شناسهٔ خبر: 40830138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ماجرای ساخت‌و‌ساز نهاد ریاست جمهوری در محله قدیمی شمال پایتخت را در گزارش «صبح‌نو» بخوانید

جنجال ملک جماران

ساختمان چهارهزار متری در محله جماران در یکی، دو روز اخیر نقل محافل و سوژه جذاب رسانه‌ها بوده است. دو روز قبل بود که مصطفی فقیهی، یکی از اهالی رسانه در توییتی خبر از ساختن بنایی 4‌هزار متری در محله جماران و رفتن حسن روحانی به این محل خبر داد. این موضوع از آنجایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که گفته شد ساخت این ساختمان بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است. اما ظهر دیروز نهاد ریاست جمهوری نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و این موضوع را رد کرد.

صاحب‌خبر -

اینکه رییس‌جمهوری قرار است به خانه‌ای نوساز با وسعت چند هزار متری نقل مکان کند، موضوعی بود که در 48‌ساعت گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد. توییتی که آقای فقیهی منتشر کرد حتی واکنش برخی اعضای شورای شهر تهران و نیز شهرداری منطقه یک تهران را هم به‌دنبال داشت. وی در توییت خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نوشت: «روحانی و ساخت چهار هزار متر بنای غیرقانونی در نیاوران! قبل‌تر گفته بودم، روحانی قصد مهاجرت به جماران دارد؛ اما او اینک درحال ساخت چهار هزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداری و در زمینی دارای کاربری باغ است، آن‌هم بدون رعایت ضوابط و مقررات و ۱۰۰‌درصد سطح اشغال!» البته سابقه این موضوع به توییت دیگری باز می‌گردد که اواخر سال گذشته از سوی فقیهی منتشر شده بود. او از نقل مکان روحانی به مکانی جدید خبر داده بود که ملک آن در زمان دولت اصلاحات توسط نهاد ریاست جمهوری خریداری شده بود. گفته می‌شود این ساختمان در ملکی بزرگ که یک باغ است در خیابان حسینی‌کیا در منطقه یک تهران و محله جماران در حال ساخت است. این ملک در همسایگی خانه‌های امام خمینی، سید‌محمد خاتمی، مهدی کروبی و مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی قرار دارد. فقیهی البته در توییت خود تصویر نامه برخی از اهلی محله جماران را هم منتشر کرد که نسبت به این ساخت‌و‌ساز گلایه داشتند. همین اطلاعات منتشر شده موجب شد تا آقای محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در توییتر نسبت به این مساله واکنش نشان دهد. او با اشاره به نخستین توییت موجود در این زمینه نوشت: «این خبر را بررسی کردم. متاسفانه حقیقت دارد! دو نفر از اعضای شورا از محل بازدید کردند، با تذکری که داده شد پروانه به تاریخ ۲۹خرداد صادر شد! وجود برخی تخلفات محرز است. ان‌شاء‌الله اطلاع‌رسانی بیشتر انجام خواهد شد.» او مدتی بعد هم توییت دیگری با تصویر تخریب پایه‌های بتنی یک ساختمان در حال ساخت را منتشر و توییت کرد: «تخریب بنای طبقه غیر مجاز؛ نهاد ریاست جمهوری با نظارت همکارانم در شورای اسلامی شهر.»
بعد از توییت‌ها و انتشار اخبار مربوط به این ملک و ساخت‌و‌ساز در آن، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران به این مساله واکنش نشان داد. خانم ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه تخریب ملک مربوط به نهاد ریاست جمهوری به‌دلیل تخلف در ساخت‌و‌ساز با پیگیری اعضای شورای شهر انجام گرفته است، گفت: در مورد تخلفات انجام گرفته در ساختمان پلاسکو نیز اغماضی نخواهیم داشت. وی درباره خبر ساخت‌و‌ساز غیرقانونی خانه حسن روحانی در جماران اظهار داشت: این ساختمان دولتی و مربوط به نهاد ریاست جمهوری است ولی با این وجود به‌دلیل تخلف انجام گرفته در ساخت‌و‌ساز شهرداری منطقه اقدام به تخریب آن کرد. وی با اشاره به اینکه این ملک به صورت شخصی برای حسن روحانی نیست،‌ گفت:‌ شورای شهر پیگیر این تخلف بود و به محض اطلاع توسط شهروندان، شهرداری منطقه با حضور برخی اعضای شورای شهر و سازنده اقدام به تخریب آن کرد.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تخلفات ساختمانی زیر ذره‌بین اعضای شورای شهر است و باید به این نکته نیز توجه داشت که متأسفانه در ساخت ساختمان پلاسکو نیز تخلف انجام گرفته و این ساختمان از نظر ارتفاع و پارکینگ دچار مشکل است. همچنین ساختمان پلاسکو بدون صدور پروانه ساخته شده است. خداکرمی اظهار داشت: در تهران با توجه به وسعت آن تخلفات همچنان در حوزه ساختمان و شهرسازی انجام می‌گیرد و گاهی دور از چشم شهرداری‌های مناطق تخلفات ایجاد می‌شود. وی گفت: همه باید به قانون تمکین کنند و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

