شناسهٔ خبر: 40921695 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتاق کرمان:

صندوق‌های «خرما» و «پسته» در کرمان راه اندازی شود

کرمان - رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان خواستار راه اندازی دو صندوق خرما و پسته در استان کرمان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی طبیب زاده عصر چهارشنبه در نشست تشکل‌ها و فعالان بخش کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی استان ۳۰ درصد GDP را دربر می‌گیرد که در این حوزه نیازمند بازنگری مجدد هستیم.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۹۴ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، افزود: میزان درآمد هر متر مکعب در باغبانی سه هزار تومان و گلخانه‌ها ۵۵ هزار تومان است؛ از طرف دیگر استان نیازمند توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی است چرا که این استان با توجه به ظرفیت، موقعیت، شرایط اقلیمی و تنوع محصولاتی که دارد، نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال وابستگی استان و کشور به واردات بذر بسیار خسارت زا است چرا که ۹۵ درصد بذر کشور وارداتی است، عنوان کرد: بحث تولید بذر را در استان راه اندازی کرده ایم که در این زمینه نیازمند حمایت هستیم.

وی با بیان این مطلب که با توجه به افزایش نرخ دلار شاهد ثابت ماندن یا کاهش قیمت پسته هستیم که موجب ایجاد خسارت می‌شود، اظهار داشت: محدودیت‌های تحریم و کرونا در بخش خرما آسیب‌هایی جدی را ایجاد کرده است.

طبیب زاده با بیان این مطلب که راه اندازی دو صندوق خرما و پسته در استان کرمان ضرورت دارد لذا تقاضا داریم این امر محقق شود، اظهار کرد: بالاترین بازدهی در کشاورزی مربوط به گلخانه‌ها است که در این زمینه شمال استان نیازمند تسهیلات ویژه ای است.

وی اضافه کرد: کشاورزان در استان از میزان آبی که در اختیار دارند، ۲۵ درصد آن در جهت حفظ مالکیت، برای آبیاری درختان استفاده می‌شود لذا چنانچه این آئین نامه اصلاح شود، در بحث آب صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.

استاندار کرمان هم در این جلسه گفت: باید نحوه بیان مطالب با حضور یک مسئول کشوری به اینگونه باشد که مسائل لاینحل و جدید را مطرح کرد اما مباحثی که در این جلسه بیان شده است، تکراری است که نمی‌تواند خروجی مطلوبی داشته باشد.

محمدجواد فدایی اضافه کرد: متأسفانه دیده می‌شود که فاصله اجتماعی توسط افراد همراه وزیر رعایت نمی‌شود لذا درخواست داریم به این مسائل توجه شود.

نظر شما