شناسهٔ خبر: 40887410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک روزنامه لبنانی مطرح کرد؛

نارضایتی امارات و عربستان از مذاکره با ایران

فاطمه صالحی

یک روزنامه لبنانی به بریده هایی از کتاب مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و نارضایتی ولی عهد ابوظبی و عربستان سعودی از مذاکره با ایران اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی تحت عنوان «از معامله تا جنگ» به بخش‌هایی از کتاب خاطرات «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، درباره دوران کاری با رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: زمانیکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای خارج شد بولتون به آرزوی خود رسید اما با تلاش‌های جدیدی مواجه شد که نقشه‌های وی را ناکام گذاشت؛ تلاش‌هایی که برای پایبند نگه داشتن اروپایی‌ها بر توافق هسته‌ای و تغییر نظر ترامپ متمرکز می‌شد. اما تهدید مهمتر، نزدیک شدن «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران و سفر به این کشور به عنوان یک میانجیگر برای از سرگیری مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای به شمار می‌آمد.

بولتون در کتاب خود می‌نویسد: ترامپ معتقد بود که می‌توان تنها در یک روز و نه ۱۲ ماه مذاکرات هسته‌ای را انجام داد. بسیاری از افرادی که دور ترامپ بودند خواهان جنگ با ایران بودند اما این اتفاق به دلایلی هرگز رخ نخواهد داد. ترامپ در یک روز از یک توافق و در عرض چند ثانیه به یک جنگ فراگیر منتقل می‌شود.

بولتون بعد از سفر به ژاپن برای بررسی این مسأله یک شب در ابوظبی ماند و در تاریخ ۲۹ می با «محمد بن زاید» ولی عهد ابوظبی، دیدار کرد.

بولتون در کتاب خود می‌نویسد: اماراتی‌ها نمی‌فهمیدند چرا ترامپ خواهان مذاکره با ایران است و معتقد بودند که باید به اقدامات ایران واکنش نشان داده شود. من گفتم که چاره‌ای جز مذاکره نیست اما ولیعهد ابوظبی و شیخ نشینان حوزه خلیج فارس موافق این مسأله نبودند.

وی در ادامه می‌نویسد: البته ایرانی‌ها نیز موافق نبودند. مشاور «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان، با من تماس گرفت و مراتب نارضایتی وی را نسبت به سفر «شینزو آبه» به ایران ابلاغ کرد. من گفتم که بهتر است بن سلمان مستقیماً با ترامپ تماس بگیرد.

مشخص است که شخص بولتون نیز تلاش داشته تا گام ژاپن را در این خصوص ناکام بگذارد.

هم چنین وب‌سایت کیوتو نیوز به نقل از خاطرات جان بولتون نوشت که دونالد ترامپ سال گذشته میلادی از شینزو آبه خواسته بود بین ایران و آمریکا میانجیگری کند. وی این درخواست را به دلیل افزایش تنش‌ها بین دو کشور مطرح کرد اگرچه اعتقادی نیز به موفقیت آبه در این زمینه نداشت.

نظر شما