شناسهٔ خبر: 40716473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نیوزویک: کرانه باختری لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان نتانیاهو است

ستون نویس یک نشریه آمریکایی نوشت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است از چند ماه باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ استفاده کرده و اشغال کرانه باختری را محقق سازد، اما بسیاری معتقدند او توان انجام آن را نخواهد داشت و کرانه باختری لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان نتانیاهو است.

صاحب‌خبر -

«مارک شولمن» ستون نویس نشریه «نیوزویک» طی یادداشتی نوشت، کرانه باختری لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان «بنیامین نتانیاهو» است. شولمن با اشاره به دیدار «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، با نتانیاهو نخست‌وزیر، «بنی گانتس» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه اسرائیل نوشت، هدف این دیدار رفع اختلافات بین نتانیاهو و گانتس-اشکنازی درخصوص اشغال کرانه باختری (بوده) است. طبق توافقی که حزب گانتس و نتانیاهو امضا کرده‌اند، حزب گانتس باید با بخش اشغال کرانه باختری که در طرح موسوم به «معامله قرن» «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا آمده، همراهی کنند.
در این یادداشت آمده است، علاوه‌بر این، ساکنین اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) نیز با اشغال یک‌جانبه کرانه باختری موافق نیستند. بر اساس نظرسنجی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، در پاسخ به این سؤال که «ضروری‌ترین مسئله‌ای که دولت باید به آن بپردازد چیست؟»، ۶۹ درصد از مردم این مناطق خواستار رسیدگی به وضعیت اقتصادی بودند.
شولمن در ادامه می‌نویسد، لیست بلندی از نظامیان سابق و رهبران سیاسی گفته‌اند چنین اقدامی بسیار پرهزینه خواهد بود و هیچ منافع امنیتی نخواهد داشت. اشغال کرانه باختری در خارج از مرزهای اسرائیل(فلسطین اشغالی) نیز طرفداری ندارد. نیوزویک تاکید کرده که اشغال کرانه باختری، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان نتانیاهو است.
عده‌ای می‌گویند نتانیاهو که در معرض محاکمه قرار گرفته‌، در تلاش است برای خود وجهه‌‌سازی کند تا از وی به‌عنوان نخست‌وزیری یاد کنند که بخشی از سرزمین ادعایی یهودیان را به آنها برگردانده است. برخی افراد بدبین نیز معتقدند اشغال کرانه باختری توسط نتانیاهو دسیسه‌ای برای به راه‌انداختن انتخاباتی جدید و دستیابی به دولتی با اکثریت راست‌گرا خواهد بود و در آن صورت نتانیاهو می‌تواند قوانینی را به تصویب برساند که از محاکمه او
جلوگیری کند.

نظر شما