شناسهٔ خبر: 40693488 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

ادامه پرداخت تسهیلات کرونایی توسط بانک‌های کشور

صاحب‌خبر -

ادامه پرداخت تسهیلات کرونایی توسط بانک‌های کشور

گروه بانک، بیمه بورس- از زمان شیوع ویروس کرونا به کشور بسیاری از مشکلات به‌وجود آمده است؛ از تغییر سبک زندگی گرفته تا مشاغل و... . ویروس کرونا همچنان نیز آسیبی جدی برای خانواده‌هاست و هر روز بر تعدا مبتلایان به این ویروس کشنده اضافه می‌شود. در این بین عدم کشف واکسن و دارویی برای این ویروس مهلک باعث شده تا نگرانی‌ها درباره آینده بشریت وجود داشته باشد. به جرأت می‌توان گفت که اقتصاد بزرگ‌ترین آسیب را از قبل این ویروس متحمل شده است و این در شرایطی است که کشورمان زیربار شدیدترین تحریم‌های تاریخ خود قرار دارد و حتی از دریافت کمک‌های بین‌المللی نیز عاجز است. در چنین شرایطی بانک‌ها نقشی تعیین‌کننده را ایفاء می‌کنند و آن طور که بانک‌مرکزی اعلام کرده است، بانک‌ها تاکنون به بیش از 21 میلیون سرپرست خانوار وام یک میلیون تومانی پرداخت کرده‌اند.

پرداخت ۲۱۰ هزار میلیارد ریال وام

در همین رابطه، مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی از پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی کرونا، به ۲۱میلیون و ۵۱ هزار و ۲۱۴ سرپرست خانوار و جمعاً به مبلغ بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال تاکنون خبر داد. براساس اعلام سیدعلی‌اصغر میرمحمد‌صادقی بانک‌های عامل تا ساعت ۱۱ روز پنجشنبه مورخ(۲۲ خردادماه سال۱۳۹۹)، از تعداد ۸۶۵ هزار و ۴۵۱ فقره تسهیلات قابل پرداخت به یارانه‌بگیران (براساس فهرست اعلامی ‌از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها)، تعداد ۸۶۲ هزار و ۶۰۳ فقره از تسهیلات موصوف (معادل 99.7 درصد) را پرداخت کرده‌اند. همچنین امکان واریز مابقی تسهیلات یاد شده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره‌حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره‌حساب با کدملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است. طبیعی است برخی از این موارد در هفته آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه رفع می‌شود. بر این اساس با احتساب تسهیلات پرداختی سه مرحله قبلی تاکنون از تعداد ۲۱میلیون و ۵۶ هزار و ۴۲۴ خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، تعداد ۲۱میلیون و ۵۱ هزار و ۲۱۴ سرپرست خانوار تسهیلات ۱۰میلیون ریالی (در مجموع به مبلغ210.512.140میلیون ریال) را دریافت کرده‌اند.

متقاضیان وام کرونا به بانک خود مراجعه کنند

خبر دیگر از تسهیلات کرونا اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات کرونا که قبلاً در سامانه کارا ثبت‌نام‌ کرده‌اند می‌توانند به شعبی که در سامانه اعلام کرده مراجعه و وام خود را دریافت کنند. برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار بیش از ۷۵ هزار پرونده درخواست وام در بانک‌های 20‌گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک‌مرکزی انتخاب شده و با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شده تسهیلات مذکور با شرایط آسان‌تر و بدون اعمال سختگیری در اختیار متقاضیان و وام‌گیرندگان قرار گیرد. علی‌رغم آنکه هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام متقاضیان و کارفرمایان در سامانه کارا وجود ندارد اما با توجه به آنکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تسهیلات مذکور تا پایان تیرماه قابل پرداخت خواهد بود متقاضیان در صورت تمایل به دریافت وام باید هرچه زودتر به سامانه کارا مراجعه و ثبت‌نام کنند.

20 بانک درگیر پرداخت تسهیلات

در حال‌حاضر ۲۰ بانک در پرداخت تسهیلات کرونا مشارکت دارند و مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده برای این طرح، ۴۹ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۲ درصد است که تاکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار عملیاتی شده است. در بحث میزان وام و تسهیلات پرداختی سه نوع پرداخت تسهیلات با مبالغ ۱۶، ۱۲ و شش‌میلیون تومان وجود دارد؛ وام ۱۶میلیون تومانی مختص متقاضیان و کارفرمایان بنگاه‌هایی است که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده‌اند و از امروز با مراجعه به شعبی که خود اعلام کرده‌اند می‌توانند به ازای هر نفر شاغل مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام دریافت کنند. وام ۱۲ میلیون تومانی به کسب‌وکارهایی تعلق می‌گیرد که در بحران کرونا فعال بوده و تعطیل نشده‌اند که این بنگاه‌ها می‌توانند به ازای هر فرد شاغل ۱۲میلیون تومان وام بگیرند. رانندگان مسافربر درون‌شهری و برون‌شهری که بیمه خویش‌فرمایی هستند نیز می‌توانند وام شش میلیون تومانی بگیرند.

اعلام نرخ سود تسهیلات

نرخ سود تسهیلات ۱۲درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان از این ماه و به تدریج صورت می‌پذیرد. دوره بازپرداخت تسهیلات نیز پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال‌جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت تسهیلات توسط بانک‌ها دریافت می‌شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود. تسهیلات حمایتی کرونا از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است که برای دریافت تسهیلات زیر ۱۶میلیون تومان، ارائه سفته یا چک توسط متقاضی کافی است. تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته متقاضی و یک ضامن می‌خواهد. برای تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی علاوه بر سفته فرد متقاضی دو ضامن و برای تسهیلات ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی علاوه بر سفته سه ضامن نیاز است. برای دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم، ارائه تضمین از سوی صندوق ضمانت و ارائه وثایق متعارف به تشخیص بانک الزامی‌است.

شرایط پرداخت وام

پیش از این مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفته بود مبنای پرداخت وام، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن وی و داشتن بیمه‌پردازی تا قبل از شیوع کروناست و تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند. آن‌طور که ازوجی گفته شرط پرداخت تسهیلات حمایتی به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا، حفظ اشتغال موجود است. واحدهایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند هیچ مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهند داشت ولی آن دسته واحدهایی که فاقد بیمه هستند، روند پرداخت تسهیلات به آنها ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد. در حال‌حاضر ۱۴رسته اصلی کسب‌وکار و ۵۵۰ زیر رسته مشمول دریافت تسهیلات کرونا هستند که این یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه را شامل می‌شوند. برابر آمارها تاکنون بیش از ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط دریافت وام شناخته شده‌اند.

نظر شما