شناسهٔ خبر: 40768471 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحقق 65 درصدي اهداف هسته « اجراي نظام بهره برداري مناسب در بخش كشاورزي»

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی از تحقق 65 درصدی اهداف هسته كلیدی«تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش كشاورزی» سند تدبیر توسعه استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما درتبریز، اكبر فتحی ظهر امروز در دومین نشست خبری هسته های كلیدی سند تدبیر توسعه استان اظهار كرد: تمام تلاش  بخش كشاورزی كشور از ابتدای تشكیل وزارت فلاحت این بود كه میزان تولید محصولات كشاورزی  را كه در واقع غذای جامعه است، افزایش دهد.

وی افزود: درگذشته این افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیر كشت حاصل می شد ولی در شرایط فعلی به لحاظ محدودیت منابع آب و خاك توسل به این شیوه تقریبا غیرممكن است و باید به فكر ارتقاء میزان تولید محصول در واحد سطح، هكتار و حجم باشیم. فتحی تصریح كرد: برای تحقق این هدف اقداماتی مثل عملیات به زراعی و به نژادی در دستور كار قرار دارد اما با وجود همه تلاش های صورت گرفته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و فاصله عملكرد كشاورزان شاخص با متوسط عملكرد در این بخش بسیار زیاد است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در محصولی مثل گندم عملكرد شاخص تولید سالانه 4 تن و متوسط عملكرد 1,2 تن است. این مسوول خاطرنشان ساخت: كوچك بودن قطعات زراعی و در نتیجه غیراقتصادی بودن آنها و نبود نظام بهره برداری مشخص برای اراضی زراعی یكی از چالش های اصلی بخش كشاورزی است كه با برطرف شدن این چالش بسیاری از مشكلات بخش خود بخود حل می شود.
وی بازار محصولات كشاورزی را نیز نابسامان دانست و گفت: ما از بازار به تولید نرسیدیم بلكه از تولید به بازار می رسیم كه این امر باعث به وجود آمدن مسائلی مثل خریدهای تضمینی می شود. فتحی یادآور شد: در هسته كلیدی تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش كشاورزی سند تدبیر توسعه استان برای حل این مشكلات اجرای پروژه هایی مثل اصلاح الگوی كشت، اجرای كشاورزی حفاظتی، اصلاح سیستم های آبیاری، استقرار كشاورزی پایدار و ارتقاء فناوری های دانش بنیان بخش كشاورزی در دستور كار دارد و حدود 65 درصد اهداف هسته تحقق یافته است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با مشكلات واردات نهاده های دامی توضیح داد: بیش از 80 درصد تامین نهاده هایی مثل كنجاله سویا و ذرت وابسته به واردات است؛ در گذشته شركت های محدودی واردات نهاده را انجام می دادند اما  بعد از اجرای تنظیم بازار محصولات كشاورزی، تشكل های بخش را برای واردات نهاده تشویق كردیم و در حال حاضر حدود 350 واحد تولیدی و شركت، واردكننده نهاده های دامی هستند. این مسوول ابراز داشت: در استان آذربایجان شرقی صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی نیز به عنوان یكی از واردكننده های نهاده های دامی عمل می كند؛ در مجموع تلاش می كنیم مشكلات همه واردكننده ها حل شود.
در ابتدای این نشست پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان به تشریح فرایند تدوین سند تدبیر توسعه اول و دوم پرداخت و مردمسالاری و مشاركت حداكثری در تدوین، اجرا و پایش برنامه ها را مهمترین ویژگی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی عنوان كرد.

نظر شما