شناسهٔ خبر: 40677634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار قدسنا؛

رویوران: ارتباط آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش مختل شده است/ 77 هزار شهرک نشین صهیونیست سیبل گروه های مقاومتی در کرانه باختری

یکی از دلایل به عقب انداختن طرح الحاق، بخاطر ترس اسرائیل از اقدامات دو گروه فلسطینی فتح و گروه های محور مقاومت فلسطین است؛ چرا که ممکن است آنها به انتفاضه جدیدی دست بزنند.

صاحب‌خبر -

 

الحاق کرانه باختری که در روز های اخیر از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده و دولت آمریکا نیز پشتیبانی خود را از این موضوع اعلام کرده شرایط جدیدی را در حوزه معادله فلسطین ایجاد کرده است.

 

کارشناسان معتقدند این موضوع پیامد های بسیار جدی بر معادله درگیری در سطح منطقه ایجاد خواهد کرد و می تواند زمینه های یک انتفاضه جدید و فراگیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را ایجاد کرده که در این انتفاضه می توان نوعی هماهنگی را در میان تمامی جریان های فلسطینی مشاهده کرد. افزون بر این کارشناسان معتقدند که این اقدام رژیم اشغالگر می تواند در سطح منطقه ای و جوامع اسلامی تحرکات جدیدی را علیه اسراییل و جریان سازش عربی ایجاد کند؛ همچنین در سطح بین المللی نیز می تواند شرایط را علیه رژیم صهیونیستی تشدید کند، در این ارتباط خبرنگار قدسنا مصاحبه مفصلی را با دکتر "حسین رویوران" کارشناس مسائل منطقه انجام داد تا ابعاد این موضوع را موشکافی کند.

 

بحث الحاق اراضی کرانه باختری تبدیل به یک بحث داغ در محافل رسانه و حقوقی جهان شده است؛ به نظر شما اسراییل از الحاق این منطقه چه منافعی را دنبال می کند؟

 

پایه و اساس ایجاد رژیم صهیونیستی بر اساس یک روایت جعلی دینی، یعنی بازگشت به سرزمین موعود است و این سرزمین موعود از نگاه صهیونیست ها مناطق «یهودا» و «سامره» و همان کرانه باختری است.

 

صهیونیست ها با ادعاهای دینی قصد یهودی سازی کرانه باختری را دارند و این ادعا انگیزه و امید جدیدی به جریان سیاسی صهیونیسم خواهد داد.

 

 

آیا موضوع الحاق این منطقه یک مطالبه فراگیر جامعه صهیونیستی است؟ اگر نه دلیل مخالفت بخشی از جامعه صهیونیستی با آن چیست؟

 

جامعه صهیونیستی تقریباً به سه گروه تقسیم بندی میشوند. گروه اول صهیونیست های حریدی هستند که از متدین های دین یهود به حساب می آیند و از موافقان این طرح می باشند؛ و گروه بعدی صهیونیست های ارتدکس هستند که معتقد به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی نیستند؛ و گروه سوم سکولارها هستند که به مسائل دینی اعتقاد چندانی ندارند و از مسائل دینی به عنوان یک پوشش برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند و از طرفداران طرح الحاق هستند‌؛ و در نهایت از ۳ گروه موجود در رژیم صهیونیستی، دو گروه از موافقان اجرایی شدن این طرح به حساب می آیند.

 

علت تاخیر در روند الحاق اراضی فلسطینی 1967 ( همان کرانه باختری و دره اردن) توسط نتانیاهو چیست؟ او نگران چه پیامد هایی می باشد؟

 

اسرائیل یک رژیم توسعه طلب است که بر مبنای اشغالگری به وجود آمده و از زمان تاسیسش تا کنون بخش‌های مختلفی از فلسطین را به اشغال درآورده است و یکی از دلایل به عقب انداختن طرح الحاق، بخاطر ترس اسرائیل از اقدامات دو گروه فلسطینی فتح و گروه های محور مقاومت فلسطین است؛ چرا که ممکن است آنها به انتفاضه جدیدی دست بزنند.

 

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که کلیه توافقات با رژیم اشغالگر و واشنگتن را متوقف کرده است؟ به نظر شما انان دراین باره تا چه میزان صادق هستند؟

 

کسانی که با رژیم صهیونیستی توافق نامه اسلو را امضا کردند، قرار بود که از طریق این توافق نامه حق حاکمیت کرانه باختری را به دست گیرند و در صورت عملی شدن طرح الحاق، هیچ سرزمینی برای آنها باقی نخواهد ماند. ابومازن نیز اعلام کرده است با اجرایی شدن این طرح، روابط خود را با اسرائیل و آمریکا قطع خواهد کرد.

 

با الحاق این بخش از کرانه باختری فلسطینیان راحت تر میتوانند مواضع رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهند، چرا که ۷۰۰ هزار صهیونیست در شهرک های کرانه باختری زندگی میکنند، و اقدام اسرائیل میتواند بار سنگین تلفات انسانی را برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد.

 

رویوران با اشاره به اینکه الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، رابطه اسرائیل با برخی از کشورهای عربی منطقه همانند اردن و مصر را تحت شعاع خود قرار خواهد داد، عنوان کرد: از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ حق حاکمیت کرانه باختری با کشور اردن بوده و در حال حاضر نیز اکثریت فلسطینیان ساکن در این منطقه تابعیت اردن را دارند. با محقق شدن طرح الحاق، این منطقه تبدیل به مجموعه ای از جزایر میشود و شرایط زندگی برای فلسطینیان سخت خواهد شد و اردن نخستین گزینه فلسطینی ها برای مهاجرت خواهد بود.


۶۰ درصد جمعیت حال حاضر اردن را فلسطینیان تشکیل میدهند و اسرائیل به دنبال آن است که با زیاد شدن جمعیت فلسطینی اردن، این کشور را به عنوان سرزمین فلسطین به جهان معرفی کند؛ به همین دلیل این طرح با مخالفت جدی اردنی ها روبروست. بسیاری از کشورهای شیخ‌نشین خلیج فارس که با اسرائیل تعامل کردند نیز، نتوانستند همراهی جامعه مدنی خود را برای تحقق طرح الحاق کرانه باختری به دست آورند؛ لذا با وجود این شرایط، رژیم صهیونیستی ناگزیر است که تاحدودی صبر کند و در شرایط مناسب تصمیم خود را عملیاتی کند و اگر کوچکترین اشتباه محاسباتی‌ در این زمینه انجام دهد، ممکن است کل معادلات در منطقه تغییر کند.

 

ظاهرا آمریکا اعلام کرده است که موافقت با ضمیمه سازی اراضی کرانه باختری به اجماع شهرک نشینان وابسته است، دلیل این امر چیست؟ آیا آمریکا نگران تشدید عملیات نظامی علیه اسراییل است یا آنکه نگران منافع خود در عراق و سوریه و لبنان؟

 

آمریکا همواره در منطقه به عنوان کشوری پشتیبان به حساب می‌آمده، ولی در حال حاضر درگیر مسائل و معضلات داخلی خود شده است و شرایط نامساعدی میان آمریکا و هم پیمانانش در منطقه برقرار است.

 

آمریکا به اسرائیل اعلام کرده که تا زمانی که کابینه این رژیم تشکیل نشود و نظر اکثریت جامعه صهیونیستی موافق اجرایی شدن طرح الحاق نباشند، حق اجرایی شدن این طرح وجود ندارد، و این درنگ کردن از ضرورت های جدیدی است که آمریکا متناسب با شرایط خود اتخاذ کرده است.

 

انتهای پیام/ م.ه/ م.ح

نظر شما