شناسهٔ خبر: 40872819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با اعلام رئیس‌مرکز آمار

شکاف طبقاتی در سال گذشته کاهش یافت!

رئیس‌مرکز آمار ایران با‌اشاره به کاهش شکاف طبقاتی در سال 98 گفت: براساس نتایج بدست آمده ضریب جینی سال 98 بالغ بر 39.92 محاسبه شده است.

صاحب‌خبر -

ضریب جینی شاخصی است که نشان دهنده شکاف طبقاتی می‌باشد، این شاخص در واقع نشان دهنده فاصله درآمدی دهک‌های مختلف جامعه است که می‌تواند چگونگی توزیع ثروت در جامعه را تبیین کند. این شاخص رقمی بین صفر و یک بوده که هرقدر به عدد یک نزدیک‌تر باشد به معنی شکاف طبقاتی بیشتر است.
در طول هفت سالی که از عمر دولت حسن روحانی می‌گذرد، متاسفانه ضریب جینی همواره روند افزایشی طی کرد تا جایی که از سال 1392 تا سال 1397 این رقم از 36.5 به 40.9 افزایش پیدا کرد که حاکی از افزایش فاصله دهک‌های درآمدی مردم (بین ثروتمندان و فقرا) می‌باشد.
در همین زمینه، جواد حسین زاده، رئیس‌مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد ضریب جینی سال 98، اظهارداشت: براساس نتایج بدست آمده ضریب جینی سال 98 بالغ بر 39.92 محاسبه شده است. هنوز نمی‌توان تحلیلی از علل کاهش ضریب جینی نسبت به سال 97 ارائه کرد و این موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود.
وی افزود:‌ یکی از ارزیابی‌های اولیه این است که تورم دهک‌های بالای درآمدی در قیاس با تورم دهک‌های پایین درآمدی بالاتر بوده است. ‌در سبد مصرفی دهک‌های بالای درآمدی خوراکی‌ها کمتر بوده و تمرکز آن روی اقلام غیرخوراکی و کالاهای سرمایه‌ای است.
گفتنی است، در شرایطی که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی هفت درصد (براساس آمارهای مرکز آمار) و تورم نیز بالای 40 درصد (براساس آمارهای بانک مرکزی) بوده است، کاهش شکاف طبقاتی کمی عجیب به نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید چگونه چنین اتفاقی افتاده است.

برچسب‌ها:

نظر شما