شناسهٔ خبر: 40793076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات افشاگری علیه ترامپ در کتاب خاطرات بولتون/ چرا بولتون در استانه انتخابات دست به افشاگری زده است؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- جان بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده است می‌گوید که ترامپ کمکهای نظامی به اوکراین را عمدا مسدود کرده بود تا دولت کی‌یف در تحقیقات از رقیبش در انتخابات به وی کمک کند.
به گزارش خبرگزاری آریا،روزنامه نیویورک تایمز براساس متنی از کتاب جدید جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که هنوز چاپ نشده و به دست این روزنامه رسیده است گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت 2019 به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود که قصد دارد به مسدود کردن کمک 391 میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف به تحقیقات از جوبایدن نامزد دموکراتها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.  
این گزارش افزود: اظهارات جنجالی بولتون در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنین شامل پیش نویس دست نوشته‌هایی است که او طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. این نسخه همچنین برای کاخ سفید و برخی از مقامات کنونی و پیشین آمریکا که در نوشتن این کتاب موثر هستند نیز ارسال شده است. 
نیویورک تایمز افزود: کتاب شامل نکاتی است که جان بولتون اگر به عنوان شاهد در دادگاه سنا فراخوانده شود به آنها اشاره خواهد کرد. 
براساس این گزارش، چندین صفحه از این کتاب به توضیحات بولتون درباره اینکه چگونه مساله اوکراین فاش شد اختصاص یافته است تا اینکه در ماه سپتامبر وی از کاخ سفید اخراج شد. وی نه تنها بر بی اعتباری رئیس جمهور در مساله اوکراین اشاره کرده بلکه جزئیاتی درباره مقامات کاخ سفید که تلاش کرده‌اند خود را از این مخمصه کنار بکشند نیز ارائه کرده است. 
به عنوان مثال، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به طور خصوصی گفته بود که اظهارات رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ که گفته سفیر سابق آمریکا در اوکراین فاسد است هیچ مبنایی ندارد.
ترامپ 20 می 2019 (مصادف با 23 اردیبهشت‌ماه) سفیر سابق آمریکا در اوکراین را از این سمت برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود «ماری یووانوویچ» منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است. با این حال بسیاری برکناری وی را به دلیل عدم همکاری در موضوع اوکراین گیت با ترامپ میدانند.
جان بولتون همچنین در کتابش گفته است که بعد از مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، وی با ویلیام بار دادستان عمومی آمریکا تماس گرفته و نگرانی خود را از سیاستهای در سایه رودی جولیانی در اوکراین که با تشویق ترامپ اجرا می‌شد را اعلام کرده است.
با این حال نیویورک تایمز گفته یک سخنگوی ویلیام بار این موضوع که وی با تلفن بولتون از مکالمه ماه جولای مطلع شده است را رد کرده است


موج انتقادها از دو طرف
جای شگفتی نیست که کاخ سفید از انتشار کتاب جان بولتون ناخرسند است، اما طرفه آن که مخالفان ترامپ هم با انتشار این کتاب چندان خشنود نیستند. آنها رفتار جان بولتون را صادقانه نمی‌دانند.
آنها انتقاد می‌کنند که در جریان تلاش برای سلب قدرت از دونالد ترامپ در آغاز 2020 بولتون نقشی منفی ایفا کرد. هنگامی که رئیس جمهور به خاطر "ماجرای اوکراین" و اقدامات غیرقانونی اطرافیان ترامپ علیه جو بایدن، رقیب‌اش از حزب دموکرات، زیر فشار قرار گرفته بود و بولتون می‌توانست به عنوان شاهد در جلسه سنای آمریکا سخن بگوید، ترجیح داد که سکوت کند و عملا به کمک ترامپ برود و باعث تبرئه او شود.
اکنون بولتون در خاطراتش مدعی می‌شود که این خطای دموکرات‌ها بود که استیضاح ترامپ را به "ماجرای اوکراین" محدود کردند، اما خود او سعی کرده است توجه عموم را به لغزش‌های دیگر رئیس جمهور جلب کند.
بولتون که از یاوران اصلی ترامپ در راه یافتن او به کاخ سفید بود، اکنون در این کتاب، خود را قربانی دولت ترامپ معرفی می‌کند.
چک کوپر، وکیل بولتون، طی مقاله‌ای در "وال استریت ژورنال" نوشت که کاخ سفید از تمام راه‌های ممکن می‌کوشد از انتشار کتاب بولتون جلوگیری کند. دستاویز اصلی کاخ سفید قانونی است که مقرر می‌دارد تمام نوشته‌های افرادی که با "اسناد امنیتی" سروکار داشته‌اند، باید پیش از انتشار مورد بازبینی قرار گیرد.
به گفته وکیل بولتون، در کتاب هیچ موردی وجود ندارد که حاوی مسائل "امنیتی" جدی و حساسی باشد و بنابرین انتشار کتاب از نظر حقوقی بلامانع است.
کاخ سفید اما نظر دیگری دارد؛ به ویژه آن که گفته می‌شود ترامپ در جمعی از اطرافیان، مشاور پیشین خود را خائن نامیده است.  
به گفته کوپر کاخ سفید تاکنون حاضر نشده با انتشار این کتاب موافقت کند، زیرا با بخش‌هایی از آن موافق نیست؛ اما بولتون هم به سانسور شدن کتاب خود رضایت نخواهد 