درخواست مجوز از سوی نهاد ریاست جمهوری
اما چرخش اخبار و برخی شایعات و حواشی مربوط به این ساخت‌و‌ساز در جماران واکنش شهرداری منطقه یک تهران را هم به‌دنبال داشت. اهمیت این مساله موجب شد تا خود شهردار منطقه یک در این باره اظهار نظر کند. آقای سید‌حمید موسوی در این باره اظهار داشت: تخلف ساخت‌و‌ساز انجام گرفته در منطقه یک تهران که اعلام شده مربوط به حسن روحانی است صحت ندارد و ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است. وی درباره موضوع ساخت‌و‌ساز غیرقانونی برای خانه حسن روحانی رییس‌جمهوری در منطقه جماران تاکید کرد: تخریب ملک انجام گرفته مربوط به رییس‌جمهوری نیست بلکه متعلق به نهاد ریاست جمهوری است. به گفته شهردار منطقه‌یک، نهاد ریاست جمهوری در سال‌98 نسبت به تکمیل ساخت‌و‌ساز در این ملک اقدام کرده بود و درخواست اخذ پروانه از شهرداری تهران داشت. شهردار منطقه یک تهران با اشاره به اینکه کاربری این ملک مسکونی است و به هیچ عنوان باغ نیست،‌ گفت: بر‌اساس ضوابط طرح تفصیلی این ملک دارای تراکم 300‌درصد است و بر اساس ضوابط طرح ویژه مصوب ساماندهی محدوده جماران طرح ارائه شده 
به صورت دو طبقه روی زمین و سه طبقه زیر زمین ارائه شده که منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی است. موسوی خاطرنشان کرد: با این وجود مأموران شهرداری اخیراً متوجه شدند که این طبقه برخلاف ضوابط مصوب ساخته شده است و مأموران اجرائیات نسبت به تخریب آن اقدام کردند.
البته برخی اطلاعات موجود نیز نشان می‌دهد که این ملک مجوز دو طبقه روی سطح و سه طبقه زیرزمین را دریافت کرده است که البته تفاوت اختلاف بین شمال و جنوب این ملک نیز حدود 9متر است.

واکنش ریاست جمهوری به شایعات
بازتاب موضوع ساخت‌و‌ساز نهاد ریاست جمهوری به قدری در فضای مجازی گسترده بود که نهاد ریاست جمهوری در نهایت مجبور شد نسبت به آن واکنش نشان داده و اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهد. بر همین اساس روابط‌عمومی نهاد ریاست جمهوری موضوع ساخت ساختمان 4‌هزار متری برای رییس‌جمهوری را تکذیب کرد. در این اطلاعیه همچنین تاکید شد: «ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ‌وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود. رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می‌رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، به همین جهت ساخت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.» در بخش دیگری از این اطلاعیه به مساله کاربری ملک مذکور اشاره شده و آمده است: «کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است و انتشار خبر ساخت منزل مسکونی برای رییس‌جمهوری در عین کذب بودن، یک شیطنت آشکار و کاملاً با اغراض مشخص صورت گرفته است.» اما با وجود اینکه برخی مدیران و اعضای شورای شهر تهران درباره تخلف ساخت‌و‌ساز در این ملک سخن گفته بودند، نهاد ریاست جمهوری در اطلاعیه خود تاکید کرد: «ساخت این ملک با هماهنگی کامل با شهرداری تهران انجام شده و موضوع تخلف و ساخت خارج از روابط نیز کاملاً فاقد حقیقت است. این خبرسازی کذب براساس برخی قرائن موجود از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهداف‌شان دست به فضاسازی‌های اینچنینی زده‌اند.

نظر شما