کنند. ما هم باید پاسخگو باشیم اما پاسخ ما مشخص است. ما در جایی می‌توانیم دخالت کنیم که مجامع مورد نظر این اجازه را به ما بدهند. اگر نتوانیم دخالت کنیم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.
ضرری که اخراج شفر روی دست استقلال گذاشت
به نظر می‌رسد قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس نمونه‌ای از قراردادهای عجیب فوتبال با مربیان و بازیکنان خارجی است. افراد دیگری هم هستند که در سال‌های اخیر قراردادهای کلان و آنچنانی با مربیان و بازیکنان به امضا رسانده یا موجبات اخراج آنها را فراهم کردند و آسیب این گونه قراردادها را ورزش و فوتبال ایران دید. نمونه این قراردادها مانوئل ژوزه، گابریل کالدرون، وینفرد شفر است. مربیانی که مدت زمان زیادی در ایران حضور نداشتند اما یا خودشان کار را رها کردند یا برخی به ظاهر مدیر، آنها را بدون در نظر گرفتن خسارت‌های چند ده میلیاردی، از کار برکنار کردند.
در همین قرارداد شفر آلمانی، مسئولان وقت استقلال پس از شکست این تیم برابر پدیده مشهد او را برکنار کردند. این مربی آلمانی با وجود آنکه یک سال دیگر با این تیم قرارداد داشت، از کار برکنار شد. مربی آلمانی که در هفته‌های آخر حضورش در این تیم خطر را حس کرده بود، صبح فردای بازی با پدیده به محل تمرین رفت اما تصمیم یکی از مسئولان باشگاه باعث شد مجوز حضور در ورزشگاه تهرانسر را پیدا نکند. همین بهانه را دست مربی آلمانی داد و با تهیه فیلم از آن اتفاقات، به فیفا شکایت کرد.
با گذشت چند ماه از این اتفاقات، استقلال به پرداخت 550 هزار دلاری به وینفرد شفر محکوم شد که 300 هزار دلار از این رقم، حقوق معوقه این مربی بود. این جریمه در شرایطی در نظر گرفته شد که این باشگاه در اوج بحران مالی است. آنها باید علاوه‌بر این، مطالبات بازیکنی مثل بویان را هم پرداخت کنند که این اعداد روی هم، رقمی معادل 16-17 میلیارد روی دست باشگاه خرج گذاشته است.
به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که یکبار برای همیشه بساط این گونه قراردادهای ترکمنچایی برچیده شود. حالا که وزارت ورزش به نقش خود تحت عنوان مقام بالادستی خوب عمل نمی‌کند از نهادی نظارتی، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه انتظار می‌رود ورود کنند و اجازه ندهند منابع مالی ورزش بیش از این به تاراج برود.

نظر شما