شکایت دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون
به گزارش یورونیوز،مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا قصد دارد در کتاب "اتاقی که اتفاق آنجا افتاد"، تجربه‌های خود در کاخ سفید را منتشر کند. دولت می‌گوید، کتاب حاوی حجم زیادی اطلاعات طبقه‌بندی شده است و می‌خواهد مانع انتشار کتاب بولتون شود.
اندکی پیش از موعد تعیین‌شده برای انتشار کتاب خاطرات جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، وزارت دادگستری این کشور قصد دارد در دادگاه از انتشار این کتاب جلوگیری کند.
در این شکایت که به دادگاه فدرال در واشنگتن ارائه شده، آمده است، بولتون نه تنها اطلاعات سری طبقه‌بندی‌شده را منتشر می‌کند که با انتشار کتاب، امنیت ملی را هم به خطر می‌اندازد. در این دادخواست از دادگاه خواسته شده که انتشار کتاب را پیش از بررسی محتوای کتاب از سوی کاخ سفید ممنوع اعلام کند.
ترامپ تابستان سال گذشته بولتون را "به دلیل اختلاف نظر" از مقام مشاور امنیت ملی برکنار کرده بود.
بولتون در آن زمان اعلام کرد، در زمانی مناسب دیدگاه خود در مورد مسائل را ارائه می‌کند. کتاب او نخست قرار بود در ماه مارس منتشر شود.
برکناری بولتون اختلافات رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی در مسائل سیاست خارجی را بیشتر نمایان کرد
دولت ترامپ می‌گوید، بولتون از ناشر دو میلیون دلار برای این کتاب دریافت کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تهدید کرده بود که انتشار این کتاب پیامدهای حقوقی برای بولتون به همراه خواهد داشت. ترامپ در سخنانی در کاخ سفید گفته است که اگر کتاب همانگونه که اعلام شده، سه‌شنبه آینده منتشر شود، به این معناست که بولتون قانون را نقض کرده است.
ترامپ تصریح کرد، تمامی گفت‌وگوها با او که بولتون احتمالا از زمان حضورش در کاخ سفید در این کتاب نقل می‌کند، همگی محرمانه هستند. او انتشار کتاب از سوی بولتون را در زمان تصدی ریاست جمهوری او "کاملا نامتناسب" توصیف کرده است.
رئیس جمهور آمریکا گفته است، بولتون در صورت انتشار کتاب با مشکلات کیفری مواجه خواهد شد. ترامپ هنوز کتاب را نخوانده است، اما پیشاپیش بولتون را تلویحا به دروغگویی متهم کرده است.
شرکت ناشر اما می‌گوید، این کتاب رئیس جمهوری را به تصویر می‌کشد که "تشنه هرج و مرج" است. به گفته ناشر مسئله اصلی برای ترامپ همیشه انتخاب دوباره‌اش به عنوان رئیس جمهوری بوده است و دیگر هیچ.


واکنش ترامپ به افشاگری‌های جان بولتون
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افشاگری‌های مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید وی را فردی احمق خطاب کرد.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی کنگره، دونالد ترامپ آمریکا در واکنش به کتاب جدید جان بولتن مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در توئیتی نوشت: کتاب بسیار خسته کننده جان بولتون پر از دروغ و داستان های ساختگی است.
وی در ادامه نوشت: همه چیز درباره من خوب گفته شده بود تا اینکه من او را از کار اخراج کردم. او یک احمق ملال آور است. او فردی است که فقط خواهان جنگ است. هرگز سرنخی پیدا نکرد.
بولتون در کتاب جنجالی خود که قرار است هفته آینده منتشر شود، مواردی از بی‌اطلاعی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور درباره ساده‌ترین مسائل جهان را فاش کرده است.
بولتون در کتاب خود که کاخ سفید تلاش می‌کند از انتشارش جلوگیری کند، نوشته است: «... مثلاً به نظر می‌رسید که آقای ترامپ نمی‌داند که بریتانیا یک قدرت هسته‌ای است و یک بار هم پرسید که آیا فنلاند بخشی از روسیه است. حتی مشاوران ارشد آقای ترامپ که همواره خود را وفادارترین افراد به او نشان می‌دادند، پشت سرش او را مسخره می‌کردند.»
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در خصوص تمسخر ترامپ از سوی مشاوران ارشد و سایر اعضای کابینه‌اش گفته است: «در سال 2018 در جریان دیدار آقای ترامپ با رئیس کره شمالی، مایک پامپئو وزیر امور خارجه یادداشتی را به دست من داد که روی آن نوشته بود: او کاملاً مزخرف می‌گوید.»
جان بولتون در بخش دیگری از کتاب خود فاش کرده است که دونالد ترامپ در جلسات توجیهی که برای آگاه شدن او از آخرین مسائل اطلاعاتی برگزار می‌شده، بیش از آن‌که شنونده باشد، گوینده بوده و به همین دلیل اغلب این جلسات صرفاً اتلاف وقت بوده‌اند


درخواست کمک ترامپ از رئیس جمهور چین برای پیروزی در انتخابات 2020  
مشاور سابق و اخراج شده کاخ سفید در کتاب خود از درخواست کمک رئیس جمهور آمریکا از همتای چینی خود برای پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا پرده برمی دارد.
به گزارش  بیزنس اینسایدر، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کتاب خود که به زودی انتشار می‌یابد، از تلاش‌های ترامپ برای متقاعد سازی رئیس جمهور چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا با هدف کمک به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پرده برمی دارد.
بولتون در این کتاب می‌نویسد که ترامپ «از شیء [جین پینگ] تقاضا می‌کند که پیروزی وی را تضمین کند. او [ترامپ] بر اهمیت کشاورزان و افزایش خرید سویا و گندم از سوی چین در نتیجه انتخابات 2020 آمریکا تأکید کرد».
دونالد ترامپ از رئیس جمهور چین درخواست می‌کند تا برای کمک به او جهت پیروزی در انتخابات ایالاتی که دارای صنایع بزرگ کشاورزی هستند، محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.
این کتاب با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد: خاطره‌ای از کاخ سفید»، همچنین جزئیات جدیدی را در مورد رخدادهای درون کاخ سفید به ویژه تلاش‌های ترامپ برای متقاعدسازی رئیس جمهور اوکراین به ارائه شواهدی دال بر فعالیت غیرقانونی «جو بایدن» و پسرش در این کشور ارائه می‌کند.
بولتون همچنین در این کتاب مجلس نمایندگان آمریکا را به «کژکاری در روند استیضاح [ترامپ]» متهم کرده و استدلال می‌کند که عملکرد رئیس جمهور آمریکا بیش از آنچه که علیه وی اقامه شده است، قابل اتهام و تعقیب است.
این در حالی است که دموکراتها این مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را به دلیل افشای این جزئیات در کتابش آن‌هم پس از خودداری از ادای شهادت علیه ترامپ در روند استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا به باد انتقاد گرفتند.
گفتنی است که به رغم تلاش‌های دولت ترامپ برای طرح شکایت علیه جان بولتون و ممانعت از انتشار کتاب، این کتاب جنجالی روز 23 ژوئن (سوم تیرماه) منتشر خواهد شد.

ترامپ: حمله به ونزوئلا «باحال» خواهد بود!
مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب خاطرات خود از دوران کار در کنار ترامپ، به افشاگری علیه وی دست زده که بخشی از آن مربوط به تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نظامی به ونزوئلاست.
 «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در کتابی که بزودی منتشر خواهد شد، نوشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که حمله به ونزوئلا «باحال» خواهد بود و این کشور آمریکای جنوبی در واقع بخشی از ایالات متحده آمریکاست.
کاخ سفید با این ادعا که کتاب مذکور حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است، سعی کرده از انتشار آن جلوگیری کند. بولتون که در این کتاب به ارتباطات ترامپ با سران کشورهای دیگر پرداخته، می‌گوید مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر ارتباط وی با رئیس‌جمهور اوکراین که به رسوایی «اوکراین گیت» معروف شد، باید روابط رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات کشورهای دیگر را هم مورد بررسی قرار دهد.
واشنگتن‌پست بر اساس بخش‌‌هایی از کتاب بولتون که می‌گوید به رؤیت این روزنامه رسیده، نوشت ترامپ در دیداری که سال گذشته با رئیس‌جمهور چین داشته از او خواسته برای پیروزی در انتخابات کمکش کند. ترامپ به «شی‌جین‌پینگ» گفته بود اقدام چین در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزهای آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. 
به نوشته هیل، کتاب بولتون، اولین سند درباره تفکر ترامپ در خصوص حمله به ونزوئلا نیست. در ژوئیه سال 2018 خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد ترامپ از دستیاران ارشد خود پرسیده بود چرا آمریکا نمی‌تواند به ونزوئلا که در بحران به سر می‌برد، حمله کند.
یک سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا گفت که می‌خواهد ونزوئلا را در بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت، محاصره کند. آمریکا از «خوان گوایدو» سردسته مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور خوانده، حمایت می‌کند.

 امتیاز ترامپ به اردوغان و رهبر چین
اواخر سال 2018 رئیس جمهور ترکیه در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ درخواستی نامعمول را از او مطرح کرد: آیا او می‌تواند همراه با اعضای ارشد کابینه خود در تحقیقات کیفری درباره هالک بانک یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی ترکیه مداخله کرده و حتی این تحقیقات را لغو کند؟
به گزارش   نیویورک تایمز، این تنها تلاش اردوغان برای قانع کردن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به منظور توقف تحقیقات علیه هالک بانک که از سوی واشنگتن به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم شد نبوده است.
دولت اردوغان یک شرکت لابی گر تحت مدیریت یک دوست و حامی ملی دونالد ترامپ را به خدمت گرفت تا پرونده‌اش را در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا به نتیجه برساند.
براساس اعلام چند مشارکت کننده در این لابی‌گری‌ها تماس‌های تلفنی بیشتری بین این دو رهبر آمریکا و ترکیه که در آن این موضوع مورد بحث قرار گرفت انجام شده است.
بعد از مطرح شدن این مسئله موضوع این کمپین، اعمال نفوذ اردوغان بار دیگر در واشنگتن حساسیت برانگیز شده است.
افراد آگاه به متن کتاب جدید جان بولتون گفته‌اند او در کتابش نوشته که نگرانی خود را از بابت این مسئله با ویلیام بار دادستان کل آمریکا در میان گذاشته و ویلیام بار نیز در پاسخ به مداخله ترامپ در دو پرونده مرتبط با ترکیه و چین اشاره کرده است: تحقیقات درباره هالک بانک و تصمیم سال 2018 دونالد ترامپ برای برداشتن تحریم‌ها علیه شرکت مخابراتی چینی زد تی ای.
وزارت دادگستری آمریکا روایت جان بولتون را مورد مناقشه قرار داده است. اما چند دموکرات ارشد آمریکا با استفاده از فرصت افشای مداخله ترامپ در پرونده‌های هالک بانک و زد تی ای گفتند این نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا از ریاست جمهوری برای اضافه کردن به ثروت خود و خانواده‌اش بهره برده است در حالی که شرکت خانوادگی او نیز روابط تجاری گسترده با ترکیه داشته و موضوع ساخت برج‌های جدیدی در چین را هم در نظر داشته است.
چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات سنای آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: چند عضو دولت آمریکا نسبت به معامله‌های دونالد ترامپ با دیکتاتورها نگرانی داشتند.
او پرسید آیا رئیس جمهور آمریکا هنگامی که با اردوغان یا شی جینپینگ و دیگران صحبت کرده منافع شخصی را مدنظر داشته است. شاید فرزندان او یک سری منافع شخصی در این موارد داشته‌اند باید پرسید آیا این رفتار بر سیاست خارجی کشور ما در قبال این کشورها تاثیر نگذاشته است؟
چند مقام سابق سیاست خارجی آمریکا شامل کسانی که در دولت‌های جمهوری خواه خدمت کرده‌اند در مصاحبه‌هایی گفتند ترامپ بعضا نقشی غیر معمول و آزار دهنده را در پرونده‌های تحریم‌ها و جرایم سطح بالا که مربوط به دولت‌های خارجی می‌شده ایفا کرده است.
در این گزارش تصریح شد اردوغان در یک سری تماس‌های تلفنی شخصی در سال های 2018 و 2019 مکررا تلاش کرد ترامپ را برای استفاده از قدرتش برای محدود کردن اقدامات پلیسی و قضایی بیشتر علیه هالک بانک متقاعد کرد.











نظر شما